Navigace

Vendula Chalánková: Jsem ráda, že nemusím své dílo prodávat sama. Raději daruji

Stala se skokankou nejnovějšího vydání žebříčku současných umělců J&T Banka Art Index. Její tvorba je plná humoru a setkáte se v ní s postavičkami, které zažívají životní vítězství, ale ponejvíce prohry.

Dílu Venduly Chalánkové rozumí doslova každý a každý si je může užít. Často pracuje s vystřihovaným barevným papírem, a tak ji vedle mnoha jiných pohrom loni zasáhlo také povinné zavření papírnictví. „Na loňský rok jsem si domluvila ilustrování tří knih, což se ukázalo jako velmi prozíravé a vhodné povolání do lockdownu. Myslím, že soustředěná práce, kdy se stejně nikam nesmí a člověk není vyrušován lákadly vnějšího světa, se v ilustracích odrazila,“ říká sympatická umělkyně.

Když jsme se viděli naposledy, měla jste ateliér v areálu bývalé Zbrojovky, který byl před demolicí. Ještě pořád tam jste?
Na Zbrojovce jsem měla ateliér deset let. Stěhování bylo bolestivé a nejdříve se konalo v rámci areálu. A to hned dvakrát. Poslední stěhování bylo do hlavní budovy, kam jsem se stěhovala  s tím, že ta se bourat nebude a můžu tam být, jak dlouho budu chtít. Po měsíci však následovala výpověď. První budova byla zbourána před mýma očima, druhá asi ještě stojí a třetí už je podle všeho taky dole, ale dívat jsem se na to nešla. Nový ateliér mám o kousek dál. Podařilo se to, že jsme se přesunuli hromadně a vedle v bývalém Zetoru je skupina sochařů. Já jsem v domě v Husovicích, kde nás má ateliér pět.

Stěhovat se během pandemie koronaviru, to muselo být docela náročné…
Stěhovat jsem se musela už v lednu 2020, tedy ještě před vypuknutím epidemie. A je pravda, že první věcí, co jsem v novém ateliéru dělala, bylo šití roušek.

A jak jste vlastně trávila loňský rok? Předpokládám, že většina naplánovaných výstav se neuskutečnila.
První prací loňského roku byly ilustrace do knihy Liška Bystrouška. A jak zavřela papírnictví, chodila jsem do ateliérů do Zetoru pro papíry, které tam zůstaly. Například takové ty zažloutlé linkované, zelené linkované a různé formuláře s tabulkami. Práce na této knize trvala celý rok, tedy v létě jsme se hodně rozvolnily a vyjely jsme s mojí kamarádkou Martinou Oravcovou do vedlejších Bílovic nafotit přírodniny přímo do centra děje Lišky Bystroušky. Z fotek přírodnin jsem si nechala vytisknout vlastní papíry, ze kterých jsem pak do knihy vyráběla další ilustrace. Na loňský rok jsem si domluvila ilustrování tří knih, což se ukázalo jako velmi prozíravé a vhodné povolání do lockdownu. Myslím, že soustředěná práce, kdy se stejně nikam nesmí a člověk není vyrušován lákadly vnějšího světa, se v ilustracích odrazila. Mimo práce na knihách se podařilo několik výstav, které se trefovaly do rozvolňování. Některé se netrefily a jsou prodlouženy.
19.jpgLiška Bystrouška, dílo, jež nikdy nezestárlo. Čtenáře v tomto výpravném podání potěší nejen kongeniální ilustrace, ale také audiozpracování. Knihu namluvil Arnošt Goldflam.


Takže o žádné tvůrčí pauze nemůže být řeč.
Tvořím pořád. Hodně velká vzpruha byla výstava k výročí Domu umění v Brně Tady a teď!, která, i když musí být zavřená, se připravovala a instalovala k určitému termínu. Máme příslib, že se bude konat tak dlouho, až bude moct být otevřená. Tedy na tuto výstavu jsem připravila novou sérii obrazů. Mimo volnou tvorbu se moje práce hodně přesunula na internet. V loňském roce jsem připravovala výtvarné řešení pro představení O veliké řepě pro divadlo Minor a letos spolupráce pokračuje, ovšem chystá se pro internetovou televizi, kterou divadlo Minor spustilo.

