Valérie Dvořáková: Umění je dostupné i pro střední třídu

5-minutové čtení
J&T specialista
sdílení
J&T Redakce




Sběratelé a investoři dobře vědí, že výtvarné umění je nejen spolehlivým uchovatelem hodnoty, ale především obranou proti inflaci. A s tou se nejen český, ale i světový trh od loňského roku silně potýká. Nakupovat díla Kupky nebo Toyen si ale může dovolit jen pár sběratelů. „S rozpočtem v řádu nižších desítek tisíc korun však můžete vybírat z děl skvělých současných autorů nebo třeba grafických listů známých umělců 20. století,“ radí art specialistka Valérie Dvořáková.

V pandemii začali někteří lidé ukládat peníze do alternativních investic. Do jaké míry je umění výhodná investice?
Stoprocentně výhodnou investici vám nezaručí nikdo. U výtvarného umění se můžeme opírat v podstatě o stejné poučky jako v případě jiných investic. Čím vyšší potenciální zhodnocení nabízí, tím je investice rizikovější. Kdo chce jít na jistotu, obvykle se poohlíží po malbách velkých jmen první poloviny 20. století, typicky Františka Kupky, Emila Filly nebo Toyen. Jejich ceny průběžně spolehlivě stoupají, ale nemůžete od nich očekávat zhodnocení v řádu desítek nebo stovek procent. Současné umění, které je finančně mnohem dostupnější, takový potenciál má. Musíte mít ale vytříbenou intuici, velké štěstí a dlouhý investiční horizont.

Jak se v poslední době změnil postoj Čechů k investicím do umění?
Aukčnímu trhu se v minulých dvou letech dařilo. Na aukcích se objevovala mimořádná díla a díky tomu padaly rekordy. Sběratelé a investoři dobře vědí, že výtvarné umění je nejen spolehlivým uchovatelem hodnoty, ale především obranou proti inflaci. O umění se začalo zajímat víc lidí, kteří často uvažují o své vůbec první koupi. Podíl na tom má nejen ekonomická situace, ale i dva roky, které mnozí strávili na home officech a získali motivaci zvelebovat své bydlení. Na scénu se také dostávají mladší sběratelé z řad třicátníků a čtyřicátníků.


Do jakých designových předmětů lidé investují nejvíc?
Pokud mluvíme o uměleckých předmětech, do kterých kromě obrazů a soch řadíme také užité umění, jako je nábytek nebo světla, pak je odpovědí jednoznačně malba. Dlouhodobě se jedná o nejoblíbenější médium. Pokud bychom se ale na kategorii designu a nábytku dívali v nejširším kontextu, odpověď je úplně jiná. Jen obrat největšího nábytkářského řetězce v České republice je oproti celému aukčnímu trhu desetinásobný.

V současné době téměř vše zdražuje, lze očekávat i růst cen umění?
Ceny rostou, ale je potřeba vzít v potaz širší kontext cenotvorby uměleckých děl. Na aukčním trhu v posledních dvou letech bodovala díla Toyen nebo Mikuláše Medka. Oba měli krátce po úspěšných výstavách pořádaných Národní galerií v Praze, a tak se pohyby na trhu i růst cen daly očekávat. V případě současných umělců je to vlastně podobné. Zřejmě jim trochu vzrostou produkční náklady, ceny jejich děl se ale odvíjejí především od jejich kvality a „kariérních úspěchů“ – důležitých výstav, odborných ocenění nebo výběru mezi umělce zastupované významnou galerií.

To, zda si lidé koupí do bytu umělecké prvky, záleží i na finanční situaci. Platí, že umění je jen pro bohaté?
Záleží, jak definujete bohatství. Umění je snadno dostupné pro střední třídu. Do médií se obvykle dostávají rekordní ceny z aukčního trhu v řádu desítek milionů korun. Na trhu ale najdete i položky s výrazně nižší hodnotou. S rozpočtem v řádu nižších desítek tisíc korun můžete vybírat z děl skvělých současných autorů nebo třeba grafických listů známých umělců 20. století.

Sběratelství jako investiční příležitost

Exkluzivní průzkum Wealth Reportkaždoročně sleduje chování, názory a záměry českých a slovenských dolarových milionářů. V roce 2021 se zaměřil i na sběratelská aktiva (kam řadíme obrazy, umělecké předměty, šperky, veterány, mince, poštovní známky, hodinky aj.) jako investiční příležitost.

Průzkum ukázal, že zatímco v Česku se drží v očekávání výnosu stabilně u pětiny bohatých, na Slovensku došlo k meziročnímu propadu z 22 % na 15 %. Důvodem můžou být aktuálně vysoké ceny, omezení či zrušení aukcí z důvodu pandemie a příklon slovenských investorů ke klasickým finančním trhům a akciím.

Pouze 5 % bohatých však zároveň přiznalo, že tato část portfolia přispěla v uplynulých 12 měsících ke zhodnocení jejich majetku. Důvodem může být, že na umělecké a sběratelské předměty nahlížejí investoři i emočně a nákupy dalších položek do sbírky si chtějí nějak racionálně zdůvodnit. V budoucnu lze predikovat příliv nových investorů zejména mladšího věku, kteří projeví zájem o alternativní investice, zejména umění.

Kde kromě aukcí taková díla kupovat? Přes galeristu? Nebo je lepší umělce kontaktovat přímo třeba přes sociální sítě?

Možností je spousta, a pokud si začínající sběratel není jistý, může začít třeba právě u konkrétního umělce, kterého si vyhlédl. Právě se zmíněnými sociálními sítěmi mám obvykle dobré zkušenosti. Výtvarníci si na nich zvykli zveřejňovat svá díla a na kontakt od zájemců reagují celkem pozitivně. Je to velmi snadná, rychlá a pohodlná možnost, jak se s umělcem propojit.

Naprostá většina umělců nemá exkluzivní zastoupení galeristou. Ti, kteří ale takové spolupráce navázané mají, kupce s galeristy s největší pravděpodobností sami propojí nebo se domluví jinak. Postupovat se dá ale samozřejmě i naopak, tedy přes galerie. Ty obvykle na svých webových stránkách zveřejňují seznam umělců, se kterými spolupracují, a orientace je tak velmi snadná. U zahraničního umění jsou pak oblíbené veletrhy umění, které u nás bohužel nefungují. Je od nás ale blízko třeba do Vídně nebo do Berlína, kde se každoročně pořádají špičkové veletrhy, na kterých se dá získat skvělý přehled o tom, co je aktuálně k dispozici.

Vyplatí se investovat do začínajících umělců, třeba ještě studujících? Podle čeho se u nich rozhodovat, když za sebou nemají větší výstavy, a tedy ani recenze?

Zcela určitě, je to skvělá možnost, jak si pořídit umělecké dílo za velmi příznivé ceny. Někteří studenti za sebou mají zajímavé výstavy už během studií, často také bývají zařazováni do odborných cen určených pro mladé umělce. V tomto případě bych se ovšem orientovala především podle vlastního vkusu a citu, což je ostatně důležité měřítko při každé investici do umění.

Pozorujete zájem o digitální umění? Například v poslední době populární NFT.
NFT je fenomén, zatím jsme ale s klienty žádný takový nákup neřešili. Pozorujeme ale zvýšený zájem o umění nových médií, jako jsou videoart nebo multimediální instalace. Zatím je brzy naši zkušenost vyhodnocovat jako trend, určitě je to ale nadějný příslib, že se i v konzervativním českém prostředí sběratelé osmělují a investují také do méně obvyklých médií.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.