J&T Banka nabízí dluhopisy panevropské loterijní skupiny SAZKA Group

J&T Banka nabízí od 27. listopadu pětileté eurové dluhopisy společnosti SAZKA Group a.s., jedné z největších loterijních skupin na evropském kontinentu. Cenné papíry se 4% ročním úrokem vypláceným kvartálně mají nominální hodnotu jeden tisíc eur a budou nabízeny v celkovém objemu až 200 milionů eur.

„Skupina prošla za poslední tři roky fenomenálním růstem a stala se jedním z nejvýznamnějších hráčů na evropském loterijním a herním trhu. Za prvních šest měsíců letošního roku SAZKA Group vygenerovala provozní zisk (modifikovaná EBITDA) ve výši 200 milionů eur a čistý zisk přesahující 91 milionů eur,“ říká Petr Stöhr, finanční ředitel společnosti SAZKA Group.

Úrok na nových dluhopisech splatných v prosinci 2022 bude vyplácen kvartálně, vždy dvanáctého v měsíci březnu, červnu, září a prosinci. Dluhopisy budou obchodovány na bratislavské burze cenných papírů a investoři je mohou získat prostřednictvím J&T Banky v České a Slovenské republice.

„Loterijní byznys je založen na zákonech statistiky. Je v čase stabilní, minimálně závislý na výkyvech hospodářského cyklu, a proto poměrně velmi přesně plánovatelný. Navíc dceřiné společnosti SAZKA Group mají dominantní postavení na všech svých lokálních trzích. To všechno jsou faktory, které z nabízených dluhopisů při 4% úroku činí velmi zajímavou investiční příležitost,“ uvádí Daniel Drahotský, ředitel divize Finanční trhy J&T Banky.

Skupina SAZKA Group v roli ručitele dluhopisy vydává prostřednictvím své 100% dceřiné společnosti SAZKA Group Financing a.s. Emisi aranžovala společnost J&T IB & Capital Markets. Právní poradenství poskytla společnost PRK Partners.

 

Online je hlavním trendem v odvětví

Název Sazka znají Češi už od roku 1956, kdy vznikla jak společnost, tak stejnojmenná hra, v níž se tipovalo na výsledky sportovních utkání. Dnes působí SAZKA Group kromě Česka i v Řecku, Rakousku, Itálii a na Kypru. Na otázky, jak se jí daří a jak se vypořádala s minulostí, odpovídá finanční ředitel Petr Stöhr.

Jaký je vztah mezi SAZKA Group a Sazkou, kterou Češi znají už šest desítek let?

Sazka Group v dnešní podobě působí na pěti evropských trzích a své loterijní a herní produkty nabízí jednak prostřednictvím více než 62 tisíc prodejních míst a jednak skrze dynamicky rostoucí online kanály. Na všech trzích, na kterých působíme, máme díky tradičním značkám a rozsáhlé distribuční síti dominantní postavení a žádná z řady našich dlouhodobých licencí nekončí před splatností vydávaného dluhopisu. Ale zpět k vaší otázce: česká Sazka byla první společností ve skupině SAZKA Group a zároveň je nejrychleji rostoucí společností ve skupině – mezi lety 2013 a 2016 rostly její tržby průměrným ročním tempem 11 %, a Sazka se tak dokonce stala nejrychleji rostoucí loterijní společností na světě.

Vyrovnala se česká Sazka již se všemi problémy či dluhy z minulosti?

Naprosto, to je pro nás uzavřená historie. Jak jsem již zmínil, Sazka a.s. vykazuje konzistentní růst. Společnost funguje na striktně komerčních principech a postupně přešla od pasivního „sběru“ sázenek k aktivnímu marketingu a důrazu na „uživatelský zážitek“. K tomu patří i představení nových her, jako například Eurojackpot v roce 2014 a rozvoj sportovního sázení pod značkou Sazka Bet. Díky nově vzniklému regulačnímu rámci můžeme od letošního roku nabízet naše tradiční loterijní produkty také online. Od března, kdy česká Sazka svoji online platformu spustila, tvoří online prodeje již více než 12 % celkových prodejů. To je jen potvrzením toho, že růst online je hlavním trendem v našem odvětví.