Na internet? Jaké možnosti vám jako umělkyni digitální svět přináší? A chcete se mu věnovat i dál, po tom, až zase půjde žít normálně(ji)?
Krásná spolupráce se rozvinula se skanzenem ve Strážnici, pro který jsme už s Janem Obyšovským, který je moje nová posila ze Slovenska, ilustrovali webovou cestičku skanzenem. Tato spolupráce se dozajista bude odvíjet i do budoucna, protože dnes se spustilo jaro ve skanzenu, ale čeká nás ještě léto, podzim i zima. Ona ta práce zůstává stejná, jsou to ilustrace vyráběné ručně z papíru, jen ten výstup je pak na internetu.

Proměnila se vaše umělecká každodennost? Do korony to byla asi především příprava nových děl, výstavy, nějaký marketing a setkávání s lidmi… Téměř nic z toho nyní není možné, nebo to je možné jen ve velmi omezených podmínkách. Jak teď žijete?
Strašně důležité se ukázalo, že jsme se přestěhovali společně a ateliéry držíme pohromadě. Každodennost vypadá tak, že jdu do ateliéru a tam každý den pracuji.  Nově jsem si zařadila volné víkendy. V ateliéru mám obrovské štěstí na lidi, kteří ho se mnou sdílí. Utvořili jsme až rodinnou jednotku a i na antigenních  testech jsme byli společně.

bulbem.jpgBulbem záchranáře Jak zachránit život a stát se superhrdinou. Naučit se s chladnou hlavou rychle analyzovat stav pacienta a promyšleně zasáhnout je cílem knihy jejímž autorem je Vít Samek, záchranář pražské ZZS. I když nejde o vtipné situace, ale o využití minut, ve kterých jde o vše, při čtení této knihy se pobavíte.

Co vám ještě v těchto těžkých měsících udělalo radost?
Velkou radost mi nadělaly knížky, které jsem ilustrovala, a i když situace v nakladatelstvích byla napínavá, tak vyšly. A pak například seriál sKORO NA mizině, píseň Nejsi v tom sám od Midi lidi, krátký film Hemenex od stejné kapely a výstava Kurta Gebauera, kterou jsem stihla navštívit. Radost mi udělalo i to, když jsem v pořadu Vizitka na Vltavě slyšela, jak František Skála zpívá s dechovkou.

Stala jste se jednou ze skokanek roku v novém vydání Art Indexu. Že máte radost, to je asi jasné, ale spíš bych se zeptal, jestli už se to nějak konkrétně projevilo? Volá vám více lidí? Zintenzivnil se zájem o vaše obrazy?
Mám radost, ale hned musím dodat, že jakmile jsem si žebříček prohlédla pozorněji, zjistila jsem, že Lenka Klodová poskočila o 42 míst. Pro mě je tedy skokanem roku ona! Lidí více nevolá a zájem se zintenzivnil už nějak vloni. Tehdy jsem to přikládala tomu, že lidé, kteří jsou teď nuceni trávit více času doma, chtějí být obklopeni něčím, co je těší a povznáší. Ostatně postupovala jsem tak taky, pořídila jsem si akvarel od Marie Ladrové, nechala si ho zarámovat a pověsila jsem si ho doma. Těší mě se na něj dívat.
 
Jak v tuto chvíli vlastně prodáváte svá díla?

Přes galerii a aukční dům Etcetera a galerii Bold. Přes Etceteru nejdéle a nejlépe. Jak říká Petr Lysáček, který má ateliér vedle mě: „Naší prací je dílo vytvářet, jeho nabízení a prodej už naší prací není.“ Tedy jsem ráda, když tohle dělat sama nemusím. Přímo z ateliéru většinou prodávám nebo daruji svým přátelům, případně do sbírek institucím.
3-2-.jpgMářina kuchařka. Na čem si pochutnával nejhranější český operní skladatel? Dočtete se v kuchařce Marie Stejskalové, hospodyně u Janáčků.


