Pilotem formule 1 na vlastní kůži

5-minutové čtení
J&T specialista
sdílení
J&T Concierge



Pilotem formule 1 na vlastní kůži

Závody Formule 1 zažívají aktuálně největší sledovanost ve své historii. Tento úspěch si zcela právem připisuje na svůj účet světoznámá dokumentární show Touha po vítězství (Drive To Survive) z dílny Netflixu, jež naprosto svérázně ukázala tvrdé zákulisí několika věhlasných stájí. Pro drtivou většinu fanoušků je možnost zasednout do kokpitu a pilotovat formuli 1 nesplnitelným snem. Na konci letošního října se několika klientům J&T Concierge tento sen proměnil ve skutečnost.


Je 7 hodin ráno a v portugalském Portimão ještě nevyšlo slunce. V ranní mlze nastupuje malá skupinka automobilových nadšenců do privátního autobusu, který vyráží směrem k Autódromo Internacional do Algarve, jednomu z technicky nejnáročnějších závodních okruhů, na kterém se jezdí MotoGP i Velká cena F1. Tento okruh měří 4,6 kilometru a závodníci tu zdolávají celkem 15 zatáček, které doplňuje několik těžkých horizontů. Často znervózní i ty nejzkušenější jezdce.



Klienty J&T Concierge čeká náročný den. Ihned po příjezdu a registraci se jde na věc. Začíná se teorií, během které se vysvětlují řidičské techniky, pravidla jízdy a bezpečnosti. Přibližně po hodině úvodního školení se účastníci přesouvají na samotný okruh. Celou trasu si projíždí mikrobusem a už v tomto bodě začínáte cítit napětí ve vzduchu. Všichni si totiž uvědomují náročnost terénu a fakt, že pokud si něco špatně zapamatují, může to znamenat zásadní komplikaci při samotné jízdě.

Sednout si hned za volant formule 1 je poněkud velké sousto i pro ty největší odvážlivce. Proto se asfalt zahřeje nejprve formulí 4, která je z hlediska pilování méně náročná. Po dalším briefingu následuje oblékání do kombinéz a první jízdy mohou začít. Nervozita by se už dala krájet, pro většinu zúčastněných je to poprvé, co zasednou do takového typu závodního stroje. Dvoulitrový čtyřválec a výkon něco málo přes 200 koní při váze 450 kilogramů vzbuzuje už slušný respekt.



„První překvapení pro mě bylo, jak stísněně jsem se v kokpitu cítil. Když si sednete a natáhnete nohy, uvědomíte si, proč jsou tělesné parametry pro jezdce velmi přísné. Pedály jsou tak blízko u sebe, že teprve potom pochopíte funkčnost závodní obuvi. Po startu a zdolání první zatáčky vám skutečně dojde absence všech asistenčních prvků, posilovače řízení nebo brzd. Tady pojem ‚dupnout na brzdy‘ získává pravý význam,“ popisuje svoje dojmy jeden z klientů.

Resort Vila Vita Parc *****

Přibližně 30 minut jízdy autem od závodního okruhu se nachází rozlehlý hotelový komplex, který je situován u privátní písčité a hlavně velmi romantické pláže, kterou můžete pozorovat v kteroukoliv denní dobu z vysokých útesů.

Hotel nabízí různé kategorie pokojů, na své si tu přijdou jak páry, které nechtějí být ničím a nikým rušeny, tak i rodiny s dětmi různého věku. V areálu je k dispozici hned několik vynikajících restaurací, avšak největší gastronomickou perlou je restaurace Ocean, jež nabízí výhled na Atlantik a servíruje lahůdky oceněné dvěma michelinskými hvězdami. Můžete si zde také zatrénovat golf na udržované akademii, zaplavat si v několika vyhřívaných bazénech, užít si party v místním klubu nebo degustovat prvotřídní vína v noblesním sklepě, ve kterém najdete opravdu slušnou sbírku archivních lahví z celého světa.

Všechno je jinak

Každý účastník si stihl zajet dva patnáctiminutové stinty. Napětí opadlo a ve skupině převládá dobrá nálada. Jiskření v očích a úsměvy každého jezdce se nedají přehlédnout. Po obědě nastává ona vytoužená chvíle. Po krátkém teoretickém úvodu k formuli 1 přichází praxe. Řidiče zásadně znejistí věta z úst instruktora. Všechno, co jste se doteď naučili na F4, nyní zapomeňte. Nic z toho už pro vás neplatí. Všechno je úplně jinak. Brzdit budete levou nohou,“ důrazně upozorňuje postarší profesionální jezdec a instruktor.

„Je to totální nával respektu a adrenalinu. Jel jsem jako první, takže se k přirozené nervozitě z výkonu auta přidal strach a zodpovědnost, že při poruše nebo poškození auta zkazím zážitek dalším řidičům za mnou. Největší rozpor je, že chcete být opatrný, ale zároveň musíte jet dostatečně rychle, aby převodovka správně fungovala a vzduch vytvářel dostatečný přítlak. Ohromující je zrychlení z nějakých 100 kilometrů za hodinu na maximum. Máte pocit, že se auto postaví na zadní. Snad ale ještě brutálnější je brzdění, kdy pochopíte, proč vás do pásu utahovali dva mechanici,“ líčí pocity pár minut po své první jízdě ve formuli další z klientů.

V této konkrétní formuli s motorem V10 odjel pod stájí Prost Grand Prix tři závody ve své poslední sezóně český automobilový závodník Tomáš Enge. „Stroj, který řídili naši klienti, byl vybaven motorem Cosworth HB V8, 3.5 l o výkonu 650 koní při váze 650 kilogramů. Příští rok budou mít možnost vybrat si mezi V8 a V10, kdy motor V10 má výkon 825 koní a o něco vyšší hmotnost,“ upřesňuje Pavlína Salaba, ředitelka J&T Concierge a dodává: „Bohužel jsme museli pár zájemců předem odmítnout, protože nesplňovali přísné fyzické parametry. Piloti nesmí přesahovat výšku 188 centimetrů, váha musí být do 100 kilo, minimální věk 25 let a maximální velikost nohy 45.“

Velký respekt. To byla nejčastější první slova všech, kteří si zkusili na vlastní kůži to, co je denním chlebem pro Lewise Hamiltona nebo Maxe Verstappena. Řídit formuli 1 je tak fyzicky a psychicky náročné, že si to jen těžko někdo dokáže reálně představit. Tento zážitek lze uskutečnit na pěti okruzích v Evropě. J&T Concierge doporučuje právě portugalské Portimão nebo španělskou Barcelonu, kdy cestování za řidičským zážitkem můžete spojit i s dalšími aktivitami, jež tato místa bezesporu skvěle nabízejí.

Tip Pavlíny Salaba

Oblast Algarve je portugalskou mekkou golfistů. Velmi často se tu hraje Portugal Masters, které aktuálně skončilo 30. 10. 2022. Součet rozlohy místních golfových hřišť je desetkrát větší než Praha. Zkuste dvě zcela odlišné osmnáctky na Amendoeira Faldo Course and O'Connor Jnr. Course. Náročné hřiště navržené slavnými golfisty nabízí úžasné výhledy na kopce a skály. Fairwaye jsou lemovány pomerančovníky, tudíž o svačinu během hry není nouze.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.