Start-up Dateio: slevy na míru

Češi milují slevy a obchodníci v nich vidí důležitý nástroj zákaznické věrnosti. Jak ale tyto světy propojit v 21. století bez tištěných letáků a zároveň získat data o tom, jak akce byla úspěšná? Personalizovaným marketingem. Tak, jak ho dělá český start-up Dateio.

„Klient banky od nás dostává nabídku slev na služby a produkty, které využívá a obchodník hned vidí, jak se mu daný segment zákazníků podařilo oslovit. A banka od nás získá řešení, se kterým nemá skoro žádnou práci,” vysvětluje Ondřej Knot, CEO Dateio.

 

Víme, kde a jak zákazník utrácí

Prvním programem, který Dateio spustilo, je aplikace U-šetřete pro UniCredit Bank. Princip je jednoduchý: jako klient banky se přihlásím do slevového programu a algoritmus mi sám vygeneruje nabídky, které by mě podle předchozích nákupů mohly zajímat. A zároveň mi umožní přidat si další slevy, podle kterých se program učí do budoucna. O aktivované slevě ale vím jen já a moje banka - v obchodě zaplatím plnou cenu a rozdíl mi banka vrátí na účet během několika dní.

„Z dat vidíme, jak a kde klient platí kartou,” říká Ondřej Knot, „takže dokážeme obchodníkovi říct: tento zákazník u vás nechá 1 500 korun, ale u konkurenční benzínky 3 000 korun, na toho byste se měli zaměřit a nabídnout mu slevu.” Obchodník samozřejmě nezná konkrétní jména, ale dostane k dispozici segment zákazníků, pro které může akci uspořádat. Dateio dodá nejen vstupní data, ale i výsledky, jak zákazníci na kampaň zareagovali a řekne, jestli se zákazníci vrací i po skončení slevové akce.

 

Pro banku žádné starosti

Ondřej Knot o Dateio mluví jako o marketplace pro více bank a obchodníků, jako o platformě, která agreguje data a umožňuje je využívat pro cílený marketing. „Bankám zdarma dodáváme funkční řešení, které si může sama přizpůsobit a obrandovat, nemá s tím v podstatě žádné starosti ani náklady,” dodává. Vztah banka - klient je tak nedotčený, provize pro Dateio plynou přímo od obchodníků. Průměrná sleva je pro koncové klienty 10%, využívají ji až šestkrát do roka.

Dateio může po dohodě s obchodníkem spustit akci do 24 hodin, jednání s bankami ovšem trvá daleko delší dobu. „Naší výhodou ale je, že jsme o krok dál než podobné služby v USA a v Evropě, naše řešení je komplexní, tzv. end-to-end. Kromě analýzy dat dodáme klientské rozhraní, web, aplikaci, seženeme slevy,” vypočítává Knot. A dodává, že spuštění slevového řešení má už podepsané nebo potvrzené s dalšími sedmi českými a slovenskými bankami.

 

První výplata po roce a půl

Dateio vzniklo před třemi lety a nápad pustit se do projektu personalizovaného marketingu hned odsouhlasili všichni tři společníci. „Vycházeli jsme z toho, že jen málo obchodů má dobře penetrovaný trh svými věrnostními kartami, které by navíc zákazníci využívali. Možná tak Tesco, dm nebo Starbucks, ale to je tak všechno. Kamenné obchody neumí své zákazníky cíleně oslovit a v tom je naše velká příležitost,” dodává Knot.

Čas od nápadu po realizaci nebyl úplně jednoduchý - jeden ze společníků firmu i opustil - protože více jak rok a půl zabrala příprava řešení a jednání s bankami, další půlrok přípravná fáze pro UniCredit. Než do Dateio vstoupil angel investor, který uhradil náklady na budoucí provoz společnosti, všechny peníze šly z kapes zakladatelů. „Ano, první výplatu jsem si dopřál po osmnácti měsících,” usmívá se Ondřej Knot, „ale pomohly mi peníze, které jsem ušetřil v předchozím zaměstnání, v Londýně jsem pracoval jako konzultant pro Oliver Wyman.”

Když Dateio úspěšně spustilo aplikaci U-šetřete, mohli o sobě prohlásit, že už jsou fungující firmou. Díky tomu získali i zásadní seed investici od J&T Ventures a poté i investici od fondu Bolt. Jejich tým dnes čítá už 15 lidí a jak říká Ondřej Knot, konečné číslo to není: „Prioritou na další dva tři roky je monetizace našeho řešení, připravujeme naší aplikaci integrovat do mobilní peněženky, velký potenciál vidím v expanzi na další trhy… práce je hodně a je pro mě pořád zajímavá.”