Navigace

SprayVision: Začali jsme rovnou od největších

Ještě před dvěma lety měl Petr Jahn, vítěz soutěže Vodafone Nápad roku 2020, jen nápad a prototyp. Dnes mezi jeho zákazníky patří největší světoví hráči v oblasti barev a lakování.

Jak jste našli příležitost právě v oblasti barev?
S kolegou Vojtou Roulem jsme se v oblasti lakování pohybovali delší dobu. Pracovali jsme na projektech po celé Evropě, od automobilek až po obecný průmysl. Nelíbilo se nám ale, jak dlouho všechno trvá, a hledali jsme cesty, jak celý proces vylepšit. Díky kombinaci speciálních fólií a našeho softwaru jsme schopni proces lakování analyzovat až do úrovně jednotlivých atomizovaných kapek, doporučit vhodné nastavení pro maximální kvalitu a současně uspořit barvu.

Kdo všechno jsou vaši zákazníci?
Nejsou to jen lakovny, ale také firmy vyvíjející aplikátory. Ze šesti největších globálních hráčů už jsme naší technologii dodali třem. Pomáháme jim dosáhnout co největší opakovatelnosti a zlepšit vlastnosti nástřiku. Další skupinou jsou výrobci barev, kteří zase potřebují, aby se jejich barva aplikovala co nejvíce rovnoměrně a dobře vypadala. Jedním z našich klientů je třeba BSF, jedna z největších společností v oboru.

Pokud jde o automobilky, jak velkou úsporu přinášíte?
Návratnost je velice rychlá. Dokážeme uspořit 10 až 15 % barvy, nemluvě o zlepšení kvality, výrazném zrychlení procesů a menším procentu zmetků. Když uvedu příklad: menší lakovna s jedním či dvěma roboty spotřebuje ročně barvy zhruba za milion eur. Jen samotná úspora barev představuje minimálně 100 000 eur, naše technologie přitom stojí něco přes 20 000 eur. Návratnost je v řádu měsíců, v některých případech to mohou být i týdny. Software ale dodáváme jako službu, firmy si platí roční licenci.

1.-misto-vodafone-napad-roku-2020-sprayvision-petr-jahn-giovanni-sala-vojtech-roul-cenu-predal-milan-zika-viceprezident-pro-technologie-vodafone.jpg

Jak se vám povedlo tak rychle získat velké klienty?
V dubnu 2018 jsme se rozhodli ověřit, jestli je na trhu o podobnou věc zájem. Sestavili jsme první prototyp, nechali si vyvinout jednoduchý software a vyrazili do Německa na jeden z největších veletrhů o lakování. Byli jsme pozitivně překvapeni, chodily za námi i velké firmy a říkaly, že něco takového by se jim hodilo. Čekali jsme, že budeme pomalu růst od menších lakoven, ale šlo to úplně naopak a začali se ozývat top hráči.

Projekt jste rozjeli z vlastních peněz?
Do firmy jsme investovali vlastní peníze z předchozího podnikání, nižší jednotky milionů korun, a přibrali jsme partnera z Turecka jako spoluinvestora. Protože jsme nebyli softwarově zaměřeni, hledali jsme zároveň i někoho, kdo této oblasti rozumí. Shodou okolností jsem se dostal k Jaroslavu Gergičovi, který býval CTO Good Data a nyní vede vývoj v Ciscu. I on se rozhodl stát partnerem. Poměrně brzy pak přišly první zakázky, které nám daly možnost financovat vývoj za chodu.

Máte už dnes vlastní tým na hardware i software?
Hardware si finálně sestavujeme a kalibrujeme sami, do podcelků si ho necháváme vyrábět. Našli jsme si jednoho výrobce v Německu a jednoho v Česku. Software plně vyvíjí náš tým programátorů. Je nás zatím překvapivě málo, celkem šest, ale tým plánujeme výrazně rozšířit. Aktuálně jsme na hraně našich kapacit.

Postihly vás nějak dopady koronavirové krize?
Covid-19 nás zbrzdil hlavně v tom, že 90 % naší práce leží v zahraničí. Najednou se nám v podstatě smazal kalendář. Ze strany klíčových partnerů ale nedošlo k žádnému omezení. Všichni nás nechali ve svých investičních plánech i přesto, že museli škrtat.

Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.