J&T Ventures investoval do dalších startupů

4-minutové čtení
J&T specialista
j&t logo
sdílení
J&T Redakce



J&T Ventures investoval do dalších startupů

Hned dvě úspěšné akvizice ohlásil na sklonku minulého roku fond J&T Ventures. Oba české technologické startupy – Stratox Cloud Native a Behavio – využijí získané finance na rozvoj řešení a vstup na americký trh.


Technologická firma Stratox Cloud Native je v Česku zatím téměř neznámá. Jejíprodukt CodeNOW poskytuje takzvanou cloud-native platformu, jež vývojářům umožňuje agilně stavět nové aplikace a služby s prakticky neomezenou škálovatelností. Podle analytické společnosti Gartner jde o jeden ze čtyř hlavních technologicko-strategických trendů pro rok 2022. Právě Gartner zároveň CodeNOW zmiňuje ve svém výběru deseti význačných poskytovatelů těchto platforem po boku gigantů, jako jsou Microsoft nebo IBM. Česká společnost se také umístila v první dvacítce žebříčku nejrychleji rostoucích firem Deloitte Technology Fast 50 ve střední a východní Evropě.

Flexibilnější, přitom levnější

Zatímco velcí poskytovatelé zpravidla nabízejí vývojářské platformy postavené výhradně na vlastních technologiích, Stratox Cloud Native sází na již existující open-source řešení. Ze stovek služeb vybírá a vzájemně integruje ty nejvíce kvalitní, aktuální a přístupné. Uživatelé si tak mohou podle své potřeby poskládat flexibilní cloudovou architekturu, aniž by byli závislí na jednom dodavateli. Tímto způsobem šetří Stratox svým klientům nejen vysoké náklady na rozvětvenou infrastrukturu, ale i práci vývojářům, kterých je po celé Evropě nedostatek.

Firmě se již podařilo získat řadu klientů i napříč korporacemi a technologickými společnostmi, a to jak v tuzemsku, tak v Polsku, Německu, Rumunsku nebo Bulharsku. Jejich dalším vyhlédnutým trhem jsou právě Spojené státy. Velká část investice proto poputuje na vylepšení produktu tak, aby vyhovoval americkým zákazníkům, a také na posílení obchodu a zákaznické péče na americkém kontinentu.

Podle Petra Svobody, zakladatele a CEO společnosti, je Evropa jako celek konzervativní, zatímco v USA je kultura experimentování s externími službami hluboce zakořeněna. „Úspěch teď závisí na tom, jestli si brzy ukrojíme dostatečný kus amerického koláče,“ říká. Přítomnost firmy v USA už začíná mít reálnější podobu, v kontaktu je například s agenturami CzechInvest a CzechTrade.

Nabídek na investici měl startup víc, nakonec se rozhodl právě pro J&T Ventures. Podle Petra Svobody rozhodla vzájemná chemie a schopnost sladit se na společných cílech. „V J&T Ventures se nás snažili doopravdy pochopit a pomoct nám,“ dodává.

V úspěch spolupráce a perspektivu produktu věří také ve fondu.Cloud je podle investičních manažerů z J&T Ventures jednou z oblastí, kterou v nadcházejících letech čekají zlaté časy. „CodeNOW má nejen globální ambice, ale hlavně produkt s globálním potenciálem, reálné výsledky a opravdu působivý tým. Jeho platforma je diametrálně odlišná od většiny konkurence a věříme, že se správným přístupem má šanci ohromně vyrůst. Jsme rádi, že si jako partnera k dosažení svých cílů vybrali ze všech nabídek právě náš fond,“ uvedl David Polach, Investment Manager J&T Ventures.

Svět reklamy mění Behavio

Druhá investice směřovala do společnosti Behavio, která chce měnit svět reklamy. „Až osmdesát procent marketingových kampaní nemá podle mezinárodních průzkumů žádný vliv na rozhodování zákazníků. A my jsme přišli na způsob, jak to změnit,“ hlásá pětice mladých podnikatelů. Zajímavé je, že tato pětice se seznámila už v primě českobudějovického gymnázia. A ačkoliv se po osmi letech v jedné třídě jejich cesty rozešly, po čase se dali znovu dohromady.

cs-behavio-tool-source-behavio-us-deck-slide5.jpg

Firma přišla na tři základní věci, které rozhodují o tom, jestli kampaň bude úspěšná. „V první řadě je důležitý branding. Značka se musí divákům usadit v hlavě, nejlépe by měly její symboly být vidět v reklamě po celou dobu. Další klíčový prvek je vedle značky zobrazení zákaznické potřeby. Tedy aby si lidé značku spojili s řešením svých potřeb. A třetí věc je forma. Reklama musí mít emoci, zaujetí, vtip, dojetí nebo kreativní příběh. A ideálně by měla splňovat všechna tři kritéria,“ popisuje Vojtěch Prokeš, jeden ze spoluzakladatelů startupu.

Podle něj ale tradiční marketingový výzkum nefunguje dobře, protože aktivuje naše vědomí. Ovšem 95 % našich rozhodnutí děláme v podvědomí. „Místo klasických dotazníků, které se ptají, co si lidé myslí, proto rozesíláme testy s úkoly, jimiž sledujeme, jak na obsah lidé skutečně reagují,“ popisuje unikátní metodu Behavia. Díky tomu dokážou získat statisticky relevantní vzorek odpovědí.

Behavio poslední roky zdokonalovalo metodu, jak kampaň od briefu po konečný střih dělat co nejlépe. Z této metody teď vytváří automatizovaný softwarový nástroj, který nabízí firmám formou předplatného a s nímž chce prorazit i ve Spojených státech.

Spolupráci si vybírají

Za zmínku také stojí, že Behavio si zatím pečlivě vybírá, pro koho je ochotné pracovat. Pravidelně prověřuje klienty například z oblastí spotřebitelských půjček, hazardu či zbraní a ty problematické odmítá. Etický filtr se snaží nastavit i ve svém softwarovém nástroji.

Poradenská společnost Deloitte zařadila Behavio mezi nejrychleji rostoucí technologické firmy v České republice. Společnost už vybudovala vlastní výzkumný panel Trendaro s 25 tisíci respondenty, představila datový nástroj Atlas Čechů nebo aplikaci na měření zaměstnanecké spokojenosti Minuta pro lepší práci.

Příležitost investovat do fondu

J&T Ventures aktuálně otevřelo třetí úpis vkladů a poskytuje prostor novým investorům vstoupit do fondu, a to až do 15. března 2022. Fond plánuje úpis v hodnotě 250 milionů korun a předpokládá vstup řádově desítek nových investorů. Pokud dojde k dřívějšímu dosažení cílové částky, bude upisovací období předčasně ukončeno.

Aktuální kapitálové závazky všech investorů fondu činí 990 milionů korun.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.