Martin Kešner: Česká start-upová scéna dospívá. Soustředí se na globální trh

2-minutové čtení
J&T specialista
j&t logo
sdílení
J&T Redakce



Martin Kešner: Česká start-upová scéna dospívá. Soustředí se na globální trh
TrendyRůstJ&T Ventures

0:00
J&T BANKA Talks - Vývoj start-upové scény v Česku.mp3

Jaká jsou specifika českých start-upů? Proč je pro zakladatele mladých firem téměř nezbytností strávit nějaký čas v USA nebo západní Evropě? A co nejčastěji stojí za krachy start-upů? O tom všem mluvili v další epizodě pořadu J&T BANKA Talks Martin Kešner z J&T Ventures, zakladatel platformy Nápad roku, a dvojice start-upistů Kamila Zahradníčková a Tomáš Zrubecký.


Soutěž Nápad roku vznikl v polovině nultých let. A od té doby se podle svého zakladatele a stávajícího šéfa Martina Kešnera výrazně proměnila. „Tehdy jsme podporovali klasické podnikatele, kteří se orientovali na domácí projekty. Kolem roku 2015 přišel obrat směrem k technologickým inovacím, start-upům,“ říká Kešner v nové epizodě pořadu J&T BANKA Talks věnované právě start-upové scéně. Ta se přitom postupně proměnila, dospívá a z lokálních inovací se orientuje na globální trhy. To se přitom projevuje na její celkové velikosti, robustnosti a profesionalizaci.

„Letos jsme vydávali Smart Report za rok 2023 a ukázalo se, že tuzemská start-upová scéna je pro celou ekonomiku velmi podstatná. Co do počtu pracujících lidí v tomto sektoru, co do výše mezd, co do přínosu k růstu HDP,“ dodal Martin Kešner, který je v současnosti partnerem v J&T Ventures.

Zásadní změnu ve start-upové scéně v posledních letech pozoruje také start-upistka Kamila Zahradníčková, spoluzakladatelka společnosti Lakmoos, která využívá AI a datových modelů pro automatizaci průzkumů veřejného mínění pomocí syntetických panelů respondentů.

„Já jsem nějaký čas strávila v Beneluxu. Ten hlavní rozdíl je asi v tom, že celé to prostředí vám chce pomoct. Ale také v Česku se to začíná měnit. Už tu vyrostla první generace úspěšných start-upistů, kteří se snaží ten svůj úspěch vrátit místnímu prostředí,“ připomíná Zahradníčková.

Distribuce je klíč

Podle Tomáše Zrubeckého však některá místní specifika stále přetrvávají a každý zakladatel se s nimi musí popasovat. Jedná se také o několik stále se opakujících chyb, které často stojí za neúspěchem start-upu. Ostatně to je i případ předchozího start-upu Tomáše Zrubeckého, který v současnosti slaví úspěch s firmou Talentpilot využívající AI v HR.

„Já ten náš projekt vnímám jako reinkarnaci projektu, který vznikl v roce 2020 a který vlastně nevyšel. Poučil jsem se a s Talentpilot se plně soustředíme na prodej. To je velký rozdíl mezi západní a naší start-upovou scénou. My tady ve střední Evropě jsme takoví hračičkové, kteří se soustředí na produkt. Na Západě, hlavně v Americe, se soustředí právě na sales. Ono je na to pěkné rčení, které říká, že zakladatel prvního start-upu se soustředí na produkt, zakladatel druhého start-upu se soustředí na distribuci. Ta je klíč,“ říká Zrubecký.

Jak se žije českým start-upistům a jak se jim daří prosazovat na složitém globálním trhu? Co jsou hlavní příčiny neúspěchu a krachů mladých firem? A jaká další specifika má tuzemský trh start-upů? Poslechněte si další epizodu pořadu J&T BANKA Talks o české start-upové scéně na svých oblíbených podcastových platformách.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.