Je třeba si dělat radost. Švýcarské hodinky jsou opět v kurzu

4-minutové čtení
J&T specialista
sdílení
J&T Redakce



Je třeba si dělat radost. Švýcarské hodinky jsou opět v kurzu
#Radosti#Trendy

Švýcarský hodinářský průmysl byl v minulé dekádě slušně rozjetý. Pak na něj ale dolehla celá řada katastrof. Chytré hodinky, tažení čínských úřadů proti korupci, zavřená letiště kvůli pandemii, nebo válka na Ukrajině. Nyní se však švýcarský hodinářský průmysl vrací na výsluní, tržby rostou, a některé značky dokonce zvyšují ceny. Na sekundárním trhu přitom ceny padají.


Vlastnit švýcarské hodinky je snem mnoha mužů. Ano, jde téměř výlučně o mužskou záležitost, protože pro muže šlo dlouhá desetiletí o jediný „šperk“. A muži si tak v posledních měsících skutečně chtějí dělat radost.

Naznačují to statistiky Federace švýcarského hodinářského průmyslu (FIHS), podle nichž se od ledna do května 2023 prodaly luxusní hodinky v celkové hodnotě téměř 11 miliard švýcarských franků, což je o miliardu více než za stejné období loňského roku. A co je ještě důležitější, podle prezidenta asociace Jeana-Daniela Paschea rostly tržby v celém světě. Nejvíc ale v kontinentální Číně a Hongkongu, kde meziročně vzrostly téměř o třetinu. 


Ceny rostou. I klesají

Podle agentury Bloomberg se na trhu s hodinkami odehrává netradiční situace. Jedna z největších firem Omega, která patří do konglomerátu Swatch Group, zvýšila v posledních týdnech ceny o osm procent v USA a o dvě procenta v Číně a Švýcarsku. Podle americké banky Morgan Stanley však aktuální zvýšení cen může výrazně ohrozit tržby Omegy (zdroj).

„Zvýšení cen hodinek Omega je důsledkem slabosti, nikoli síly. Vidíme, že ostatním značkám Swatch Group jako Longines, Tissot a Bregut se nedaří. Zvýšení cen Omeg je tak přiznaným zvýšením závislosti celé skupiny na úspěchu Omegy,“ uvedl analytik Morgan Stanley Edouard Aubin.

Data totiž ukazují, že zatímco na primárním trhu ceny rostou a rostou i celkové prodeje, na trhu sekundárním došlo k výraznému propadu. Ten se týká zejména značek Patek Philippe a Rolex. Ty má ve svém indexu právě agentura Bloomberg, která sleduje hodnotu prodaných hodinek na druhotném trhu. Tento index přitom v posledních týdnech klesl na dvouletá minima. V praxi to znamená, že zatímco průměrné hodinky se ještě loni 17. února prodávaly na sekundárním trhu za 60 700 dolarů, aktuálně to je 36 tisíc dolarů (zdroj).


Emoční investice

Luxusní hodinky totiž kromě aktuálního užitku vlastníkům nabízejí nečekaný investiční potenciál. Patří mezi takzvané emoční investice, kam spadá například umění, kabelky, design nebo luxusní automobily. Jednoduše lze říct, že v takové komoditě se spojuje okamžitý výnos v podobě zážitku (zde vedle estetického také například klasický luxusní užitek) s dlouhodobým výnosem v podobě standardního zhodnocení investovaných prostředků.

Jen v USA se například odhadovalo, že se během roku 2021 na druhotném trhu prodaly hodinky v celkové hodnotě 786 milionů dolarů. Podobné aktivum má navíc výhodu snadného transferu v případech potřeby a také globální potenciál prodeje.


Neexistuje bezriziková investice

Ani tyto investice však nejsou bezrizikové, jak by se mohl někdo domnívat. U velkých značek typu Patek Philippe a Rolex či naopak u velmi exkluzivních kousků, jejichž série se počítají maximálně v řádu desítek kusů, sice je poptávka relativně stabilní. Neplatí to však pro cenu.

Právě index Bloombergu ukazuje, že ceny těchto hodinek v posledním roce klesly téměř na polovinu.

A také historie potvrzuje, že nejde o klasický „bezpečný přístav“. Ceny hodinek jsou totiž mimořádně náchylné na externí situace. To jsme mohli pozorovat například v poslední dekádě. Po finanční krizi v roce 2008 se ceny výrazně snížily a začaly opět růst spolu s tím, jak rostly trhy a bohatla zejména Čína.

Jenže přišlo hned několik otřesů, které výrazně poškodily primární i sekundární trh se Swiss Made hodinkami. Tím hlavním je technologická revoluce, kdy s chytrými hodinkami a jejich měřením došlo k výrazné proměně preferencí i u nejbohatších lidí.

Další rány již byly společenského rázu. V Číně nejprve došlo k výraznému protikorupčnímu tažení, jehož obětí se staly právě luxusní hodinky. Ty byly zjevně jedním z hlavních korupčních „dárečků“ pro úředníky různého postavení.

Další ránu způsobila pandemie koronaviru a omezení cestování. Právě na letištích se totiž prodá výrazné množství luxusních hodinek. Když se toto spojilo se zákazem cestování bohatých Číňanů, negativně se to projevilo na tržbách švýcarských manufaktur.


Investiční potenciál?

Aktuální ceny na druhotném trhu naznačují, že by mohlo jít o dobrou příležitost pro investici. To však není tak samozřejmé jako například při poklesu akcií dobře fungující firmy. U hodinek neexistují market makeři, jde o čistý trh. Nabídka – poptávka. Tím je daná cena. Pokud se nyní povede koupit rolexky za dobrou cenu, nemusí to automaticky znamenat jejich zhodnocení v čase. Ale i kdyby k tomu nedošlo, výhodou emočních investic je, že vám vždycky zůstane krásná věc. Byť možná již těžko prodejná za cenu, za niž jste ji koupili vy.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.