Michal Semotan: Jsem fanda BMW, ale některý Mercedes bych si uměl představit

7-minutové čtení
J&T specialista
sdílení
J&T Redakce



Michal Semotan: Jsem fanda BMW, ale některý Mercedes bych si uměl představit
#Radosti#Příběhy

Michal Semotan je uznávaný investor a úspěšný správce portfolia v J&T Investiční společnosti. Je ale také známým milovníkem automobilů, jejichž fotografie postuje na svém Twitterovém účtu sledovaném desítkami tisíc lidí. Kdy se do aut zamiloval? Která je jeho oblíbená značka? A jak spojuje svou vášeň pro automobily s investováním? Nejen o tom vypráví slavný fanda německých aut v následujícím rozhovoru.



Začněme rychlými otázkami. Mercedes, nebo BMW?

BMW. Jsem BMW fanda, řídím je již přes 16 let, a nenašel jsem adekvátní požitek z jízdy u jiné značky a v podobné cenové relaci. Mercedes je obecně na mě příliš komfortní. Ale jsou modely, kde si Mercedes představit dokáži – např. AMG GT či nové SL.


Díky, ještě bych pokračoval v nastavené lince. Takže: Ferrari, nebo Porsche?

Porsche! Nevyhledávám supersporty, a Porsche jsou skvělá auta na denní ježdění a zážitek z jízdy! K tomu se mi líbí jak design, tak interiér! Reálně také na Ferrari nemám, to je potřeba si přiznat, Porsche levné tedy také není, ale pokud se investičně zadaří, představit si to dokážu.


Elektromobil, nebo spalovací motor?

Zatím spalovák, ideálně 6válec od BMW. Elektro ale šlape na paty, do pár let to bude jinak. Snad 2030?

 

Proč?

Elektro má své výhody, ale nadále i nevýhody. Rychlý přesun po dálnici znamená u elektromobilu přeci jen omezený dojezd a nutnost častějšího dobíjení. Na druhou stranu, kdo si zvykne na ticho v autě a lineární nástup výkonu elektrického motoru, vidí slabiny i u spalováku.


Svou láskou k autům jste známý, prezentujete ji i na Twitteru. Kdy jste v sobě objevil fandu aut?

Myslím tak ve 13 letech, kdy jsem si koupil svůj první časopis AUTOMOBIL. Vyšla tam reportáž z autosalonu v Paříži a doslova mě to uchvátilo – a ano, byl to rok 1986, šílená historie.


Kolik aut a jaká máte?

Aktuálně máme v rodině 3.5 auta, dvě BMW - X3 a i4 (6válec nafta a elektriku), jeden Peugeot (208 benzín), a s kamarádem jsme si koupili srdeční záležitost, Porsche Boxster GTS 4.0 (6válec benzín atmosféra).

 

Takže už auta sbíráte?

Zatím ne, výhledově to mám v plánu, líbila by se mi starší Alpina.

 

Je vlastnictví auta stále klíčová statusová záležitost?

Mně se to těžko posuzuje, u mě je auto srdcovka, hobby, požitek. Takže vždy chci to nejlepší, samozřejmě ze svého subjektivního pohledu, extrémně náročný jsem na interiéry aut, a především volant. Existuje stále dost lidí, co to má podobně jako já, na druhou stranu, pro řadu lidí je to jen „přemísťovadlo“ z bodu A do bodu B. Já to respektuji a svůj názor nikomu nenutím. Ale opravdu vnímám a vidím, že nadále existuje spousta lidí, co mají auto jako hobby, jezdí na výstavy, závody aut, což mě těší  – takový Netflix nesmírně zpopularizoval upadající F1ičku. Ale zpět k autu jako statusu – asi existuje část lidí, co to tak má, já ve svém okolí ale takové lidi neznám, buď mají lidi auta rádi a dle toho si je vybírají, nebo druhá část – těm je vlastně jedno, čím jezdí, hlavně aby je to přesunulo bezpečně z bodu A do B, za rozumné náklady.

 

Co vás na autech baví nejvíc? Rychlost? Design?

Velmi mě zajímá přijetí jednotlivých značek a modelů na trhu, a to v různých zemích, především Evropy. To pravidelně sleduji, zkoumám, jak se vyvíjejí trendy, a zkouším si to sám vyhodnotit. Podrobně jsem vždy sledoval německý automobilový trh, a s postupem času i ten český. Za posledních pět let ztratil v Německu dominantní model Golf svoje neotřesitelné postavení, měsíční prodeje propadly z úrovní nad 20 tisíc kusů měsíčně na pět až deset tisíc kusů. Část trhu ukousla Tesla, část kanibalizace v rámci koncernu (populární modely SUV T-Roc, Tiguan, T-Cross), a je pravda, že interiér modelu Golf verze 8 včetně softwaru se Volkswagenu prostě úplně nepovedl.


