Navigace

Obchod roku: Dluhopisy Sazka Group

Emisí letošního roku, přinejmenším z hlediska celkového objemu, jsou bezpochyby dluhopisy společnosti Sazka Group, která si jde na trh půjčit až 6 miliard korun. Kam společnost směřuje a jaké má další plány, jsme se zeptali generálního ředitele Roberta Chvátala.

Skupina KKCG je nyní stoprocentním vlastníkem Sazka Group. Promítne se to nějak do změny strategie?

Po nákupu 25procentního podílu společnosti Emma Capital v Sazka Group nedošlo ke změně naší strategie. Stále máme ambici prezentovat loterii jako zábavní byznys stojící na silných základech financování. Ve vyspělých zemích je loterie zábavou zhruba poloviny dospělé populace a my věříme, že máme povinnost produkty inovovat a nabízet je tím nejzábavnějším způsobem. Toto přesvědčení jde samozřejmě ruku v ruce se zodpovědnými herními principy.

Kde vidíte v Evropě největší potenciál růstu?

Jako jeden z největších soukromých provozovatelů loterií a her v Evropě nejen neustále zkoumáme možnosti organického růstu v oblastech, kde již působíme, ale také se poohlížíme po zajímavých příležitostech prostřednictvím dalších akvizic.

V České republice, kde jsou výdaje na loterii na hlavu pod průměrem Evropské unie, klademe důraz na to, abychom naše loterie prezentovali jako formu zábavy a posunuli rovnováhu mezi loteriemi a dalšími hazardními produkty, jako jsou výherní automaty a výherní loterijní terminály, které se na trhu rychle etablovaly. V České republice a Rakousku jsme vyvinuli poměrně sofistikovanou online nabídku. Disponujeme širokým portfoliem herních produktů a schopností nabízet pokročilé CRM s cílem poskytovat našim zákazníkům ten nejlepší produkt.

V Itálii, Řecku a na Kypru jsou průměrné výdaje na obyvatele vyšší, a proto zaměřujeme své úsilí na rozšíření našeho produktového portfolia a zlepšení digitální nabídky. Jsme zde sice pouze na začátku, ale vidíme značný pokrok kupředu.

Rakousko je dalším vyspělým trhem, kde je pro nás výzvou spolupracovat s našimi maloobchodními distribučními partnery, abychom si zajistili, že jsme tam, kde jsou zákazníci. Zároveň hledáme efektivní stimulací poptávky prostřednictvím motivačních programů, inovací a způsobu v nabízení produktů.

V růstu založeném na akvizicích vidíme mnoho příležitostí, ale zároveň jsme obezřetní, což se nám v posledních letech poměrně osvědčilo. Chceme expandovat na mezinárodní úrovni, ale ne za každou cenu, jak je vidět z nejnovějšího vývoje v Itálii a Turecku. Protože jsme soukromým provozovatelem, máme povinnost nejen vůči našim zákazníkům, ale i akcionářům. Každý projekt a každá licence, které se účastníme, musí splňovat určité požadavky týkající se návratnosti investice. Vždy propočítáváme rizika a musíme si být jisti, že vytvoříme hodnotu pro zákazníky i akcionáře. Máme vynikající výsledky v oblasti akvizic, ať už se podíváte na privatizaci OPAP a její výkonnost od roku 2013 nebo převzetí Sazka Czech a její výkonnost od roku 2011.

Věříme, že máme provozní, marketingové a digitální odborné znalosti, abychom zajistili, že národní loterie v našem portfoliu porostou a zůstanou relevantní pro příští generaci hráčů. Domníváme se, že to vidí i naši potenciální partneři.

Jak chce Sazka Group zvýšit výnosy v rámci svého produktového portfolia? Zaměří se na sportovní sázky?

V širší rovině bych řekl, že naše zaměření je digitální. Technologický pokrok vede ke změnám v každém odvětví a loterie, sázení a hraní nejsou výjimkou.

