Nová pobočka Centre Pompidou a nejdražší známka světa, která nebyla nejdražší

4-minutové čtení
J&T specialista
sdílení

Valérie Horváth vystudovala dějiny umění na FF UK a Arts Management na VŠE, část studia strávila ve francouzském Dijonu. Působila v soukromých galeriích, naposledy spolupracovala se dvěma významnými sklářskými značkami.


Nová pobočka Centre Pompidou a nejdražší známka světa, která nebyla nejdražší

Dnešní novinky ze světa umění zaplavily zprávy o architektuře významných kulturních institucí od nové americké pobočky Centre Pompidou přes (ne zas tak novou) pobočku Louvru v Abú Dhabí až po naši plánovanou budovu filharmonie v Praze. Kromě toho v Roudnici nad Labem vznikla ve veřejném prostoru netradiční plastika, které můžete jednoduše zavolat, a taky se prodala nejdražší známka světa, která ale nepokořila rekord.


Centre Pompidou v Jersey City

Centre Pompidou otevře svou vůbec první americkou pobočku nazvanouCentre Pompidou x Jersey City. Slavná galerie sídlí sice v Paříži, pod svou značkou ale už v minulosti otevřela muzea v Metách, Málaze, Šanghaji a Bruselu. Nové umělecké centrum se nastěhuje do bývalé tramvajové vozovny z roku 1912 známé pod názvem Pathside Building. Podobně jako v těchto projektech i za oceánem se o financování budovy i provozu postará „hostující“ město, v tomto případě Jersey City. Centre Pompidou pak poskytne značku, své odborníky a především sbírku více než 120 000 uměleckých děl, která bude do Ameriky zapůjčovat.

cs-pompidou.jpg

Foto: Na snímku je hlavní sídlo Centre Pompidou v Paříži. | Foto: Renzo Piano Building Workshop

Jean Nouvel o své verzi Louvru

U zahraničních poboček evropských uměleckých institucí ještě můžeme zůstat. V New York Times tento týden vyšel krásný rozhovor s architektem Jeanem Nouvelem, mimo jiné i o stavbě Louvru v Abú Dhabí, jejímž je Nouvel autorem. Při jejím návrhu se inspiroval místní architekturou a vytvořil vlastní verzi charakteristické kupole. Zároveň se jedná o další z Nouvelových projektů, při kterých hraje velký význam voda. Louvre v Abú Dhabí vypadá jako ostrov uprostřed moře, přičemž je na první pohled sotva znatelné, že se do muzea dostanete po souši. Mimochodem tento světoznámý architekt a držitel „nobelovky pro architekty“ Pritzker Prize zanechal v 90. letech svou výraznou stopu i v Praze na Andělu.

Praha vypíše soutěž na novou budovu České filharmonie

A do třetice přidávám ještě jednu českou architekturu. Nová budova České filharmonie v pražských Bubnech je totiž zase o krok blíž realitě. V srpnu by hlavní město mělo vypsat architektonickou soutěž na její návrh s tím, že hotovo by mělo být v roce 2031. Nová filharmonie není žádný levný špás, první fáze projektové dokumentace by měla stát 750 milionů korun, dalších 450 milionů bude potřeba v dalších fázích – po zahájení stavby se zároveň počítá i se vstupem soukromých investorů.

V nové budově by měl vedle České filharmonie sídlit i Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK a do tří koncertních sálů se dohromady vejde až 3000 posluchačů. Jsem zvědavá, třeba se po dlouhé době konečně dočkáme nějaké důstojné veřejné novostavby.

Foto (úvodní): Studentské návrhy nové budovy filharmonie v Praze - Stanislav Bažant, Fakulta architektury ČVUT - Vltavská

Nejdražší známka světa zklamala

Tento týden se v newyorském Sotheby’s prodala nejdražší známka světa, rekord ale nepadl. Jedná se o známku z Britské Guyany z roku 1856, která byla vydána jako provizorní řešení při čekání na dodávku zásoby výplatních známek. Jednocentové exempláře se používaly pro poštovné za noviny, a protože pásky kolem srolovaných novin se obvykle vyhazovaly, dochovala se známka v jednom jediném exempláři. Právě ten se nyní prodal za 8,3 milionu dolarů a potvrdil tak, že se jedná o nejdražší známku na světě. Proč tedy prodej zklamal? Známka totiž naposledy prošla trhem v roce 2014 a cena se už tehdy vystoupala na 9,48 milionů dolarů. Rekord nerekord.

cs-pompidou.jpg

FOTO: Postage one cent, Britská Guyana, 1856, černý tisk na magentě, 29 x 26 mm, cena: 8 307 000 USD, Sothebyʼs New York 8. 6. 2021

V Roudnici nad Labem vznikla plastika, které musíte zavolat

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem minulý týden instalovala ve veřejném prostoru plastiku Rudolfa Samohejla s návodným názvem Zavolej. Instalace má formu stylizovaného telefonního čísla, na které fanoušci umění skutečně mohou zavolat. Na druhé straně se ozve audiopříběh inspirovaný hlasovými samoobsluhami, které asi všichni známe z traumatizujících pokusů vyřešit nějaký administrativní úkon. Rudolf Samohejl nám ale nabízí spleť humorných příběhů namluvených Ester Geislerovou. Zavolat můžete až do listopadu.

 


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.