Elektromobil (už) ano, nebo (ještě) ne?

4-minutové čtení
J&T specialista
sdílení

Michal jako portfolio manažer spravuje dva akciové fondy, primárně řeší tedy akcie, prezentuje názory na investování a utváří pohled investiční společnosti na trh. Jeho práce je důležitá hlavně pro klienty, kterým se stará o majetek, ale samozřejmě také pro banku jako takovou. 


Elektromobil (už) ano, nebo (ještě) ne?

Elektromobilita je na pochodu a ve směru ovládnout individuální dopravu, řekněme v příštích 10 až 15 letech. Může se nám to líbit, nebo nemusí, ale o směřování pohonu osobních automobilů je rozhodnuto, troufnu si říct.


Tlak vyspělých zemí na snižování lokálních emisí je celkem pochopitelný a ani já proti němu nic nemám. Nicméně zpřísňující se emisní limity pro osobní vozy se spalovací motory jdou až do extrému, které bez elektrifikace svých modelových řad nemohou automobilky splnit. Tím, že si úředníci a politici vymýšlející a nařizující tyto limity, sami si částečně podřezávají větev. To je holý fakt, kterému osobně nerozumím.

Evropa byla vždy baštou producentů kvalitních automobilů, byznys to byl komplexní, živící celou ekonomiku. A to nejen včetně subdodavatelů, ale i daňových příjmů státu, včetně příjmu jednotlivců, kteří v ekonomice tvoří spotřebu. Je to také byznys s velmi nízkou provozní marží, takže každý další náklad je pro automobilky opravdu bolavým soustem. Ale jak jsem řekl, především Evropa si usmyslela vyčistit do roku 2035 modelové řady automobilek od spalovacích motorů. Přestože současné moderní benzínové i naftové motory jsou poměrně čisté, daleko lepší volbou by byl tlak na obměnu a modernizaci vozového parku. Plných 10 % nejstarších vozů se totiž stará o nejvíce exhalací mezi auty. Ale dost bylo filozofování.

Máme si tedy elektroauto koupit už nyní, nebo čekat? Důležité je, k čemu ho používáte, jestli můžete doma nebo v práci dobíjet a kolik můžete za auto dát…

cs-auto1.jpg

Pro koho je vhodný

Pokud se primárně pohybujete svým autem po městě a jen občas vyjedete mimo město na výlet či dovolenou, trh již nabízí poměrně dost různých variant řešení (namátkově BMW i3, VW ID3, Hyundai Kona, ale i další). Je však potřeba mít možnost nabíjet doma a nesmí vám vadit, že za takové auto dáte o dost více peněz než za stejné se spalovacím motorem (řádově o třetinu až polovinu více, a to není málo).

Pokud jste primárně pořád v autě na cestách, tak sorry, elektromobil není pro vás. Potřebujete rychle natankovat a urazit vzdálenosti mezi 600 až 1000 km na jednu nádrž a neřešit, jestli to někdy můžete víc přišlápnout, nebo ne, abyste dojeli do cíle. Takže tak daleko elektromobilita není, držte se moderního diesláku, udělá vám nejlepší službu, a to i v poměru ceny. A žádný plug-in hybrid to nenahradí. Bohužel se už mezi námi najdou takové leasingové společnosti, které postupně přestávají naftové motory financovat jako něco škodlivého…

A za třetí – běžný uživatel. Rodinné auto, přes týden odvozit do práce, na nákupy, děti na tréninky, někdy zajet na badminton. To už se dá, ale něco to stojí. Připravte si minimálně milion korun a zkuste Škodu Enyaq, VW ID4, Audi Q4 e-tron, Hyunda Ioniq 5 či Kia EV6. Ale opět zaplatíte více než za klasického benzíňáka či naftu, máte však ticho na palubě nesrovnatelné s klasickým motorem, řadu dalších výhod v podobě levného provozu či levnějšího servisu. Víkendové výlety v klidu dáte, moderní elektromobily dají něco přes 300 km najednou i v reálu a tam, kam dojedete, prostě dobijete. Sem to směřuje, ale cena vozů musí jít dolu a musí se vymyslet, kde do budoucna tolik aut dobíjet, což chvíli potrvá. Nyní se to zdá neřešitelné, ale je to běh na dlouhou trať.

cs-auto1.jpg

Poslední varianta je fajnšmekr pro elektromobilitu, který je ochoten a schopen dát za vůz poměrně dost peněz. Pak máte výběr mezi všemi modely Tesly, jasné jedničce v elektromobilitě, můžete si dopřát Porsche Taycan, jeho dvojče Audi e-tron GT, počkat si do podzimu na Mercedes EQS či si nyní objednat nové elektrické BMW i4. Těmto zákazníkům bude jedno, že musí každých 300 km dobíjet, oni si to užijí a vnímají to jako posun ve vývoji technologického pokroku. A kam se řadíte vy?

cs-auto1.jpg

Také zvažuji, že jedno z aut v rodině bude elektromobil, ale nejsem ještě rozhodnutý. Zajímavou volbou jsou nové mild-hybridy, tj. klasické benzíňáky či nafťáky doplněné menší baterkou, která vám neubírá kufr, nezatěžuje vůz nesmyslnou hmotností a přitom vám dokáže dodat akustickou pohodu a trochu výkonu při rozjezdu, parkování čistě eletro… Vyzkoušel jsem na dieselu od BMW (v modelu 730d) a funguje to suprově, ani proklínaný start/stop systém vám nebude vadit. To je zatím za mě to ideální řešení. Tak používejte rozum při výběru, nenechte se do ničeho nutit, je to zatím jen na vás. Kdo ví, jak dlouho to bude trvat. Ještě si to užijte!


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.