Nic nenahradí úsměv číšnice, gastronomii nečeká žádná převratná revoluce. V to ještě před několika lety věřil téměř každý. Pak ale přišla pandemie covidu, restaurace musely zavřít a maximálně prodávat přes okénko. „Pandemie covidu značně akcelerovala digitalizaci gastronomie,“ říká v nové epizodě pořadu J&T Banka Talks Filip Sajler. „A já v tom vidím řadu příležitostí,“ dodává. Tu využil například Alex Ilyash, zakladatel startupu Choice QR, který využívají tisíce restaurací v desítkách zemí světa. Co nabízí? Jednoduchou a levnou službu umožňující přechod restaurace do digitálního světa. Jak to funguje? Poslechněte si nejnovější epizodu J&T Banka Talks na svých oblíbených platformách.
Gastronomie procházím ohromnou změnou. Celé odvětví se digitalizuje, což s sebou přináší řadu výzev i byznysových příležitostí. Právě té se chytil Alex Ilyash, zakladatel startupu Choice QR, který využívá přes 16 tisíc restaurací v pětadvaceti zemích světa a do něhož investovala skupina J&T Ventures.
„Původně jsme měli digitální službu pro cestovní ruch. V pandemii ale klesl byznys na nulu, a tak jsme začali přemýšlet, jak využít tým, který jsme měli. Uvědomili jsme si, že v devadesáti procentech hotelů jsou restaurace, tak právě ty jsme oslovili s tím, jestli pro ně nemůžeme vyvinout něco na dobu pandemie,“ popisuje začátky služby Choice QR její zakladatel v nové epizodě pořadu J&T Banka Talks. „Postupně jsme vytvořili all-in-one službu, kde za měsíční poplatek ve výši šedesáti až osmdesáti dolarů získá restaurace software v hodnotě milionu dolarů,“ dodává Alex Ilyash.
Podle něj Choice QR připomíná komplexní platformu typu Shoptet, kde si provozovatel restaurace poskládá jednotlivé moduly podle svých potřeb.
Filip Sajler: Pro začínající podniky to je ohromná pomoc
Přesně podobnou službu mohou využít začínající i etablované podniky, které mají chuť se digitalizovat a přilákat nové zákazníky. Podle úspěšného restauratéra Filipa Sajlera, který je znám z pořadu Kluci v akci a je zakladatelem a CEO společnosti Perfect Canteen, to je přitom nevyhnutelné.
„Proces digitalizace odvětví gastronomie probíhá delší dobu. Covid to však extrémně zrychlil. Vstupní náklady pro digitalizaci restaurace přitom můžou jít do milionů korun. Jakákoli platforma, která tyto služby nabídne v podobě malého poplatku, nebo třeba jako procento z obratu, je velké usnadnění přinejmenším začátku takového byznysu,“ uvedl Sajler v J&T Banka Talks. Podle něj je digitalizace gastroslužeb zároveň výhodná v tom, že umožňuje značně rozšířenější možnosti komunikace mezi provozovatelem restaurace a klienty.
Právě data z aplikace a zejména správné nakládání s nimi pak mohou restauraci výrazně pomoci oproti konkurenci. „Lidé většinou projevují názor, jen když jsou extrémně nespokojení, nebo extrémně spokojení. Běžná každodenní zpětná vazba se tak vytrácí. To se však v digitální éře mění,“ připomíná Alex Ilyash na základě informací od klientů služby Choice QR.
Kolik času každého číšníka ušetří platba QR kódem? A jak budou vypadat personalizované nabídky pro návštěvníky restaurace na základě jejich používání aplikací? Poslechněte si kompletní epizodu pořadu J&T Banka Talks o digitalizaci gastronomie se zakladatelem startupu Choice QR Alexem Ilyashem a populárním šéfkuchařem Filipem Sajlerem na svých oblíbených podcastových platformách.