Na kterých trzích společnost působí, a uvažujete o vstupu do dalších zemí? Jaké tržní podíly má SAZKA Group v jednotlivých zemích?

Kromě Česka drží SAZKA Group podíly v loteriích v Řecku, Rakousku, Itálii a na Kypru, tedy ve všech klíčových zemích kontinentální Evropy, kde jsou loterie v soukromých rukách. V České republice máme 96% podíl v číselných loteriích (tj. například hry Sportka, Keno nebo Šťastných 10) a ve stíracích losech máme zhruba 82 % trhu. Řecký OPAP, mimochodem jedna z největších firem na athénské burze, má na domácím trhu monopol v loteriích a ve sportovním sázení a je také v Řecku exkluzivním provozovatelem videoloterijních terminálů. Rovněž v Rakousku je podíl na loterijním trhu 100 % a v Itálii činí podíl v loterijních hrách kolem 80 %. Naše akviziční strategie je zaměřená především na evropský loterijní a herní trh, ale monitorujeme růstové příležitosti i mimo Evropu, například v Asii.

Jak se společnosti daří po finanční stránce?

Součástí prospektu nabízeného dluhopisu jsou také výsledky SAZKA Group za prvních šest měsíců letošního roku. Tržby dosáhly výše 828 milionů eur a modifikovaná EBITDA, což je náš provozní zisk konsolidující českou Sazku, řecký OPAP a zahrnující příjmy z italské LOTTOITALIA a našich rakouských společností Casinos Austria a Österreichische Lotterien, dosáhl v polovině roku výše 200 milionů eur. Čistý poměr zadlužení (čistý dluh / anualizovaná modifikovaná EBITDA) byl k 30. 6. 2017 ve výši 2,7, bezpečně pod průměrem obvyklým v sektoru.

Jaký je v SAZKA Group aktuálně podíl sázek po internetu a těch tradičních? A jak se podle vás bude tento poměr v příštích letech měnit?

To se liší na jednotlivých trzích. V Česku, Řecku a Itálii je online v počátcích a my na těchto trzích vidíme v růstu online byznysu obrovský potenciál. Jen pro představu – třeba ve Velké Británii, Irsku nebo ve skandinávských zemích dosahuje podíl online prodejů na celkových prodejích 20, v některých zemích dokonce 40 %. I když to částečně je ovlivněno kulturou, je jasné, že v Itálii i Řecku existuje obrovský prostor pro růst v online oblasti. A jak jsem již zmínil, první výsledky z online loterijních prodejů v Česku jsou velmi povzbudivé.

Na co společnost peníze získané z dluhopisů použije?

Vydávaný dluhopis podpoří náš další rozvoj, a to jak v podobě organického růstu stávajících aktiv, tak případnou strategickou, geografickou expanzi. To je naše jasná dlouhodobá strategie, kterou pod vedením našich akcionářů – investičních fondů KKCG a Emma Capital – úspěšně implementujeme již déle než pět let.

Proč jste se rozhodli propojit svět kávy a gastronomie v podobě moderních kaváren se světem loterií? Na kterou cílovou skupinu zákazníků tím míříte?

Těší mě, že jste si všimla jedné z našich marketingových inovací. Jak jsem již řekl, na žádných z našich trhů nelze pouze „sbírat“ sázky, to je přetrvávající přístup mnoha státních loterií a také důvod, proč tyto loterie většinou dlouhodobě stagnují. My jsme soukromá společnost, která musí uspokojit své zákazníky, akcionáře i další poskytovatele kapitálu. Proto přicházíme se stále novými produktovými a prodejními inovacemi a Kavárny štěstí jsou jednou z nich. Moderní loterijní společnost si již dávno nevystačí pouze s trafikami jako prodejními místy, musíme jít online a musíme zkoušet nové netradiční prodejní kanály, abychom kromě tradičních zákazníků oslovili i novou generaci hráčů.