Raději výhled na zříceninu hradu Děvičky, nebo na vodní nádrž Nové Mlýny? Z terasy vinařství Reisten si teď užijete oba pohledy. A k tomu správně vychlazené víno této značky. Je to zkrátka ideální zastávka pro letní putování po jižní Moravě.
Vinařství Reisten je zavedenou značkou, která produkuje vína nejvyšší kvality. Co mu však scházelo, byla klientská infrastruktura, tedy místo, kde by mohl zákazník vína ochutnat a přímo v místě si je i zakoupit. To se v letošním roce změnilo. Nová terasa nabídla jedinečné místo k posezení přímo s výhledem do vinice a z původního skladu se stala designová prodejna vína a zároveň winebar.
„Pro obchodní manažery či naše klienty, kteří pro výběr vína potřebují klid, prostor na přechutnání a správné rozhodnutí, je k dispozici degustační místnost, kde je možné vést i obchodní jednání. Zájemci se mohou zajít podívat i přímo do provozu, kde se víno vyrábí,“ popisuje Roman Frič ze společnosti J&T Wine Holding, která vinařství od roku 2018 vlastní.
K většímu klientskému komfortu přispěla i renovace přístupové cesty, vytvoření parkoviště s dobíjecí stanicí pro elektromobily, terénní a krajinářské úpravy, které terasu přirozeně navážou na vinici. „Díky nové terase a zázemí jsme schopni u nás přivítat i kulturní akce, jako je Hudba na vinicích,“ popisuje Frič.
Velkým trendem poslední doby je cestování v karavanech a obytných vozech. Příznivci tohoto životního stylu proto najdou vedle budovy speciální prostor pro své vozy. Víno si tu buď jen zakoupí a odvezou, nebo tu zůstanou na degustaci a přespí ve voze s výhledem na vinohrad.
Plány J&T Wine Holding jdou ale ještě dál. „Chtěli bychom tu vybudovat i restauraci, kde bychom rádi zákazníkům zprostředkovali zážitek z lokálních surovin. A když jsme kousek od vody, tak se nabízí myšlenka na rybí speciality. Bílé víno a ryby jdou skvěle dohromady,“ říká Roman Frič a dodává, že cílem všech těchto aktivit je přilákat více zákazníků přímo do vinařství. Ve hře je proto i výstavba několika apartmánů v podkroví budovy vinařství.
Kolby se již rozrůstá
O několik kroků dál je příprava projektu wineresortu pro hosty druhého vinařství z portfolia J&T Wine Holding. V Pouzdřanech, kde sídlí vinařství Kolby, by mohl přivítat první návštěvníky do tří let. Než však bude zprovozněn, je potřeba v budově vinařství vybudovat alespoň menší obchod, zrenovovat parkoviště, venkovní terasu a vnitřní prostory vinařství.
Novinkou je i suchý sklad, který vznikne na ploše za vinařstvím Kolby a bude využíván pro uskladnění vín obou vinařství. „V Pavlově jsme na úkor skladu vybudovali zákaznické centrum, proto jsme pro Reisten museli zřídit náhradní distribuční prostory,“ doplňuje Vlastimil Nešetřil ze společnosti J&T Wine Holding a dodává, že do budoucna by chtěl, aby vznikla samostatná obchodní společnost Kolby-Reisten, která by se starala jen o prodej vín z obou vinařství. V uvolněném podzemním sklepě pak vznikne barrel room a v plánu je i vytvoření vlastní sektárny.
Již letos v létě vyroste v sousedství vinařství také biofarma zaměřená chov slepic v mobilních ustájeních produkující vejce z tzv. volného výběhu. „Toto spojení mi dává smysl, protože máme volné prostory a navíc můžeme částečně využít stávající zemědělskou mechanizaci i zaměstnance. Celý projekt dává smysl i ekonomicky, takže vedle výroby suchého ledu rozjedeme v Kolby další přidruženou výrobu,“ popisuje všestranné výhody Nešetřil.
Průběžná péče o vinice
Renovací a rekultivací průběžně prochází i viniční trať Kolby. „Každý rok obnovujeme cca tři hektary vinohradu. Klíčovým slovem celého projektu je zahuštění. Stávající keře seřízneme na výšku asi 20 centimetrů a do meziřadí dosadíme ještě jeden nový řádek. Tím se podstatně zvýší hustota keřů na hektar, což pozitivně ovlivní výnos vinice. Zároveň nemusíme keře přetěžovat a ve vyšší konkurenci budou rostliny nuceny hlouběji kořenit, což by mělo minimalizovat problémy s nedostatkem vody. Šířka meziřadí se sníží na 1,5 metru, ale se současnou moderní technikou jsme schopni se pohybovat i v takto úzkém řádku,“ popisuje Vlastimil Nešetřil.
Reakce na konkurenci
Dobu pandemie obě vinařství zatím úspěšně přestála, ovšem za cenu, že část úrody prodala přímo v hroznech. Tlak konkurence v kategorii vysoce kvalitních vín, na něž se obě vinařství soustředí, je totiž velký a za nárůsty prodejů pak stojí i zvýšené náklady. „Proto přemýšlíme o tom, že bychom vytvořili samostatný brand Dva kopce, který by byl určen pro retailové řetězce nebo segment HoReCa a pohyboval by se v nižší cenové hladině než vína uváděná na trh pod značkou Kolby a Reisten,“ prozrazuje Frič.
Zákazník by však měl vždy jistotu, že půjde o hrozny z pouzdřanských nebo pavlovských kopců. „V současnosti se do Česka dováží obrovské objemy levných vín z velkých vinařských zemí Evropy i Nového světa, což vytváří velkou konkurenci. Naší odpovědí a nabídkou by měla značka Dva kopce – lehká, aromatická, odrůdová vína, vyrobená výhradně z našich hroznů a v našich vinařstvích. I když se cenová politika tohoto nového brandu bude hodně blížit konkurenci, tak je přesto ekonomicky o mnoho výhodnější produkovat a prodávat tento typ vín, než vyprodávat naše kvalitní hrozny,“ popisuje nelehkou pozici domácích vinařů Frič.