Megaskandál VW poslal Evropu do kolen

V pátek jsem se procházel výstavištěm ve Frankfurtu a dojmy z autosalonu mi kazil pohled na vývoj evropských trhů, zvláště německý DAX poměrně prudce oslaboval. To jsem však ještě netušil, co mě čeká… Přes víkend se objevily zprávy o porušení emisních limitů u vozů VW s motory diesel v USA a skandál brzy nabral obřích rozměrů.

Co se vlastně přihodilo? Vyšlo najevo, že VW do svých vozů montoval speciální software, který dokázal motor nastavit tak, aby při měření emisí vyhověl normě – v provozu však už běžel způsobem, že do ovzduší vypouštěl daleko více škodlivin. V USA se to týká cca 500 tisíc vozů, VW následně přiznal, že na světě jezdí zhruba 11 milionů aut vybavených tímto motorem…

 

Vývoj akcií je nejistý

To, že se automobilky snaží všelijak emisní limityobejít testovacím prostředím a emise a spotřeba neodpovídají realitě, je prostě fakt – ale situace, kdy automobilka typu VW záměrně změní emise jen pro měření, to je megaskandál srovnatelný s falšováním účetnictví, případně třeba s ropnou katastrofou. Prostě ta auta vypouštějí do ovzduší více emisí, než si všichni myslí, a ještě je v tom záměr. Že to VW přiznal a připustil, mě totálně šokovalo a v management jsem ztratil absolutně důvěru. Malinko to připomíná KIT Digital, kde ty peníze ukradli rovnou, tady je kradli tzv. potají.

 

Proto je dopad na akcie VW tak drtivý – nejde jen o pokutu v USA, ale o další vyšetřování v jiných zemích, a investor netuší, co vlastně může čekat. VW vyčlenil cca 6,5 mld. EUR na tuto kauzu, pokud se však rozmázne aféra dále, nemusí to stačit. Také důvěra a image, kterou si VW budoval, je dost pošpiněna. Americký trh zaznamená propad pro VW, auta prodají jen s větším diskontem, a proto bude dopad i do marží. Musel jsem akcie VW tedy prodat a realizovat ztrátu, neboť nejistota, co dál, je příliš velká.

 

Zaráží mě jen, protože jsem akcie dlouhodobě sledoval a podle mě se předtím obchodovaly na zajímavých úrovních okolo 170 EUR (P/E bylo výrazně pod 10), že Goldman Sachs již tak rok tlačil silné doporučení na akcie VW sell. Opíral se při tom o argumenty, kterým jsem nevěřil – špatný mix, nízké marže, Čína atd. Nevyloučil bych, že náznaky možného vyšetřování v GS prostě někdo tušil… Ale možná to tak není. Jen spekuluji

 

Propad a skandál VW má tak dopad i na celé odvětví. Firmy v sektoru po ráně z Číny dostaly další direkt od svého konkurenta v branži, a tak máme Daimler pod 70 a BMW na 80 eurech. Daimler držím dál, věřím v jejich silnou marži a úspěch modelové řady, navíc by měla vstoupit do Daimleru se silným podílem čínská BAIC. Naopak mě propad kurzu vyhodil z long pozice na BMW. Evropa tak prošla dalším mohutným výprodejem, rozpoutaným ještě předtím rozhodnutím FEDu nezvýšit sazby. Musím říci, že mě rozhodnutí zklamalo a uvrhlo trh opět do nejistoty, kdy tedy FED sazby zvýší, jestli to bude jednou a pak pauza. Prostě investoři nevědí, a proto se akcií zbavují. Čekal jsem od FEDu silný statement o zvednutí sazeb jednou a pak delší pauza, ten však nepřišel a akcie se začaly vyprodávat. Přesto je třeba říci, že americké akcie nereagují tak panicky jako Evropa. Ta se opět zmítá v daleko větší křeči spojené i s velkou imigrační vlnou. QE tedy na akciový trh nefunguje v Evropě, jak jsme byli zvyklý za velkou louží – ale třeba je to jen dočasné. Pokles na evropských titulech je veliký, veškerý růst od začátku roku je vymazán, Evropa je YTD (–2,4 %) v minusu.

 

Jak jsem byl doposud relativně optimistický okolo akciových trhů a jejich budoucím vývoji, tak samozřejmě současné poklesy člověka trochu zviklají. K tomu je potřeba připočíst horší data z Číny a také sentiment na trzích není kdovíjak růžový. Dokonce spíše naopak, nyní už je pokles tak velký, že v každém hlodá pochybnost, co bude dál. S nákupy se nikdo nikam nehrne, každý si snaží zachránit kůži. O výprodeji dále můžeme mluvit u komodit a komoditních titulů. Ceny jsou tak nízko, že lákají, ale málokdo tuší, co bude dál.

 

Něco stojí za nákup 

Paradoxně americké trhy převzaly opět žezlo poklidnějšího vývoje. Ano, trh také klesá, ale v Evropě to bylo skoro panické. Když se pokusím se po posledním vývoji na trhy celkově podívat a odprostit se od pocitů zhrzenosti a zklamání, tak ceny některých titulů jsou prostě z fundamentálního pohledu na nákup. V Evropě třeba Allianz, Lanxess, BASF, ale i ten stlačený Daimler. K tomu americká ekonomika roste, Evropa má proti loňsku slabší euro, což by mělo pomáhat. Ale po pravdě, trh teď drtí sentiment a skandál VW + obavy z Číny.

 

Také v Česku jsme viděli výprodej, především ČEZ zamířil k úrovním 500 Kč, když se pod brutální tlak dostaly německé energetiky E.ON a RWE. ČEZ zatím relativně drží stabilní zajímavý dividendový výnos.


Dnes ještě přišli analytici Société Générale s doporučením vyhnout se DAXu a evropským automobilkám. O. K., neberu jim jejich názor, kdyby to dali před měsícem, tak to ocením, teď mi to přijde s křížkem po funuse. Ale že to bude teď na akciích těžké, zvláště tedy v Evropě, je jasné.

 

 

Jak Volkswagen obešel měření emisí?

Volkswagen používal software, který podle atmosférického tlaku, úhlu natočení volantu a rozdílných otáček přední i zadní nápravy poznal, že auto prochází testem na válcové zkušebně, a upravil chod motoru tak, aby vyhověl americkým normám na emise oxidů dusíku. V reálném provozu ale tato funkce nebyla aktivní, proto auta vypouštěla mnohonásobně vyšší množství NOx. Jak toho Volkswagen přímo dosáhl, nevíme. Emise NOx lze snížit opakovanou recirkulací výfukových plynů, snižováním teploty hoření nebo dodatečným přívodem vzduchu. Rozhodně musí jít o princip, který byl pro chod motoru dlouhodobě neudržitelný například z hlediska výkonů, spotřeby či životnosti. A zřejmě byl účinný jen v určitém zátěžovém spektru emisního testu. Jinak by ho VW bezpečně používal i mimo měřicí cyklus. Speciální testovací režim mají i jiné modely různých značek. Je to způsob, jak při měření ve zkušebně obejít například ESP a další ochranné systémy vozu. Problém není samotná existence testovacího módu, ale to, že Volkswagen v něm úmyslně manipuloval emisní charakteristiku motoru.