Report návštěvnosti světových muzeí kvantifikoval to, co jsme všichni tušili: v průměru se návštěvnost těchto institucí během loňského roku snížila o 77 %, což se samozřejmě projevuje i na rozpočtech. Co vás možná překvapí o trochu víc, je oznámení z pařížského Musée s’Orsay. Jako výraz úcty k nedávno zesnulému bývalému prezidentovi Giscardu d’Estaingovi mění instituce svůj název.
Restaurování Gentského oltáře objevilo překvapivou původní malbu
Jedno z nejslavnějších středověkých mistrovských děl, takzvaný Gentský oltář bratří Van Eycků, prošlo restaurováním. Rozměrné dílo se skládá z 20 obrazů – 8 z vnější strany, 12 při otevření díla. Během prací restaurátoři přišli na zajímavé zjištění, když odebráním pozdější vrstvy barvy objevili původní tvář beránka v ústřední malbě. Ta se nápadně podobá lidské tváři, působí tak trochu komickým dojmem a bude vyžadovat další zkoumání. Kromě toho je o Gentském oltáři dobře známo, že jedna z jeho desek byla v roce 1934 ukradena a dosud nenalezena. Je proto nahrazena kopií, se kterou restaurátoři záměrně nepracovali. Zatímco většina středověkých děl byla z chrámů, kterým byla určena, přenesena do muzeí, originál Gentského oltáře zůstává k vidění v gentském chrámu svatého Bavona, v přísně střežené a klimatizované skleněné schránce.
Report návštěvnosti světových muzeí hlásí propad o 77 %
The Art Newspaper zveřejnil tradiční report návštěvnosti galerií a muzeí za loňský rok. Mezi jednotlivými institucemi byly rozdíly závislé na průběhu epidemie v daných zemích, pokles celosvětové návštěvnosti o 77 % ale asi nikoho z nás nepřekvapí. Nejnavštěvovanějším muzeem v průzkumu je pařížský Louvre, který i přes 72% pokles návštěvnosti hlásí za loňský rok 2,7 milionu návštěvníků. Může za to hlavně blockbusterová výstava Leonarda da Vinci ze začátku loňského roku, která přilákala víc než 10 tisíc návštěvníků denně a stala se nejnavštěvovanější výstavou v Louvru vůbec. Přesto Louvre hlásí ztráty na vstupném ve výši 90 milionů eur.
Navzdory okolnostem se povedlo ještě pár dalších výstav: projekt Olafura Eliassona v Tate Modern vidělo na půl milionu návštěvníků, podobně jako putující výstavu Tutanchamonových pokladů v londýnské Saatchi Gallery. Nejméně zasažené instituce byly na Novém Zélandě. Nejkratší uzávěru zaznamenala Christchurch Art Gallery Te Puna o Waiwhetū, která byla zavřená „jen“ 54 dní.
Pařížské Musée d’Orsay změní svůj název
Jako výraz uctění památky bývalého francouzského prezidenta Valéryho Giscard d’Estainga změní pařížské Musée d’Orsay, asi nejvýznamnější muzeum 19. století a impresionismu, svůj název. Giscard d’Estaing, který zemřel loni v prosinci na následky nákazy koronavirem, se významně zasloužil o vznik muzea. Budova bývalé železniční stanice Gare d’Orsay měla být v 60. letech minulého století zbourána. Giscard d’Estaing ale v roce 1977 schválil návrh k jeho proměně v dnes věhlasné muzeum. To nově ponese název Musée d’Orsay – Valéry Giscard d’Estaing.
Obchod s falešným Goyou, Modiglianim a El Grecem nevyšel
Před pár dny proběhla médii i jedna zpráva z mé oblíbené kategorie „art crime“. Španělská policie zabránila obchodu s falzifikáty děl Francisca de Goyi, Amedea Modiglianiho a El Greca dohromady za 12,5 milionu eur. Sběratel z provincie Toledo se díla chystal prodat ve Švýcarsku, Mexiku a Německu, a to včetně falzifikované dokumentace o autenticitě děl. Zadrženi byli i art dealeři, kteří byli najatí, aby vyhledávali kupce pro díla, za což měli získat 10 % z prodejní částky.
Viktor Pivovarov v podcastu Na dotek
K poslechu doporučuji podcast Na dotek, jehož hostem je malíř ruského původu Viktor Pivovarov. Aktuálně se připravuje na velkou retrospektivní výstavu v Národní galerii, která představí jeho tvorbu od 70. let až po nová, dosud nevystavená díla. Otevřít by se měla 14. května. Tak snad.
Foto: Tvář beránka z Gentského oltáře – vlevo přemalovaná před restaurováním, vpravo původní po restaurování. Foto: BBC