Elektromobilita je budoucností autoprůmyslu. Vítězství Číny není stoprocentní

3-minutové čtení
J&T specialista
j&t logo
sdílení
J&T Redakce



Elektromobilita je budoucností autoprůmyslu. Vítězství Číny není stoprocentní
TrendyByznys

Evropský ekonomický zázrak dlouhé dekády podporoval automotive průmysl, který zejména v Německu, ale i ve Francii či České republice představuje významného tvůrce HDP i pracovních příležitostí. I proto se část Evropy obává nástupu elektromobility, jejímž vítězem údajně bude Čína se svými levnými elektromobily. Jaká tedy panuje situace v tomto odvětví? Své vize o autoprůmyslu a čínské ekonomice představili na investičním setkání v Ostravě hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář a portfolio manažer J&T Investiční společnosti Michal Semotan, známý svým vztahem k automobilovému prostředí.



Elektromobilita je nevyhnutelnou cestou pro globální autoprůmysl. Tuto radikální myšlenku prohlásil Michal Semotan na investičním setkání v Ostravě, jehož tématem byla budoucnost a investiční příležitosti automobilového průmyslu. „O přechodu na elektromobily ze spalovacích motorů je rozhodnuto,“ připomněl Semotan. Nicméně podle jeho názoru bude tranzice z tradičních fosilních paliv na elektromobily trvat déle, než se původně odhadovalo. „Elektromobily se rychleji prosadí ve vyspělých zemích a městských aglomeracích. Potřeba překonávat dlouhé trasy a situace v méně vyspělých zemích bude nicméně definitivní konec spalovacích motorů oddalovat. A to možná až na padesát let,“ dodal.

To se přirozeně podepíše na tom, které značky mají potenciál hrát významnou roli v tomto sektoru i v budoucích letech a které naopak čeká pokles významu, nebo dokonce zánik. A právě to se odrazí také na potenciálních investicích v autoprůmyslu.

„Budoucnost je ve fúzích a spojování se do koncernů s co nejvyšším vyrobeným počtem kusů na jedné platformě,“ pojmenoval klíčový trend v segmentu Semotan. Ukazuje se to na úspěchu a odolnosti velkých koncernů, jako jsou Stellantis, GM či Volkswagen. Naopak řada výrobců buď zanikne, nebo se stanou součástí některého z koncernů.

„Dalším segmentem, který má potenciál se udržet, či dokonce růst, je prémiový segment, ten to má jednodušší, protože má stabilní převis poptávky nad nabídkou,“ myslí si portfolio manažer.


Boj s Čínou?

Právě velkým koncernům a prémiovým značkám se bude i v dalších letech dařit odrážet konkurenci zejména ze strany čínských vozů. Čína drží jednoznačný prim ve vývoji elektroaut, potřebných technologií i baterií. Díky tomu dokáže nabízet elektromobily za velmi příznivé ceny.

„Ceny evropských elektromobilů půjdou dále dolů, na čínskou konkurenci ale nejspíš nedosáhnou. Navíc čínské značky se vydají cestou korejských konkurentů, které před lety postavily továrny v Evropě a staly se ‚domácími‘ značkami, které si ukously kus trhu. Za deset patnáct let tak lze očekávat, že mezi pěticí nejprodávanějších značek v jednotlivých zemích či celé EU bude některá z čínských firem,“ myslí si portfolio manažer J&T Investiční společnosti.

Do Evropy se pak postupně přelije masivní nárůst elektromobility, k němuž v Číně došlo v posledních letech, a to i na úrovni rozšíření nabídky značek a modelů.

„Roli lídra trhu převzala značka BYD, která v současnosti umí nabídnout i prémiová auta. Ale vliv mají také značky Nio, Xiaomi nebo Zeekr,“ dodal Michal Semotan.


V Číně rostou problémy

Evropa nástup čínské elektromobility sleduje již několik let s obavami, že dojde k nabourání vlivu evropského, tedy zejména německého automotive průmyslu. I proto se evropský automobilový průmysl mění.

Hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář však upozornil ještě na jiný podstatný rozměr, který celá situace má. A to je zpomalující růst čínské ekonomiky a investic. „Příliv přímých investic do Číny se v loňském roce výrazně propadl, zatímco například v Evropě se vrátil k růstu,“ připomněl Petr Sklenář. „Důležité je také to, že Čína ztrácí svou pozici významného exportéra zejména do USA. V loňském roce ji na pozici největšího exportéra do USA vystřídalo Mexiko, letos ji předehnala ještě Kanada,“ dodal Sklenář.

Když k tomu připočteme problémy, kterým Čína v posledních měsících čelí zejména ve svém realitním sektoru, dále deglobalizační a protekcionistické tendence (především v USA), může dojít k situaci, že čínský elektromobilní zázrak nakonec skončí.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.