Jaká jsou specifika českých start-upů? Proč je pro zakladatele mladých firem téměř nezbytností strávit nějaký čas v USA nebo západní Evropě? A co nejčastěji stojí za krachy start-upů? O tom všem mluvili v další epizodě pořadu J&T BANKA Talks Martin Kešner z J&T Ventures, zakladatel platformy Nápad roku, a dvojice start-upistů Kamila Zahradníčková a Tomáš Zrubecký.
Soutěž Nápad roku vznikl v polovině nultých let. A od té doby se podle svého zakladatele a stávajícího šéfa Martina Kešnera výrazně proměnila. „Tehdy jsme podporovali klasické podnikatele, kteří se orientovali na domácí projekty. Kolem roku 2015 přišel obrat směrem k technologickým inovacím, start-upům,“ říká Kešner v nové epizodě pořadu J&T BANKA Talks věnované právě start-upové scéně. Ta se přitom postupně proměnila, dospívá a z lokálních inovací se orientuje na globální trhy. To se přitom projevuje na její celkové velikosti, robustnosti a profesionalizaci.
„Letos jsme vydávali Smart Report za rok 2023 a ukázalo se, že tuzemská start-upová scéna je pro celou ekonomiku velmi podstatná. Co do počtu pracujících lidí v tomto sektoru, co do výše mezd, co do přínosu k růstu HDP,“ dodal Martin Kešner, který je v současnosti partnerem v J&T Ventures.
Zásadní změnu ve start-upové scéně v posledních letech pozoruje také start-upistka Kamila Zahradníčková, spoluzakladatelka společnosti Lakmoos, která využívá AI a datových modelů pro automatizaci průzkumů veřejného mínění pomocí syntetických panelů respondentů.
„Já jsem nějaký čas strávila v Beneluxu. Ten hlavní rozdíl je asi v tom, že celé to prostředí vám chce pomoct. Ale také v Česku se to začíná měnit. Už tu vyrostla první generace úspěšných start-upistů, kteří se snaží ten svůj úspěch vrátit místnímu prostředí,“ připomíná Zahradníčková.
Distribuce je klíč
Podle Tomáše Zrubeckého však některá místní specifika stále přetrvávají a každý zakladatel se s nimi musí popasovat. Jedná se také o několik stále se opakujících chyb, které často stojí za neúspěchem start-upu. Ostatně to je i případ předchozího start-upu Tomáše Zrubeckého, který v současnosti slaví úspěch s firmou Talentpilot využívající AI v HR.
„Já ten náš projekt vnímám jako reinkarnaci projektu, který vznikl v roce 2020 a který vlastně nevyšel. Poučil jsem se a s Talentpilot se plně soustředíme na prodej. To je velký rozdíl mezi západní a naší start-upovou scénou. My tady ve střední Evropě jsme takoví hračičkové, kteří se soustředí na produkt. Na Západě, hlavně v Americe, se soustředí právě na sales. Ono je na to pěkné rčení, které říká, že zakladatel prvního start-upu se soustředí na produkt, zakladatel druhého start-upu se soustředí na distribuci. Ta je klíč,“ říká Zrubecký.
Jak se žije českým start-upistům a jak se jim daří prosazovat na složitém globálním trhu? Co jsou hlavní příčiny neúspěchu a krachů mladých firem? A jaká další specifika má tuzemský trh start-upů? Poslechněte si další epizodu pořadu J&T BANKA Talks o české start-upové scéně na svých oblíbených podcastových platformách.