Ale zpět k vaší tvorbě. Inspirovala současná doba, ať už kterýkoli její rozměr (pandemie, nemoc, lockdown, napjaté mezilidské vztahy), vás přímo k nějakému konkrétnímu uměleckému dílu?
Mojí nejnovější sérií jsou obrazy dveří. Nazvala jsem ji Devadesátky. Protože jde o dveře, které mají šířku 90 cm. Jde o zavřené dveře nebo dveře, které nikam nevedou.

Vy a ten váš nábytek. Proč?
Série Elektrospotřebičů, na které jsem pracovala od roku 2011, byla v mojí tvorbě dost zlomová. Stalo se mi tehdy to, že jsem vytvořila po dlouhé malovací pauze Sporák a digestoř v reálných rozměrech. V tento moment mi přišel e-mail od Vlasty Čihákové Noshiro, kde mě vyzývala k účasti na soutěži Cena kritiky za mladou malbu. A to mi dodalo velkou odvahu malovat dál. Je pravda, že do finále jsem se neprobojovala, ale vytvořila jsem tehdy celou kuchyňskou linku ze spotřebičů, které jsem doma neměla. A od té doby se malbě věnuji kontinuálně a začala v mé volné tvorbě převažovat. Střídám měřítko 1 : 1 a naddimenzovanou velikost. K té došlo například u série Nikdy nerezignujeme na vymáhání vašeho dluhu, kde jsem přemalovala na velká plátna obálky s pruhem. Obrazy pak nesou název Modrý pruh na bílém pozadí, Červený pruh na bílém pozadí… Dveře jsou v měřítku 1 : 1 a myslím, že mě na nich baví, jak ta symbolika zavřených dveří, tak ta estetika 80. a 90. let. Tyto kovové dveře natřené na červeno pro mě symbolizují něco z té doby. Zároveň jde o reálné dveře, které jsou všechny na ulici v Brně, kde mám ateliér. Všechny tři jsem nafotila, naměřila a malovala co nejpřesněji. První vznikly loni na Sympoziu v bývalé káznici v Brně.

Vendula Chalánková
Je asi nejvtipnější českou umělkyní, ve škole bubnovala na topení a proslula zábavnými komiksy komentujícími groteskní motivy současnosti. Vendula Chalánková se ale nevyhýbá ani nejpalčivějším tématům, jako je reakce české společnosti na takzvanou migrační krizi nebo exekuce. Česká výtvarnice, konceptuální umělkyně a kreslířka komiksových stripů se narodila v roce 1981 v Přerově, kde vystudovala střední pedagogickou školu. Poté absolvovala Fakultu výtvarných umění v ateliéru environmentu u Vladimíra Merty a Mariana Pally. Je držitelkou řady ocenění včetně ceny Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových. Je zastoupena ve sbírkách Národní galerie v Praze či vídeňského Museum für Angewandte Kunst.



Na první dobrou je vaším dlouhodobým tématem především humor. Při detailnějším sledování však musí být každému jasné, že humor je spíše reakcí na okolní svět, jeho absurditu, podivná „zadání“, normativy. Nedošel v poslední době humor i vám?
Snad ne.

Na co se těšíte nejvíc, až zase všechno bude možné? Tedy pokud to skutečně v dohledné době nastane…
Že pojedu domů do Troubek.

J&T Banka Art Index, který je společným projektem J&T Banky a ART+, vznikl na přelomu let 2013 a 2014 se záměrem nabídnout potenciálním sběratelům a investorům nástroj, který jim pomůže v orientaci na aktuální domácí výtvarné scéně. Ambicí indexu nebylo a není hodnotit umělecké kvality jednotlivých autorů, ale mapovat jejich institucionální úspěchy. Zjednodušeně řečeno, jak často a v jak prestižních institucích vystavují. Pojem současné umění index definuje rokem narození a započítávány jsou vždy pouze aktivity za posledních deset let.

Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.