Tento týden přináším novinky výhradně ze zahraniční umělecké scény. Co tak zajímavého se ve světě stalo? Tak třeba dědicové bývalého šéfa Samsungu konečně zveřejnili, co bude s více než 20 tisíci zděděnými uměleckými díly. Padl také nový rekord za tenisky, londýnská National Gallery objevila ve svých sbírkách vzácného Poussina a Tate Modern se kvůli svým voyeurským návštěvníkům soudí se svými sousedy.
Strašidelné dani navzdory
Rodina Lee Kun-hee, bývalého šéfa Samsungu a vášnivého sběratele umění, který zemřel loni v říjnu, konečně oznámila, co bude s dědictvím, a ukončila tak napjaté vyčkávání celého uměleckého světa.
Rodina má v plánu věnovat 23 000 uměleckých děl korejským muzeím. Ve sbírce je kromě řady tradičních korejských děl i spousta zásadních kousků moderního evropského umění včetně děl Clauda Moneta (viz. obrázek níže), Salvadora Dalího, Paula Gauguina nebo Pierre-Augusta Renoira.
Očekávalo se přitom, že rodina bude chtít alespoň část děl prodat v aukcích. Dědictví totiž podléhá mimořádně vysoké dani – z odhadované hodnoty kolem 20 miliard dolarů rodina státu odvede 10,8 miliard. Jedná se zřejmě o dosud nejvyšší dědickou daň, přičemž řada institucí v této souvislosti lobbovala za přijetí zákona, díky kterému by se daň mohla snížit o dary uměleckých děl institucím. Zákon sice přijat nebyl, filantropické plány dědiců to ale nepřekazilo.
Tate Modern se soudí se sousedy o jejich soukromí
Obyvatelé luxusního bytového komplexu Neo Bankside v Londýně se soudí se svým sousedem. Tím není nikdo jiný než jedna z nejslavnějších galerií současnosti Tate Modern. V roce 2016 totiž otevřela nové křídlo Blavatnik Building s desetipatrovou galerií, která mimo jiné nabízí 360stupňový výhled na okolní Londýn. A protože stojí v těsné blízkosti Neo Bankside, tisíce návštěvníků mají denně luxusní výhled hlavně do cizích obýváků. Majitelé bytů ve 13., 18. 19. a 21. patře se teď dožadují, aby Tate uzavřel část své vyhlídkové věže, nebo alespoň znemožnil výhled směrem do jejich bytů. A není se čemu divit, návštěvníci si opravdu neberou servítky a na obyvatele údajně věčně mávají, fotí si je nebo natáčejí a svá videa následně sdílejí na sociálních sítích.
Soud se z velké části zaobírá chronologií stavebních řízení – přestože Blavatnik Building byla otevřena čtyři roky po dostavění Neo Bankside, obě budovy se začaly projektovat ve stejném roce. Žaloba teď míří k nejvyššímu britskému soudu.
Nově objevený Poussin v Londýně
Londýnská Národní galerie má nového Poussina! Tedy, ne tak docela. Dílo tohoto významného barokního malíře má galerie ve svých sbírkách ve skutečnosti od roku 1824. V průběhu 20. století ale bylo autorství obrazu zpochybňováno, až obraz skončil v depozitářích s označením kopie díla Nicolase Poussina.
Obraz teď ale prošel obsáhlými analýzami a ukázalo se, že se ve skutečnosti jedná o originál patřící do trojice takzvaných „bakchanálií“ objednaných kardinálem Richelieu. Chemický rozbor ukázal, že všechna tři díla jsou namalována na plátně přímo ze stejné role a na rentgenu je zřejmé, že dílo procházelo v průběhu tvorby změnami, což vyvrací teorii, že se jedná o kopii jiného existujícího obrazu.
Všechna tři díla teď návštěvníci londýnské galerie budou moct poprvé vidět společně, a to na plánované výstavě Poussin and the Dance.
Aukční síň Phillips má nového CEO
Jeden z největších aukčních domů světa má nového CEO. V čele Phillips nově usedne Stephen Brooks, bývalý CFO Christie’s. Se svým předchůdcem Edwardem Dolmanem se Brooks dobře zná, i Dolman totiž až do roku 2014 působil v Christie’s. Za sedm let ve Phillips se Dolmanovi podařilo zvýšit roční počet aukcí z 38 na 69 a téměř zdvojnásobit personál i tržby. Po loňském roce Phillips ale pociťuje dopady covidové krize, během které mu klesly tržby o 16 procent. V porovnání s celým trhem je to ještě celkem úspěch, i tak ale Phillips zřejmě sází na jistotu a povolává Stephena Brookse, který už z krize dostal Christie’s - nastoupil sem totiž v roce 2009.
Rekordní tenisky. Už zase
Tenisky už zase lámají cenové rekordy. Tentokrát se o to postaraly boty amerického rappera Kanye Westa, které si v roce 2008 obul na vyhlašování cen Grammy. Černozlatý model tenisek známý jako Nike Air Yeezy 1 Prototypes (viz. úvodní obrázek) se v rámci privátního prodeje u Sotheby’s prodal za 1,8 milionu dolarů. Předchozí rekord držely tenisky Michaela Jordana, které se loni prodaly za (v tomto kontextu) pouhých 560 tisíc dolarů. Tenisky se jako sběratelské kousky na trhu objevují už desítky let, teprve v posledních měsících se ale zdá, že se z této kategorie pomalu stává nový fenomén.