Uplynulý týden přinesl jednu detektivní zápletku z italského instagramu, který podle všeho infikovala skupina falešných sběratelů. Aukční dům Bonhams se rozrůstá o několik skandinávských poboček aukční síně Bukowskis a brousí si tak zuby na větší podíl na trhu. U nás mezitím došlo k vyhlášení pěti letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Minimálně jedno jméno vám asi bude povědomé.
Falešní sběratelé podváděli na instagramu
Itálie řeší podivný případ, v jehož hlavních rolích vystupují sociální sítě a falešní sběratelé. Carlo Alberto Ferri se na instagramu prezentoval jako sběratel současného umění z Bergama a vytvořil zdání opravdu zásadní soukromé sbírky zahrnující díla Christophera Woola nebo Franka Stelly. Galerista Federico Vavassori si ale všiml, že jako svou novou akvizici Ferri sdílí umělce, kterého Vavassori zastupuje. Snadno tedy ověřil, že se dílo ve Ferriho sbírce rozhodně nenachází a že se vlastně jedná o digitálně upravenou malbu, která vůbec neexistuje. A tak začal rozplétat síť falešných účtů sběratelů, jejichž záměrem je s největší pravděpodobností ovlivnit reálné prodeje a nafouknout tak ceny některých začínajících umělců. Celou kauzou už se zabývají právníci, jestli se jim ale podaří vůbec něco prokázat, je dost nejisté.
Aukční dům Bonhams koupil Bukowski’s
Aukční dům Bonhams se rozrůstá a kupuje skandinávskou aukční síň Bukowskis. Bonhams dosud dražil v osmi městech ve Spojených státech, Anglii, Francii, Austrálii a Číně. Díky Bukowskis se teď rozroste i o pobočky například ve Stockholmu nebo v Helsinkách. Přestože na světové aukční scéně obvykle slýcháme především o Sotheby’s, Christie’s a Phillips, Bonhams není žádným nováčkem. V lednu by měl poprvé zveřejnit svůj roční obrat, odhadem by to mělo být něco kolem 800 milionů dolarů. S pomocí Bukowskis by tak obratem mohl příští rok konkurovat Phillips.
Louvre loni přišel o 90 milionů eur
Ředitel pařížského Louvru Jean-Luc Martinez se loni v červnu obával, že návštěvnost muzea může klesnout až o 80 % a nebyl daleko od pravdy. Francie procházela podobným lockdownem jako my, a muzeum tak bylo z 311 otevíracích dní otevřeno jen 161 dní. Vzhledem k výrazně sníženému mezinárodnímu turismu navíc 70 % návštěvníků tvořili místní. Návštěvnost Louvru se nakonec loni kvůli protiepidemickým opatřením propadla „jen“ o 70 %, a to zřejmě jenom díky obrovské výstavě Leonarda da Vinci, která v lednu a únoru přilákala téměř půl milionu návštěvníků. Mimochodem, instituce za loňský rok přišla odhadem o 90 milionů eur.
Noví laureáti Ceny Jindřicha Chalupeckého
Cena Jindřicha Chalupeckého má pět letošních laureátů. Ocenění, které se už od roku 1990 uděluje mladým umělcům do 35 let věku, před pár lety významně změnilo podobu. Místo výběru jednoho laureáta z finalistů teď porota vybírá rovnou laureáty. Letos se jimi stali Olga Krykun, David Přílučík, Vojtěch Rada, Martina Drozd Smutná a Ezra Šimek. S jejich tvorbou se budete moct seznámit od 23. září ve Veletržním paláci. Olgu Krykun už ale někteří znáte z chodeb Rustonky. Své malby tu loni představovala v rámci výstavy ateliéru Jiřího Černického.
Unconductive Trash v Ostravě
V ostravské pobočce J&T Banky visí od tohoto týdne nová výstava, a ne jen tak ledajaká. Svá díla v Elektře tentokrát představuje umělecké duo známé jako Unconductive Trash. Tuto tvůrčí dvojici tvoří od roku 2019 Michal Pěchouček a Rudi Koval. Pěchouček ve své tvorbě dlouhodobě experimentoval s různými materiály, nejčastěji s textilem a výšivkou. Rudi Koval si zase během svých studií na Akademii výtvarných umění vybudoval výrazný malířský rukopis zahrnující všechny odstíny barev, které se do sebe vpijí a vytvářejí rozsáhlé abstraktní mapy. Po mnoha diskuzích se umělci rozhodli začít tvořit spolu díla, která nesou znaky obou uměleckých přístupů. O tom, že spojení dvou naprosto odlišných přístupů k malbě může v praxi fungovat, se můžete během následujících tří měsíců přesvědčit sami.