Navigace

J&T Ventures slaví úspěch. Chystá už druhý investiční fond

Venture kapitálový fond nabízí začínajícím společnostem nejen finanční prostředky pro růst a rozvoj, ale také pomoc s nastavením obchodní strategie, podporou expanze na zahraniční trhy a manažerské zkušenosti. „Výkonnost prvního fondu je už na dvojnásobku hodnoty, své zkušenosti jsme se proto rozhodli investorům nabídnout i v dalším otevíraném fondu,“ říká Adam Kočík z J&T Ventures.

Jak se daří fondu J&T Ventures I.?

Fond je plně zainvestován, spravujeme portfolio třinácti projektů ze čtyř zemí. Z toho devět firem vykazuje pozitivní vývoj, kdy u většiny z nich proběhla další investiční kola vedená jak zahraničními fondy, tak českými investory. Dva projekty jsou z našeho pohledu neúspěšné, za společným očekáváním. Tato statistika v rámci VC investic je hodně pozitivní.

Výkonnost fondu ke konci roku 2018 je téměř na dvojnásobku hodnoty fondu, přičemž klíčové budou následující dva roky. V roce 2019 očekáváme investice do osmi portfolio firem, které přesáhnou 25 milionů eur, a v roce 2020 by měly následovat další růstové investice ve výši minimálně 12 milionů eur. Naše reálné očekávání je, že se dostaneme na dvaapůlnásobek fondu, ale může to být signifikantně i víc, pokud se podaří realizovat zmíněné investice v příštích dvou letech u všech projektů. Paralelně jsme už zahájili i proces divestic. V letošním roce by mělo dojít ke třem divesticím, zbytek by měl proběhnout v následujících dvou letech. Fond, který spravuji s Martinem Kešnerem, by měl ukončit svou činnost koncem dubna 2021.

 

Kterým projektům se nejvíce dařilo?

Daytrip vytvořil za loňský rok obrat skoro 8 milionů eur, společnost Davinci Travel System dosáhla obratu 3,3 milionu eur. Když jsme do Daytripu před dvěma lety zainvestovali, tak působil v sedmi zemích a měl nižší stovky řidičů. Po dvou letech operuje ve 47 státech a má tisíce řidičů. Vloni v druhé polovině roku úspěšně expandoval do Asie, a ta se velmi dramaticky podílí na celkovém růstu, který je meziročně ve stovkách procent.

Další firmy si vydobyly významnou pozici na trhu a získaly zákazníky, performance u řady firem činila 100 až 300 % ročně a souhrnně získaly investice od dalších investorů převyšující 460 milionů korun.

 

Ze kterých projektů máte největší radost?

Co se týká růstu jak z pohledu počtu zákazníků, tak počtu nově otevřených trhů, těší nás vývoj travel startupů Daytrip a Davinci. Nejen z pohledu unikátní technologie nás těší značný zájem velkých korporací o řešení Neuron soundware, kde pomocí umělé inteligence a za použití zvuku dokážou predikovat poruchy strojů.  V Evropě mají třináct velkých zákazníků včetně Siemensu, BMW či Airbusu. Aktuálně probíhají jednání o vstupu významných investorů. Jsme svědky velkého zájmu německých průmyslových firem o digitalizaci oboru, s velkým důrazem na nové technologie. Je to částečně reakce na čínský průmysl, který přeskočil celé jedno stádium a v rámci automatizace a digitalizace výroby investuje obrovské prostředky. Zmínil bych i projekty 720 Degrees a Dateio, jež si vedou dobře.

 

Jak hledáte investiční příležitosti?

Kombinujeme offline i online nástroje. Aktivně se účastníme technologických konferencí, usedáme v porotách na startupových eventech, a to nejen v Čechách, ale i v zahraničí. Spolupracujeme s řadou fondů, investorů, odborníků či s jednotlivými akcelerátory a inkubátory, síť těchto kontaktů budujeme řadu let. Organizujeme rovněž nejstarší startupovou soutěž v Čechách Vodafone Nápad roku. Za jedenáct ročníků jí prošlo 1630 projektů. Co se týká online vyhledávání, tak využíváme unikátní nástroj pro vyhledání technologických firem Startup Radar.

Velmi dobře se nám daří i ověřování produktů v rámci naší sítě B2B partnerů, kdy nejenom zjišťujeme jejich pohled na samotný produkt s jeho plusy a minusy, ale také ho sem v případě použitelnosti následně umisťujeme.

 

Podle čeho si projekty vybíráte?

Je to průnik tří množin kritérií. Zaprvé kompaktní tým, jeho schopnost naplnit stanovenou vizi a rychlost exekuce. Zadruhé velikost trhu, dynamika růstu a reálná potřeba na straně zákazníků. Zatřetí kvalitní, unikátní produkt, jenž je snadno replikovatelný na dalších trzích.

 

Na co se díváte prioritně?

Hodnocení projektů máme rozdělené do dvou fází. V první ověřujeme myšlenku, jak produkt zákazníci používají a jaké benefity jim přináší. Důkladně se bavíme se zakladateli o jejich vizi, jednotlivých oblastech, jak ji chtějí naplnit. Následně se u projektů, kde jsme se zakladateli na stejné vlně, pouštíme do hlubší analýzy a zpracováváme investiční memorandum zahrnující všechny podstatné oblasti byznysu, trh, produkt, sales, marketing, HR, finanční plán a strategii růstu. Máme tříčlennou investiční komisi a ta musí projekt jednomyslně schválit.

 

J&T Ventures I. do dvou let končí. Bude mít pokračovatele?

Ano, připravujeme spuštění druhého fondu, který bude větší, cílová částka je 40 milionů eur neboli 1 miliarda korun. Oproti prvnímu fondu bude více prostředků na investice do projektů v pozdější fázi a na následující investice v projektech, ve kterých už budeme mít podíl. Předpokládám, že investice do jednotlivých firem se mohou pohybovat od 200 tisíc do 2,5 milionu eur. Fond by tedy měl zainvestovat 20 až 30 technologických firem. Délka fondu je 8 let s tím, že investiční období je 5 let a investoři dostanou hned po exitu 75 % zisku.

Chceme zhodnotit veškeré naše know-how a zkušenosti, které jsme získali v rámci prvního fondu, a pokračovat v nalézání synergií a propojování technologických startupů s firmami ve skupině, což prozatím funguje dobře a nese to benefity pro obě strany. Startupům pomáhá, když je propojujeme s našimi klienty a partnery, což jsou často majitelé firem v různých oborech a se značnými zkušenostmi. Zejména B2B firmy potřebují na počátku relevantní feedback od zákazníka, pomoct s růstem a budováním byznysových vztahů.

 

Už víte, na které obory se zaměříte?

Cílíme primárně na B2B projekty, nové technologie v oblastech, jako jsou bankovnictví, retail, IT, cestovní ruch, real estate, zdravotní péče či vzdělávání. V těchto sektorech nás zajímají projekty, které díky technologiím mohou přispět k zefektivnění procesů, úspoře zdrojů či přispět ke změně zákaznického chování. Velkou roli zde hraje interpretace dat, strojové učení a umělá inteligence. Geograficky se primárně zaměřujeme na střední a jihovýchodní Evropu. Zároveň jsou tady obory, které nám přijdou zajímavé, například e-sports. Každé dva roky se objeví nový fenomén. Naším cílem je identifikovat projekty v jejich rané fázi. Ty, které mohou přispět k výrazným změnám v jednotlivých sektorech, než se z toho stane mainstream.