Investoři v druhém prázdninovém týdnu obrátili svou pozornost na rozjíždějící se sektor autonomně řídících taxi (robotaxi). Zájem investorů podpořily citace Dow Jones Newswires a Bloomberg, které čerpaly z poznámek analytika Guotaie Junana, jenž uvádí, že podnikání společnosti Baidu v oblasti robotaxi Apollo Go se letos ve Wu-chanu pravděpodobně dostane na nulu a v dalším roce bude ziskové, když náklady s rostoucí poptávkou výrazně klesnou.
Současně se výraz robotaxi od Apollo Go společnosti Baidu ve středu 10. července stal jedním z 10 nejpopulárnějších hashtagů na platformě sociálních médií Weibo díky zprávám o rychlém přijetí uživateli ve městě Wu-chan, kde společnost v některých okresech začala v březnu provozovat plně bezpersonální vozidla 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Akcie společnosti Baidu, která je v Číně lídrem v oblasti internetového vyhledávání a jež v posledních letech masivně investuje do generativní umělé inteligence a autonomního řízení, vyskočily nejvíce za poslední rok. Společnost se diverzifikací svého podnikání snaží rozmělnit dopady zpomalujícího ekonomického růstu, které mají za následek útlum reklamních výdajů, jež jsou hlavním příjmem společnosti.
Apollo Go zahájilo testy s posádkou již dříve v 11 čínských městech a aktuálně testuje bezpilotní řízení automobilů v Pekingu, Wu-chanu a dalších třech městech. Nejvíce robotaxi Baidu Apollo Go provozuje právě ve Wu-chanu, kde aktuálně jezdí 500 vozů a do konce roku chce svou flotilu rozšířit na 1000. Wu-chan je hlavním městem provincie Chu-pej, ta 1. června vyhlásila své úsilí stát se prvním městem s autonomním řízením na světě.
Robotaxi obecně v Číně získává na popularitě díky dlouhodobé podpoře Pekingu a některých místních vlád. Čínská vláda rozděluje technologii autonomního řízení do šesti úrovní, když nula je plně manuální a pět plně autonomní, podobně jak technologii rozdělují standardy stanovené společností SAE International se sídlem v USA.
V listopadu čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií vydalo zprávu, že umožní pilotní zkoušky pro vybraná samořídící vozidla ve vybraných oblastech. V červnu Pekingský městský úřad pro ekonomiku a informační technologie zveřejnil návrhy pravidel, jejichž cílem je připravit rámec pro výstavbu infrastruktury potřebné k tomu, aby se autonomní řízení stalo běžnou realitou. Tento měsíc vydala vláda návrh pokynů pro službu spolujízdy a služby robotaxi.
Další společností, která je v souvislosti se samořídícími taxi ostře sledována, je Tesla. Té se bohužel zatím nepodařilo dostát svým slibům. Generální ředitel společnosti Elon Musk v dubnu oznámil, že robotaxi Tesly bude odhaleno 8. srpna, a označil toto odhalení za počátek další etapy růstu společnosti, zatímco klesá poptávka po elektrických automobilech a konkurence narůstá. Nicméně dle agentury Bloomberg, která citovala zdroje obeznámené s rozhodnutím, bude toto odhalení posunuto o dva měsíce na říjen, aby týmům pracujícím na projektu společnost poskytla více času na stavbu prototypů. Akcie Tesly reagovaly zhruba 8% propadem.
Tesla slibuje novinku svým investorům již od roku 2015. Společnost však zatím nedodala robotaxi, autonomní vozidlo nebo technologii, která by dokázala přeměnit její vozy na automatizovaná vozidla úrovně 3. Navíc plné komerční dodávky můžou následovat až několik let po uvedení prototypu, jak tomu bylo v případě nákladního automobilu Semi v roce 2017.
V USA přitom není využívání robotaxi novinkou. Plně autonomní jízdy lze využívat u společnosti Waymo vlastněné Googlem nebo Cruise od General Motors. Dalším příkladem je společnost Motional, která provozuje své autonomní vozy na Uber síti v Las Vegas. Mimo Las Vegas se lze robotaxi svézt například v San Francisku, Phoenixu a Los Angeles.