Investice, která baví i chutná

6-minutové čtení
J&T specialista
sdílení
J&T Redakce



Investice, která baví i chutná

Investice nemusí mít jen podobu akcií, dluhopisů nebo poštovních známek, ale také hodnotu emoční. Radost z nákupu poskytuje například investice do produktů z vinné révy. Kromě známějšího vína je finance možné vložit i do koňaku, který je označován za nejluxusnější pálenku světa. Specialitou je pak možnost nechat si vytvořit vlastní koňak, který ponese vaše rodinné jméno. J&T Concierge vám tuto příležitost zprostředkuje.


Koňak se smí vyrábět pouze v okolí francouzského města Cognac, a to z bílých odrůd Ugni Blanc, Folle Blaneche nebo Colombard. Poté si musí minimálně dva roky poležet v dubových sudech. Koňaky té nejvyšší kvality vznikají z hroznů vinic Grande a Petite Champagne. Jednotlivé podoblasti mají svůj charakter, který je důležitý pro blendování a utváření celkové chuti. Právě geografická unikátnost a způsob výroby dělají z koňaku tak známý a oceňovaný druh brandy.

Výroba koňaku

K výrobě koňaku se používají bílé odrůdy vinné révy s vysokou kyselinou a obsahem alkoholu okolo 8 až 10 %. Acidita pomáhá vínu zůstat svěží a nižší procento alkoholu umožňuje lepší rozvinutí aromatického profilu, který je pro koňak typický. Pro výrobu se smí používat jen malé množství zákonem stanovených odrůd.

 Nejdůležitější z nich je odrůda Ugni Blanc (známější pod názvem Trebbiano), která tvoří 98 % z celé produkce a odpovídá koňakové jemnosti a eleganci, zatímco různé fáze produkce přispívají k jeho aromatickému bohatství. Stále obvyklejší jsou ale koňaky jasně deklarované jako jednoodrůdové, například čistě z vína odrůdy Folle Blanche nebo Colombard.

Na základě přísných pravidel výroby koňaků je nutné víno dvakrát vypálit pomocí kotlíkových destilačních přístrojů. První destilace zvaná le premier chauffekoncentruje z vína jeho chutě. Druhá destilace le bon chauffe odstraňuje malé množství destilátů, zachovává ovocnou chuť a svěžest vína. Jakmile začne klesat obsah alkoholu, produkce se zastaví. Čistý destilát se nazývá eua de vie neboli „voda života“ a musí projít procesem staření v sudech, jež jsou vyrobeny z francouzských dubů. Doba zrání ovlivňuje kvalitu koňaku. Nejstarší koňaky sahají až do 19. století a jsou pečlivě uloženy a střeženy ve sklepích. Délka stárnutí ovlivní rychlost vývoje květinové, ovocné a dubové vůně. Během stárnutí získává koňak více specifických vůní, např. mandle, třešeň, jasmín, dub, rancio atd.

Posledním, ale neméně důležitým krokem, je míchání. Právě ten umožňuje výrobcům dosáhnout originální chuti i vůně.

Na celý proces výroby dohlíží francouzský úřad Bureau National Interprofessionnel du Cognac(BNIC), který byl založen roku 1946. V roce 2009 sdružení BNIC spojilo padesát hlavních sommeliérů, sklepních mistrů, degustátorů a specializovaných novinářů z celého světa, aby ochutnali a roztřídili různé aromatické složky koňaku. Během čtyř dnů těchto padesát odborníků ochutnalo a zaznamenalo vůně stovky různých koňaků. Kompilace těchto ochutnávek byla použita k definování aromatické palety koňakových vůní a vytvoření aromatického kola.

Jak správně ochutnávat

Říká se, že pití koňaku je 70 % čichání a 30 % pití. Důležitý je výběr správného skla. Použít můžete sklenku baňatou na nízké nožce ve tvaru hlavy tulipánu (tzv. napoleonku) nebo sklenku na vyšší nožce ve tvaru tulipánu z čirého tenkého skla. Je důležité, aby sklo bylo tenké, protože potom může jemné aroma stoupat z číše ohřívané dlaněmi. Profesionální míchači záměrně používají číše z tmavomodrého skla, aby nebyli ovlivněni barvou koňaku.

Po nalití koňaku jemně otáčejte sklenicí a sledujte barvu, čistotu, viskozitu a „slzy“ tohoto velmi jemného vinného destilátu. Nechte slzy stékat po straně skla a odhalte jeho průzračnost: křišťálově čistá, jasná, zakalená nebo mlhavá. Nakloňte sklo a změřte jeho viskozitu: vodnatou, sirupovou nebo mastnou. Dále se podívejte na barvu, která se bude lišit od jasné po tmavě jantarovou, v závislosti na věku, původu, typu použitého dubu a jedinečnosti. Mladší koňaky mohou být přibarvovány karamelem.

