Na trhu s NFT se objevila položka, kterou tam asi málokdo čekal: samotný Michelangelo. České umělecké vody zase rozčeřila nová inscenace Národní divadla pro jediného diváka nebo umělec, který za bílého dne kradl billboardy. Co dalšího by vám tento týden nemělo utéct?
Národní divadlo představilo hru pro jediného diváka
Národní divadlo od čtvrtka zahajuje novou inscenaci Linka: Makropulos. V představení hraje jedna herečka, je určeno pro jediného diváka a probíhá celé po telefonu. Netradiční formát vznikl nepřekvapivě v reakci na koronavirová opatření. Ta teď sice povolují, ale ukazuje se, že individualizované představení vlastně funguje nezávisle na době a epidemické situaci. Divák se má v přesný čas dostavit na určené místo. Herečka v roli Čapkovy Emilie Marty se s ním telefonicky spojí, provádí ho centrem Prahy a pomáhá mu při osudovém rozhodnutí. Tleskám a rovnou googlím rezervaci!
Epos 257 a jeho válka proti billboardům
Umělec tvořící pod přezdívkou Epos 257 je vyhlášený svou přidrzlostí s robinhoodovskou příchutí i schopností pokaždé překvapit. Nejinak je tomu v jeho nové instalaci Vanitas, která právě teď visí v pražském DOXu. Monumentální zátiší, do něhož může divák vstoupit a stát se tak jeho dočasnou součástí, tvoří desítky obrazů ovoce, květin a všemožných předmětů, které umělec vyřezal z billboardů. Netřeba dodávat, že bez povolení ani vědomí majitelů nosičů. Navazuje tak na svou letitou kritiku reklamy, která zahlcuje veřejný prostor, i související legislativu. Nikdy jsem se netajila tím, že je Epos 257 jeden z mých oblíbených umělců pracujících s veřejným prostorem, a těší mě, že ani tentokrát nezklamal.
Galerie Uffizi prodala Michelangelovo NFT
Co by to bylo za týden v umění, kdybych nezmínila NFT. Po ostře sledované aukci Christie’s vstupuje do světa kryptoumění další z tradičních institucí: tentokrát slavná florentská galerie Uffizi. Ta se rozhodla z některých děl ve svých sbírkách vytvořit NFT, zpeněžit je a dotovat tak své ztráty z koronavirové uzávěry. A rozhodně při tom nemíří nízko: prvním takovým dílem bylo Michelangelovo Tondo Doni, jehož NFT verzi galerie prodala za 140 000 dolarů. Uffizi tak znovu dokazuje, že se nebojí následovat nejnovější trendy na poli umění.
David Zwirner začne prodávat online
Jedna z nejvýznamnějších světových galerií, David Zwirner, spouští webovky nazvané Platform. Jedná se o e-commerce platformu, skrze kterou má v plánu nabízet k prodeji 100 uměleckých děl měsíčně s cenovkami mezi 2 500 a 50 000 dolarů. V době, kdy celý umělecký svět přemýšlí, jaká bude nová role onlinu v umění, přichází Zwirner s vlastní odpovědí. Pro takzvanou „blue-chip“ galerii založenou na privátním prodeji a osobním kontaktu je to celkem překvapivý krok. Svým zaměřením Platform nicméně reagoval na trend, který se diskutoval už dávno před covidovou krizí, a totiž že internet poskytuje prostor pro nákup děl v nižší cenové relaci. Přestože poslední rok ukázal, že v onlinu je mnohem větší (a dražší) potenciál, Zwirner se evidentně drží pevnější půdy.
Víkendová aukce European Arts
Jarní aukční sezóna je v plném proudu a o víkendu proběhla další velká dražba, tentokrát aukční síně European Arts. Obálku aukčního katalogu zdobila drobounká malba velkého malíře Marca Chagalla, která z nejvyšší vyvolávací ceny aukce 5,8 milionu korun nakonec dosáhla na 8,1 milionu korun. Nejdražší položkou se nečekaně stala Dívka v černých šatech Bedřicha Piskače, za kterou nový majitel zaplatil 15 milionů korun včetně aukční přirážky. Dosud nejdražší Piskačovo dílo se přitom vydražilo za necelých 2,5 milionu, což byla také vyvolávací cena Dívky v černých šatech. Aukce zaznamenala ještě dva zajímavé prodeje: autorský rekord Otakara Lebedy, jehož malba Z Karlových Varů se vyšplhala na necelých 6,5 milionu, a Nevěstu Alfonse Muchy. Ta trhem prochází celkem pravidelně se slušným zhodnocením. To včerejší skončilo částkou těsně pod 10 miliony korun, tedy druhou nejvyšší částkou za Muchovo dílo na českých aukcích.
Za zmínku stojí i výsledných 3,1 milionu za malbu Orfeus Josefa Šímy, jehož ceny na trhu v posledních letech významně rostou. Jinou malbu na stejné téma shodou okolností draží koncem května i Galerie Kodl. Výsledky aukce si můžete prohlédnout zde.
Úvodní fotografie: Jindřiška Dudziaková je jednou z šesti hereček, které volají divákům. "Call centrum" mají v budově Národního divadla. | Foto: Petr Neubert | Zdroj: Národní divadlo