Naše přední pozice na trhu a značka nám umožňují přizpůsobovat a dodávat nové atraktivní produkty a hry napříč naším portfoliem loterií a her. Naší konkurenční výhodou tedy je, nejsme společnost s jediným produktem. Sportovní sázení představuje jen jeden z produktů v našem portfoliu. Naše nejsilnější stopa je zjevně v Řecku díky naší přítomnosti v retailu a téměř čtyřem tisícům franšízových obchodů, které sportovní sázení nabízejí.

V jiných zemích se zaměřujeme na masový trh, obvykle dosahující 50 % dospělé populace mužů a žen. Sportovní sázky se však tradičně zaměřují převážně na muže. Chtěl bych dodat, že se vždy snažíme zvyšovat náš tržní podíl na nedostatečně zastoupených trzích prostřednictvím shromažďování a analýzy dat, což nám pomáhá činit informovaná rozhodnutí o segmentaci zákazníků a nabídkách v reálném čase.

Významnou součástí podnikání Sazka Group jsou loterie. Směřujete v tomto segmentu směrem k digitalizaci?

Naší vizí je posunout vnímání loterie spíše jako zábavu. Sazka v České republice působí na zcela liberalizovaném trhu a v průběhu šesti let jsme získali zkušenosti s brandingem a vytvářením širokého herního portfolia – vyvíjíme silnou společnost „brick and click“. Jedním z mnoha příkladů mohou být extra slosování ve speciální dny z a podpora našich tradičních her a nespoléhání se v marketingu pouze na vysoké jackpoty.

Jeden z našich projektů je například zaměřen na integraci digitálních a mobilních technologií do naší maloobchodní nabídky, což osloví technologicky zdatné hráče. Další projekt se soustředí na další zdokonalování možností sázení v reálném čase na našich sportovních sázkových platformách a umožnění hráčům lépe přizpůsobit své uživatelské rozhraní. Zmínit můžu i velký projekt, který se týká datové inteligence, další analýzy pro účely digitálního marketingu a hráčské věrnosti. Nové nápady se pak snažíme sdílet mezi našimi společnostmi, v lednu jsme třeba realizovali dvoudenní intenzivní workshop pro všechny společnosti skupiny SAZKA Group, který jsme nazvali Innovation Days.

Existují další trhy, na které se skupina chystá vstoupit? Jsou zajímavé třeba oblasti Severní Ameriky, Afriky a Asie? A je pro vás potenciálním cílem britská národní loterie vzhledem k ukončení platnost stávající licence v roce 2023?

Severní Amerika je určitě region, o který se z dlouhodobějšího hlediska zajímáme, ale z krátkodobého pohledu samozřejmě neustále sledujeme loterijní a herní trhy a jakýkoli regulační vývoj v celé Evropě.

Kolem výběrového řízení na licenci na národní loterii ve Velké Británii je hodně publicity – v současné době vyhodnocujeme naše zapojení, protože se domníváme, že profil výběrového řízení velmi vhodně doplňuje základní kompetence skupiny.

Za Evropou a Severní Amerikou už pak zeje velká propast. Byli jsme v Asii přítomni prostřednictvím Sazka Asia, ale předvídatelnost regulačního prostředí tam je prostě příliš vzdálená kultuře, kterou máme v Evropě a na níž stojí základy našeho podnikání.

My jsme se jasně zavázali k zodpovědnému hraní, jasně definovaným licenčním režimům a vizi podporovat loterie jako nejvíce přijímanou formu hraní pro spotřebitele i regulátory.

 

Dluhopisy Sazka Group právě v nabídce

Loterijní skupina Sazka Group chce prostřednictvím seniorních nezajištěných dluhopisů s nominální hodnotou 10 tisíc korun a pevným úrokem 5,20 % p. a. získat prostředky nejen pro navýšení svého podílu v řecké loterijní jedničce, společnosti OPAP. Dluhopisy jsou nabízeny v Čechách i na Slovensku. Po upsání emise bude požádáno o její přijetí k obchodování na Pražské burze cenných papírů.

Na emisi se Sazka Group spolupracovala jako koordinátor emise a spolumanažer J&T Banka, dalšími spolumanažery jsou pak Česká spořitelna, Komerční banka a UniCredit.