Při posuzování přidržte skleničku v dlaních, protože postupným zahříváním se uvolňuje lehce jemné aroma. Jemně zakružte sklenkou v dlani a provzdušňujte sklo, abyste zjistili, jaké je klíčové aroma koňaku. Zda jsou to květinové nebo ovocné tóny, jako je sušený lipový květ, vinné květy, sušené vinné výhonky, čerstvě lisované hrozny, fialky nebo vanilka.


Pokud koňak stárne v sudu více než 20 let, projevuje se velmi vyhledávaným stylem „rancio“ – aroma složené z kořeněných a vanilkově dřevitých tónů.

Vychutnejte chutě, které cestují od špičky jazyka k zadní části vašich úst, kde se nacházejí citlivé chuťové buňky detekující sladkost, slanost, čerstvou kyselost a hořkost koňaku v jeho jedinečné eleganci a aromatické komplexitě. Mladý koňak bude chutnat jako ohnivý a ostrý, čím je koňak starší, tím je jemnější a má výraznější komplexní chuť.

Podávání koňaku

Nejvíce ho vychutnáte čistý po skvělém jídle nebo s výborným doutníkem. Nicméně velké oblibě se nyní těší i používání mladších koňaků v mixologii, nejvíce v kombinaci s tonikem, citronem nebo okurkou. Cílem je oslovit širší spektrum zákazníků a dokázat i mladším konzumentům, že se dá koňak pít v jakémkoliv stylu.

Doporučené párování

Koňak spárovaný s předkrmem, hlavním jídlem nebo dezertem zaručeně nabídne jedinečný zážitek. Kuchaři a sommeliéři prozkoumali možné párování koňakových potravin, včetně starých šunek, lahodných čokoládových koláčů, měkkých sýrů, mořských ryb nebo zvěřiny. Pokud jste milovníci koňaku a chtěli byste vyzkoušet, ke kterým potravinám se dá nejlépe koňak spárovat, vyzkoušejte aplikaci Cognac Pairing, která obsahuje řadu ingrediencí a receptů, jež vám zaručeně obohatí zážitek.

Obliba koňaku

V průběhu uplynulých desetiletí se sice významně proměnila skladba zákaznických zemí a v Evropě a domovské Francii nastal propad vyvolávající dojem ústupu koňaku do pozadí, celkové vyrobené množství ovšem neustále stoupá. Za posledních dvacet let téměř dvojnásobně, na současných historicky nejvyšších téměř 206 milionů lahví! Po zpomalení a propadu mezi lety 2007 a 2014 prodeje znovu rostou, a to nezvykle rychle – na některých trzích i dvouciferným tempem.


Koňak, který ponese vaše jméno

Cognac House Bache-Gabrielsen je prvním koňakovým domem, který se s vámi podělí o tajemství zrání tohoto destilátu. Za odborné asistence sklepmistra Jeana-Philippe Bergiera si vytvoříte ideální koňak a hlavní roli tu budete mít vy. Váš vybraný sud koňaku, označen zlatým štítkem nesoucím jméno vaše či vaší společnosti, bude pečlivě střežený ve zdejších sklepích.

Nejprve si vyberete své eau-de-vie (základní surovinu pro koňak) ze tří rozličných oblastí Fins Bois, Petite Champagne nebo Grande Champagne podle stylu a chuti. Fins Bois dává ovocný a šťavnatý koňak, který vyzrává dva roky. Petite Champagne poskytuje intenzivní květinové tóny a plný charakter získává po čtyřech letech zrání. Grande Champagne je výjimečné svou jemností a mohutnými florálními tóny, po šesti letech vzniká elegantní koňak s dlouhou delikátní dochutí.

Vývoj zrání v malých 30litrových sudech můžete sledovat na vlastní oči. Každý rok si můžete do Cognacu přijet ochutnat, jak se váš koňak vyvíjí nebo si vzorek necháte přivézt domů.

Jakmile váš privátní koňak dosáhne optimální zralosti, přijedete si koňak osobně nalahvovat a označíte individuálním názvem podle vlastního přání.

Neustále se zvyšuje apetit především Spojených států, které tvoří s 86,5 miliony lahví také suverénně největší trh pro koňak vůbec. A rapidně stoupá též spotřeba na Dálném východě, kde Čína i Singapur importují po více než 26 milionech lahví. Extrémně rychle stoupají prodeje rovněž v Jižní Africe. Největším evropským trhem zůstává i přes situaci v souvislosti s brexitem Velká Británie. Momentálně se zde vypije téměř 11 milionů lahví ročně a stav je setrvalý, v poslední době se prodalo dokonce o něco více. Německo si s velkým odstupem udržuje druhou příčku, a to s necelými 5 miliony, ale v této zemi spotřeba klesá.

V našich barech tvoří objednávka koňaku v poměru k whisky či rumu zatím jen malý zlomek. Na mnohé působí koňak jako nápoj dědečků či otců, nikoli jako nápoj moderní a stále relevantní. Kdo už si ale koňak dopřeje, na cenu tolik nehledí. V Česku bylo ve srovnání let 2018 a 2019 dovezeno sice méně koňaku podle objemu (pokles −8,5 %), ovšem finanční hodnota objemu dovezeného koňaku se zvýšila o 16,8 %.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.