Tento týden vás zvu na rychlou cestu kolem Evropy: podíváme se na novou lanovku na pražský Petřín, nové sídlo ostravské galerie Plato, velký úspěch československého umění v Londýně a bruselskou terapii uměním. Na závěr vás neošidím ani o další data z letošního J&T Banka Art Reportu, tentokrát o největším strašáku českého trhu s uměním: padělcích.
Novou petřínskou lanovku vytvoří Anna Marešová
Petřínská lanovka bude mít nové vozy. Soutěž o jejich podobu vyhrálo studio Anny Marešové, kterou si možná pamatujete i jako autorku nové tramvaje T3 Coupé nebo designérku erotických a intimních pomůcek značky Whoop-de-doo.
Nové vozy mezi Újezdem a vrcholem Petřína budou nadčasové, vzdušné a prosvětlené velkými okny i panoramatickou střechou. Anna Marešová navíc do jejich provozu zakomponovala skrze hru světel i malý vtípek: když se vozy lanovek uprostřed trati potkají, jeden vůz na ten druhý „mkrne“ světlem, ten druhý se „zastydí“ a zčervená – uvnitř kabiny se rozzáří růžová světla. Odkazuje tak na Petřín jako místo lásky i zábavy.
Foto: Návrh na novou podobu lanovky na Petřín | Zdroj: DPP
Plato se přestěhovalo na jatka
Ostravská galerie Plato se definitivně přestěhovala do nové budovy a otevřela první výstavu. Budovu bývalých jatek zrekonstruovanou polským architektonickým studiem KWK Promes Roberta Konieczného si mohli návštěvníci prohlídnout už letos v květnu, teď je ale v provozu se vším všudy. První výstava se tematicky odráží od původního účelu stavby. Její název je Optimalizované bajky o dobrém životě, zabírá všech pět výstavních sálů a skrze umělecká díla českých i zahraničních autorů se zamýšlí nad tím, jak žít dobrý život a co to vlastně je.
Maria Bartuszová v Tate Modern
Tohle se opravdu nestává často. V jedné z nejvýznamnějších světových kulturních institucí, londýnské galerii Tate Modern, právě probíhá samostatná výstava slovenské umělkyně. Je jí sochařka Maria Bartuszová (1936–1996), jejíž tvorbu mimochodem aktuálně najdete i na benátském bienále.
Tate představuje její charakteristické abstraktní sochy, které vznikaly litím sádry na nafouknuté balonky. K výslednému dojmu evokujícímu přírodní materiály docházela různě: někdy potápěla balonky do vody, jindy je nechala v sádře prasknout. Bartuszová byla skutečně mimořádnou autorkou a to, že její křehkou (metaforicky i fyzicky) tvorbu nyní přestavuje přední světová instituce, je dokladem nezpochybnitelného potenciálu československých autorů a autorek minulých dekád.
Bruselská terapie uměním
V Belgii vám teď na úzkosti budou moct předepsat umění. Se zajímavým pilotním projektem přišla Brugmannova univerzitní nemocnice v Bruselu. Místní psychiatři teď budou moct napsat „recept na muzea“, který pacientovi umožní pět návštěv ve vybraných muzeích zdarma. Od umění si iniciátoři projektu slibují, že pomůže s vyplavováním „šťastných hormonů“. Nápad to ovšem není úplně nový, organizátoři se prý inspirovali podobným projektem, který proběhl v roce 2018 v Kanadě.
J&T Banka Art Report: Největší strašák na trhu
V rámci letošního J&T Banka Art Reportu jsme se mimo jiné zaměřili i na to, co respondenti považují za problémy českého trhu s uměním. Jako největší strašák českého trhu jednoznačně vyšlo riziko falz. Za velký problém ho považuje 66 % sběratelů a vlastníků umění. Míra znepokojení respondentů vzrůstá úměrně s vyjádřením o netransparentnosti trhu: z těch, kteří trh obecně považují za netransparentní, falza nejvyšší známkou 5 (největší problém) označilo 48 % sběratelů a vlastníků, zatímco mezi těmi, kteří trh považují za transparentní, se stejně vyjádřilo jen 32 %. Obavu z falz lze dát do souvislosti i se sběratelským zaměřením, které z výsledků J&T Banka Art Reportu vyplývá. Respondenti nejčastěji sahají po českém současném umění, často přímo z ateliéru autora, kde je riziko padělku v podstatě vyloučeno.