S padělaným uměním se někdy setkalo 74 % sběratelů. Data J&T Art Reportu odkrývají trendy i úskalí trhu s uměním

3-minutové čtení

Umění se v Česku stává oblíbeným investičním nástrojem, avšak donedávna panovalo o trhu s ním informační vakuum. Jak se vyvíjí chování českých vlastníků a sběratelů umění? Jakým způsobem ke sběratelství přistupují, co ovlivňuje jejich rozhodování, ale i jaké mají obavy, již třetím rokem zkoumá J&T Banka Art Report. Ten připravuje J&T Banka ve spolupráci s odborným serverem Artplus.cz. Report přispívá k větší transparentnosti trhu s uměním a odkrývá trendy, které mohou pomoci v lepší orientaci v celém uměleckém ekosystému. 


Umělecká falza jsou strašákem na trhu s uměním

Letošní ročník Art Reportu se detailněji zaměřil na jedno negativně rezonující téma v uměleckém světě – falza uměleckých děl. „Falza i v předchozích ročnících označili respondenti za největší problém českého trhu s uměním. Letošní výsledky ukazují podobný trend v ještě větším detailu. Zjistili jsme, že se s falzem při nákupu nebo prodeji někdy setkalo 88 % prodejců umění, 74 % sběratelů a 81 % odborníků. To potvrzuje, že tento problém je třeba řešit,“ říká Valérie Horváth, art specialistka J&T Banky. Podle ní se nezdá, že by padělaných děl na trhu ubývalo, spíše naopak. Letošní průzkum také zjišťoval, jaká opatření by nejvíce pomohla falza z trhu dostat. Sběratelé, experti i prodejci vidí řešení ve zpřísnění trestněprávních postihů. Mezi další navrhovaná opatření patří vytvoření jednotné databáze děl, u nichž se již jednou prokázalo, že jde o padělky.

Sběratelství zůstává i nadále doménou mužů

Nejoblíbenějším segmentem českých sběratelů zůstává současné umění, které si koupilo 59 % sběratelů. Ve srovnání s loňskými výsledky se u sběratelů příliš nezměnila celková skladba nakupovaných děl. Na druhém místě zůstává poválečné umění, následované klasickou modernou. „Sběratelství umění je stále převážně doménou mužů, s rozdílem 84 % mužů oproti 15 % žen. Ve skupině vlastníků umění, tedy těch, kteří nebudují sbírku, ale vlastní jen jedno nebo několik umělecký děl, bylo rozdělení vyrovnanější. U vlastníků to bylo 52 % mužů oproti 48 % ženám,“ odkrývá demografická data Valérie Horváth. Dodává, že v obou skupinách převládají lidé s vysokoškolským vzděláním – mezi sběrateli 61 %, mezi vlastníky 63 %.

Polovina sběratelů má v umění uloženo více než 1 milion korun

Podle aukčních síní je v Česku zájem o nákup umění stále silný. „Aukční trh se sice loni propadl o 15 %, ale při detailnějším pohledu na data o dražbách je vidět, že i loni ceny umění rostly,“ uvádí Jan Stuchlík, šéfredaktor serveru Artplus.cz. „V segmentu 5 % nejdražších děl byla průměrná cena prodaného díla v loňském roce druhá nejvyšší v historii, a to 3,05 milionu korun,“ doplňuje Horváth. Zajímavé je, že 54 % českých sběratelů má v umění uloženo více než 1 milion korun. Více než třetina (38 %) přiznává, že v uměleckých dílech má uloženo od milionu do deseti milionů korun. Hodnotu nižší, než milion korun uvádí u svých sbírek 35 % sběratelů. Nejčastěji mají ve sbírce deset až padesát uměleckých děl (46 %), a více než čtvrtina (26 %) vlastní sbírku čítající přes stovku uměleckých děl.

O J&T Banka Art Reportu

J&T Banka a odborný server Artplus.cz provádějí od roku 2022 reprezentativní průzkum mezi hlavními účastníky trhu s uměním v Česku. Oslovují sběratele a vlastníky umění, prodejce umění, odborníky, kteří se na umění, jeho hodnocení a posuzování specializují, ale také lidi, které umění jen zajímá. Do letošního průzkumu, který probíhal v dubnu, se zapojilo celkem 581 respondentů. Průzkum monitoruje, jak se v Česku nakupuje umění, jak se tvoří umělecké sbírky, ale také jaké trendy na trhu převládají a nakolik je pro jeho aktéry trh transparentní.

Kompletní přehled letošních výsledků najdete na: https://www.jtbank.art/report