Zmínil jste F1, na kterou jezdíte. Je to pravidelné, nebo spíš jak se to povede?

Mám dva syny, kteří mě k F1 přivedli, a začali jsme jezdit pravidelně. Řekli jsme si, že každý rok si zajedeme na jednu velkou cenu. Letos jsme byli v Maďarsku, příští rok plánujeme legendární belgické Spa, určitě bychom chtěli vidět Velkou cenu Singapuru, Velké Británie a Monte Carla kvůli atmosféře – tak snad na ně jednou také dojde.


Přeci jen jste hlavně investor a portfolio manažer. Jak se tyto dva světy ve vašem životě propojují? Tedy pokud vůbec.

Toto je potřeba striktně oddělit, jedna věc je osobní zájem, a druhá investice, kde to je o tvrdých počtech a penězích. Pomáhá mi však moje znalost segmentu v lepší orientaci mezi automobilkami, aktuálně držíme nakoupené jen akcie Volkswagenu (dříve to byl i Mercedes, BMW, Peugeot, a osobně Aston Martin). Ještě musím zmínit nepodařený osobní short na Tesle.


Tím jste se dotkl očekávaného velkého střetu mezi „starou“ mobilitou reprezentovanou u nás zejména německými automobilkami a nástupem elektromobility, kterou menším dílem reprezentuje Tesla, ale hlavně to budou reprezentovat pravděpodobně čínské značky se svými levnými modely. Jak tento střet vidíte?

Toto je opravdu velké téma a mohli bychom o něm diskutovat dlouho. Tesla má a bude mít technologický náskok, čínské značky chytly šanci za pačesy a nastoupily i do nižšího cenového segmentu, kde jsou efektivní a kde zavedená evropská konkurence nestíhá – primárně koncern VW.


Povede se to změnit?

Myslím, že na tom pod vedením nového šéfa opravdu makají. První náznaky se ukazují ve spolupráci Audi s čínským SAICem, se kterým VW vyrábí partnersky i spalovací auta. Jen teď technologie dodá čínská značka, předtím to bylo obráceně. Akvizice části X-Pengu je pak dalším krokem, jak se na přituhujícím čínském trhu udržet a zabezpečit podíl i v budoucnu, i když nižší, než byl VW zvyklý v Číně mít. Konkurenční výhoda top efektivního spalovacího motoru v kombinaci s převodovkou, nastavení podvozku, to vše se nástupem elektromobility mění a začínají být v popředí spíše technologické vychytávky, například aktualizace vozu na dálku a další primárně softwarové vybavení.


Takže německý potažmo evropský automotive neskončí, jak spekuloval The Economist, když VW připodobnil k Nokii?

Za mě jednoznačně přežijí a dále budou prémiovému segmentu dominovat vozy Porsche (specifické postavení a prodej poroste), BMW a Mercedes. U některých jako je Audi to bude boj o přežití. Volkswagen by ve finále, pokud to „nepodělá“, mohl vyjít v budoucích letech spoluprací s Čínou posílen, Stellantis by to měl také dát. Nicméně na automobilovém trhu bude docházet k vyšším koncentracím a je možné, že některé menší značky zaniknou – to platí i pro japonské automobilky. V Číně se dominantnější hráčem stane automobilka BYD, už se jím vlastně stává. Jak říkám, to je debata na hodiny a co člověk to názor, až čas – řekněme za pět až deset let – ukáže, kdo vyhrál a kdo bude odejit z trhu jako dřívější mobilní leader Nokia.


Bez ohledu na cokoli, má podle vás smysl mít „zaseto“ v elektromobilitě? Nebo už je pozdě?

Nástup elektromobility je daný, podíl vozů EV se bude zvyšovat, samozřejmě rozdílně v závislosti na bohatství společnosti a přírodních podmínkách jednotlivých regionů. Ale zřejmě již není cesty zpět, je jen otázka času, jak dlouho se spalovací motory v individuální dopravě udrží. Můj osobní tip je, že minimálně do roku 2050 to bude alespoň cca 50/50 na celém světě. U nákladní dopravy a dalších specifických strojů bude efektivní spalovací motor v provozu ještě déle. Možná to bude znít paradoxně, ale našemu životnímu prostředí by prospělo modernizovat vozový park novými spalovacími motory a vyřazením starých vozů, řekněme 15 let a víc, které se na emisích podílí nejvíce. Ale bohužel, k této situaci ve světě asi nedojde. Nejsem zastánce prosazování elektromobility za cenu dotací, ale chápu, že některá lokální omezení pro spalovací vozy mohou přijít – typicky centra měst – zpoplatnění vjezdu až úplný zákaz. 


Kterým značkám věříte z investičního hlediska?

Porsche, VW, Rivian.


PorscheBoxsterGTS4.0
Porsche
Porsche
BMW
NIO
BMW

Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.