V úterý 21. září proběhlo v pražském Centru současného umění DOX, tedy až půl roku po rozhodnutí mezinárodní poroty, vyhlášení soutěže Interiér roku. Důvodem zdržení byla přísná protipandemická opatření. Ve velmi silně obsazené kategorii SOMFY, kam spadají kanceláře, huby a coworkingová centra, zvítězilo sídlo finanční skupiny J&T v pražském Karlíně.
Soutěž Interiér roku popularizuje profesi architektů a interiérových designérů, kteří každým rokem vytvářejí pro své klienty skvělé a neotřelé interiéry na světové úrovni. Letos se do ní přihlásilo rekordních 211 návrhů.
Nejlepší interiéry vybírala mezinárodní odborná porota doplněná osobnostmi s výjimečnými výsledky v oblasti vizuální kultury, např. filmová režisérka a producentka Hana Třeštíková, malíř a pedagog David Saudek, výtvarník Pasta Oner či designér a sochař Rony Plesl. Důvodem je snaha, aby výsledky plastičtěji zohledňovaly interiér jako multidisciplinární, nikoliv jen architektonickou disciplínu.
Nejlepší kanceláře jsou v J&T
Nové sídlo J&T, na rozhraní pražského Karlína a Libně, urbanisticky doplnilo administrativní areál Rustonka. Od svých sousedů se však výrazně odlišuje vnějším výrazem fasády i vnitřní náplní budovy.
Architekti při svém návrhu vycházeli z toho, že svět financí se skládá z různých prvků, vše musí fungovat a do sebe zapadat. Kontinuální fasáda tento svět odráží. Technická racionalita je doplněna o nepravidelné členění, které je inspirováno pracemi významných abstraktních malířů a sochařů. Jasnému ortogonálnímu členění odpovídá i základní rozložení prostor uvnitř budovy, podtržené originálním grafickým návrhem vnitřního orientačního systému celého objektu. Grafické ztvárnění písma, znaků či geometrie liniových svítidel vychází právě z výrazné grafičnosti fasády.
Komfort pro všechny
Při návrhu interiéru byl prioritní komfort každodenních uživatelů, tedy zaměstnanců a klientů. Konceptu předcházel průzkum, ve kterém měli zaměstnanci možnost vyjádřit, co jim v práci chybí a co by si přáli. Jedním z hlavních požadavků bylo mít dostatek prostoru pro setkávání, ať už pracovní, či neformální. Lidé tráví v práci hodně času a měli by se tu cítit dobře, celý prostor tak byl spíše navržen jako obytný než kancelářský.
Dům plný umění
Výrazná a silná budova, která svým projevem akcentuje vztah investora k nedílné součásti jeho zájmu – umění, dala autorům možnost v interiéru využít organického zakřiveného tvarosloví kontrastního vůči rigidnosti fasády.
Vstupní hale dominuje dvacet metrů dlouhé osvětlení z českého křišťálu. Umělecké svítidlo Stellar Dust představuje jednu z největších novodobých světelných instalací u nás. Celkem 726 křišťálových kapek vzniklo dle návrhu architektů ve sklárně Bomma ve Světlé nad Sázavou. Na světelnou vlnu navazuje vlna dřevěná. Oba tyto prvky jsou vytvořeny pomocí unikátních parametrických definic. Zatímco Stellar Dust vychází z prostorových vazeb ve vstupní lobby, zakřivený podhled v kavárně, jež volně navazuje na vstupní halu, je algoritmickým přepisem geometrie ženského těla.
Všechna podlaží osmipatrové budovy pak zdobí díla talentovaných studentů z malířských ateliérů vysokých uměleckých škol a díla současných tuzemských umělců.
Pochodeň poselství
Ceny pro letošní ročník soutěže mají podobu skleněné pochodně, která symbolizuje poselství nebo osvětu, ale podle autora designéra Borise Klimka může představovat i v současnosti tolik potřebné světlo na konci tunelu. Pochodně vyrobila sklárna Martina Wichterleho Bomma.