Luxusní zboží se po krátkodobém propadu na začátku pandemie dostalo opět do hledáčku kupců. A díky tomu roste hodnota značek jako Louis Vuitton, Hermès nebo Brunello Cucinelli. Luxusní segment však prochází neustálými turbulencemi. Dá se na luxusu vydělat z pohledu investora? A na jaké značky vsadit? V další epizodě J&T Banka Talks odpovídají znalci na luxusní zboží William George Kubik, analytik J&T Banky a Martin Hes, předseda představenstva společnosti Luxury Brand Management, která drží v portfoliu 27 značek, jež se prodávají na Pařížské ulici.
Rok 2024 se pro Bernarda Arnaulta, zakladatele konglomerátu LVMH, stal z mnoha důvodů klíčový. Vstoupil do něj jako nejbohatší muž planety, a ačkoli hodnota jeho majetku kvůli nejistotě ve francouzské politice mírně klesla, stále je to jen on, kdo dokáže svým majetkem konkurovat Elonu Muskovi či Jeffu Bezosovi. Navíc Arnault oslavil 75. narozeniny a také se blíží rozhodnutí, jak rozdělí kompetence v největší luxusní firmě světa mezi svých pět potomků.
Právě příběh LVMH je pro pochopení luxusního segmentu ideální. Firma vlastní desítky značek od parfémů přes hodinky po legendární kabelky, zároveň je na burze a může do ní investovat vlastně každý. Má tedy smysl do luxusu investovat z pohledu investora aktivního na kapitálových trzích?
„Luxusnímu segmentu se v posledních letech daří. Roky 2021 a 2022 byly pro luxus vůbec nejúspěšnějšími roky historie, ačkoli následovaly po prvním pandemickém roce, kvůli čemuž se celý sektor mírně otřásl,“ připomíná v nové epizodě pořadu J&T Banka Talks analytik J&T Banky William George Kubik.
„Rok 2023 přinesl opět mírné snížení, kvůli celkovému sentimentu na trzích, ale i kvůli oslabení poptávky způsobenému makroekonomickou situací,“ dodal Kubik. Zároveň ale doplnil, že celý sektor se výrazně diverzifikoval, a zatímco nejluxusnější značky, které si zachovaly exkluzivitu, nadále rostou, střední segment reprezentovaný například značkami Burberry nebo Ferragamo se propadá výrazněji.
Kabelky do sbírky
Martin Hes ze společnosti Luxury Brand Management v pořadu upozornil, že právě zachování exkluzivity a kontinuity odděluje skutečně ojedinělé značky od ostatních. A právě tato unikátnost, doslova vzácnost, jim pak umožňuje diktovat si ceny.
„Například Hermès jede stále po stejné trajektorii. Kvalita materiálu je stejná, exkluzivita je stejná. Jediné, co roste, jsou ceny,“ říká Hes. „Zároveň je ale vidět také zásadní posun v tom, že například z jejich kabelek Birkin či Kelly se již staly sběratelské artefakty srovnatelné například s hodinkami nebo auty,“ dodává Hes.
Hes pak připomíná, že významnou roli v celém pojetí znaky, hrají také kreativní týmy a osobnosti šéfdesignérů. Právě oni mají největší vliv na to, jestli značka bude momentálně v kurzu, nebo ne.
„A přesně to se pak projevuje také v cenách akcií. Povedené kolekce mohou akcie posílit, naopak kolekce, které se stanou terčem kritiky, pak mohou akcie poslat dolů. Další význam hrají například slevy. Ty v tomto segmentu bývají zakázaným slovem, takže když je někdo použije, aby nějakou kolekci vyprodal, investoři to opět vyhodnotí negativně,“ doplňuje analytik J&T Banky Kubik.
Jaké hlavní trendy se v současnosti v segmentu luxusu prosazují? Které značky mají velký potenciál růstu a které naopak s největší pravděpodobností budou ve střednědobém horizontu spíše klesat? Poslechněte si celou epizodu J&T Banka Talks věnovanou luxusnímu zboží s Williamem Georgem Kubikem a Martinem Hesem na svých oblíbených podcastových platformách (Spotify nebo Apple Podcasts) nebo si ji stáhněte jako mp3.