Protesty, krádeže, ztráty a nálezy

4-minutové čtení
J&T specialista
sdílení

Valérie Horváth vystudovala dějiny umění na FF UK a Arts Management na VŠE, část studia strávila ve francouzském Dijonu. Působila v soukromých galeriích, naposledy spolupracovala se dvěma významnými sklářskými značkami.


Protesty, krádeže, ztráty a nálezy

První červencové novinky ze světa umění jsou jedním slovem třaskavé. Od hojně diskutovaného protestu českých výtvarníků v Národní galerii, který se tak trochu otočil proti nim, přes Cenu Jindřicha Chalupeckého, která definitivně končí s oceňováním jediného laureáta, až po pár kriminálních záplatek s Picassem a Mondrianem v hlavních rolích.


„Nepřišli jsme diskutovat“ aneb nepovedený protest umělců v Národní galerii

Smíšené pocity vyvolala tento týden poklidná demonstrace asi dvaceti českých výtvarníků v Národní galerii v Praze. Skupina pod vedením Jiřího Davida se setkala ve Veletržním paláci, kde měla v úmyslu rozmístit svá vlastní umělecká díla a vyjádřit kritiku instituce, která podle nich ustrnula, nenaplňuje svůj potenciál a její sály jsou vyprázdněné.

cs-museu-colecao-berardo-34797954960-.jpeg

Navzdory snaze o utajení se informace o chystané akci dostala k představitelům NGP, kteří v čele s ředitelkou Alicjí Knastovou demonstranty uvítali, do Malé dvorany připravili stojany pro jejich díla a především velký jednací stůl. Výtvarníci k němu ale tvrdohlavě nezasedli, protože „nepřišli diskutovat“. Celá akce tak získala poměrně komický charakter.

Nespokojenost se stavem NGP je jednoznačně na místě, instituce živoří a odchází z ní jeden odborník za druhým. Kritika by ale měla být správně formulovaná a především smysluplně mířena. Těch pár argumentů, které během demonstrace zazněly, měly ze strany ředitelky poměrně pragmatické vysvětlení. Kritika výběrového řízení na ředitele NGP by zase měla směřovat spíš na ministerstvo jakožto organizátora než na vítězného účastníka. A sotva může někdo očekávat diskuzi, když k ní sám odmítne zasednout.

Cena Jindřicha Chalupeckého už bez jediného laureáta

Po posledním ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého, kdy se finalisté domluvili, že mezi sebou nechtějí soutěžit a nepřejí si volit jediného laureáta, se očekávaly velké změny. A ty teď nastaly. Společnost Jindřicha Chalupeckého, která ocenění výtvarným umělcům do 35 let každoročně uděluje, nyní oznámila, že jediného laureáta nebo laureátku už vybírat nebude. Místo toho bude odborná porota z přihlášených uchazečů vybírat pětici umělců, všichni se stanou laureáty a získají celoroční podporu a institucionální výstavu své tvorby. Nutno podotknout, že podobný vývoj v posledních letech zaznamenávají i zahraniční ceny pro mladé umělce – od slovenské Ceny Oskara Čepana až po britskou Turner Prize. Doba se holt mění a ceny s ní.

Znovuobjevené kresby od Rubense i van Gogha

Tento týden byl obzvlášť bohatý na kunsthistorické objevy. Kresba, kterou ve Francii kdosi koupil za pár drobných (přesněji nižší tisíce eur) se ukázala být původním dílem barokního malíře Petera Paula Rubense. Kupec měl evidentně dobrou intuici – Sotheby’s teď kresbu nabízí v aukci s odhadem mezi 400 a 600 tisíci liber. Další objev hlásí Amsterdam, a totiž dosud neznámou kresbu Vincenta van Gogha. Tři drobné kresby postav na tenkém proužku papíru, který zřejmě sloužil jako záložka, byly nalezeny v knize, kterou van Gogh kdysi věnoval příteli. Nález je to vskutku ojedinělý – úplně neznámé van Goghovo dílo se objeví maximálně jednou, dvakrát za dekádu.

cs-museu-colecao-berardo-34797954960-.jpeg

Nález kradeného Picassa i Mondriana

Řecká policie objevila malby Pabla Picassa a Pieta Mondriana, které byly ukradeny v roce 2012 z Národní galerie v Athénách během kuriózní sedmiminutové loupeže. Devět let prý byla obě díla schovaná doma u milovníka umění, jak se obviněný sám popsal. Začal se ale obávat vyzrazení, a tak díla nedávno zabalil a ukryl v kryptě na jihovýchodě města. Pro Řecko se jedná o zvlášť citlivou kauzu – ukradené Picassovo dílo totiž věnoval sám umělec řeckému lidu jako poctu jejich odporu proti válečnému nacismu.

Portugalský megasběratel obviněn z praní špinavých peněz

Jeden z nejvýznamnějších portugalských sběratelů umění byl zadržen a obviněn z podvodu a praní špinavých peněz. Joe Berardo je zakladatelem lisabonského Museu Coleção Berardo, která vystavuje zásadní díla moderního a současného umění, jež Berardo sbíral skrze svou společnost Berardo Collection Association. Jeho zadržení ale nebylo úplným překvapením: s různými obviněními se potýkal už v posledních letech. V roce 2019 ho tři banky zažalovaly o miliardu eur a do zástavy se dostala právě umělecká sbírka ze zmíněného muzea. Za mě je to perspektivní materiál pro Netflix.

cs-museu-colecao-berardo-34797954960-.jpeg

 


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.