J&T Banka podporuje první housle České filharmonie

Česká filharmonie patří k nejlepším orchestrům světa. A my jsme hrdí, že můžeme být jejím partnerem. Vnímáme, že postavení zavazuje, že úspěšní a bohatí lidé vždy byli podporovateli mladých a nadějných osobností. Pokračujeme v této tradici. Jsou nám blízké odhodlání, talent, píle a odvaha jít si za svým snem. I v nové sezóně jsme proto privátním partnerem Josefa Špačka, nejmladšího koncertního mistra v historii České filharmonie.

Josef Špaček pochází z hudební rodiny. Každý z jeho čtyř sourozenců hraje na nějaký hudební nástroj. Narodil se v Třebíči a na housle začal hrát v šesti letech. Od té doby se vypracoval na špičku nejen české, ale i světové scény vážné hudby. Studoval na pražské konzervatoři, pak na Curtisově institutu ve Filadelfii a na Juilliard School v New Yorku. Od roku 2010 je koncertním mistrem České filharmonie. Věnuje se však také úspěšné sólové kariéře. Odehraje tak zhruba 120 dalších koncertů za rok. Časopis Forbes jej v loňském roce zařadil do žebříčku 30 nejvlivnějších českých osobností pod 30 let. Špaček hraje na housle vyrobené v roce 1855 v dílně Jeana-Baptiste Vuillauma. Jeho hudební nástroj má proto hodnotu 5 miliónů korun. Co vytváří cenu hudebních nástrojů? „Především jméno houslaře, který je vyrobil. Mezi nejproslulejší patří jména italských mistrů, jako byli Stradivari, Guarneri a Amati. Jejich housle jsou staré i tři sta let a prodávají se za několik milionů dolarů. Pro představu, moje housle patří k nejlepším francouzským nástrojům. Jean-Baptiste Vuillaume, autor mých houslí, byl jedním z nejvýznamnějších pařížských houslařů. Moje housle jsou z roku 1855. Kromě kvalitního zpracování a pro muzikanty tolik důležitého zvuku, je to tedy i stáří, které dělá hodnotu nástroje,“ říká Josef Špaček. Není tedy divu, že své housle nosí koncertní mistr téměř stále při sobě. Dokonce, i když zastaví autem na benzínce, vyrazí zaplatit s houslemi po boku. „Denně strávím s nástrojem v ruce několik hodin, takže je to jako prodloužená paže. Když jsem jednou musel po pěti letech vracet půjčené housle, které jsem miloval, emoce se mnou hodně hýbaly,“ dodává Špaček ke svému vztahu k houslím.

I díky naší podpoře zůstává osobnost, jako je Josef Špaček, v České republice a přispívá k dobrému zvuku České filharmonie. Tu od příští sezóny čeká změna v podobě nového šéfdirigenta. Stal se ním Semjon Byčkov, který už ve dvaceti letech zvítězil v Rachmaninově dirigentské soutěži. Z rodného Sovětského svazu nedlouho poté odešel, aby se mohl v roce 1989 vrátit na pozici hlavního hostujícího dirigenta Leningradské filharmonie. V té době měl už mezinárodní renomé a působil jako umělecký ředitel u Grand Rapids Symphony Orchestra a orchestru Buffalo Philharmonic. Později se stal uměleckým ředitelem Orchestre de Paris (1989), šéfdirigentem Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem (1997) a šéfdirigentem drážďanské Semperovy opery (1998).  V operním světě jsou oceňovány zejména Byčkovovy interpretace Strausse, Čajkovského, Wagnera a Verdiho. Byčkov v současné době působí na katedře dirigování Royal Academy of Music na čestné pedagogické pozici nesoucí jméno Otto Klemperera, a zároveň má i speciální dirigentský status (Günter Wand Conducting Chair) u Symfonického orchestru BBC. V roce 2015 mu byl v mezinárodní soutěži International Opera Awards udělen titul Dirigent roku. Ke svému jmenování šéfdirigentem České filharmonie Semjon Byčkov říká: „Česká filharmonie se řadí mezi několik málo orchestrů, které si dokázaly zachovat svou jedinečnou identitu. V hudebním světě, který je čím dál více globalizovaný a uniformní, patří orchestr, jenž si uchová autentický výraz a zvuk, ke světovým uměleckým pokladům.“

A právě Josef Špaček byl tím, kdo Semjona Byčkova jménem České filharmonie oficiálně požádal, aby se stal novým šéfdirigentem. Za studií v USA se Špaček, jak sám říká, naučil nebát se a také „mít odvahu kontaktovat lidi, kterých se zprvu všichni bojíme, protože máme pocit, že nás automaticky odmítnou. Není to vždycky pravda“. A nebyla to pravda ani v tomto případě a Semjon Byčkov nabídku přijal. „Pan dirigent Byčkov je charizmatický umělec, který nedělá v umění kompromisy. Nikdy není povrchní, je to opravdový mistr svého řemesla. Hudba je pro něj vším, celou jeho existencí. Jeho světový rozhled a působnost bude pro orchestr neocenitelnou přidanou hodnotou. Mám k němu hluboký respekt,“ říká ke jmenování nového šéfdirigenta Josef Špaček.