Apify, platforma pro extrakci dat z webu, získala investici ve výši 70 milionů korun. Investory jsou venture kapitálový fond J&T Ventures vedený Adamem Kočíkem a Martinem Kešnerem, investičního kola se zúčastnil i stávající investor Reflex Capital Ondřeje Fryce. Peníze půjdou zejména na marketing, vývoj produktu a do růstu vývojářské komunity.
Pražský startup v roce 2023 dosáhl na obrat 170 milionů korun a zisk 20 milionů korun. Zároveň zaznamenal za poslední kvartál roku 2023 růst obratu o 80 % oproti předchozímu roku. V rámci investičního kola zároveň startup navýšil ESOP pool pro motivaci zaměstnanců na podíl zhruba 15 %.
„Poslední investici jsme získali v roce 2019 a Apify v posledních letech rostlo pouze z vlastních zisků. Nyní ovšem vnímáme na trhu prostor k urychlení růstu, a proto jsme se rozhodli vzít další investici. Vzhledem k naší velikosti jsme vzali relativně nízkou částku, protože jsme firmu nechtěli narušit obřím přísunem kapitálu. Tím si udržíme finanční efektivitu a unikátní firemní kulturu. Navíc si neomezíme možnosti dalších investic či exitu. Náš cíl je nyní ukázat, že jsme schopni přeměnit kapitál do ekonomicky efektivního růstu, oslovit nové zákazníky a škálovat náš byznys. Až se nám to podaří, v budoucnu nám pak může dát smysl přijmout velkou investici od globálních VC fondů a pokusit se stát dalším českým jednorožcem,“ říká zakladatel a CEO Apify Jan Čurn.
„Podnikatelský příběh Apify s nadšením sledujeme už od roku 2016, kdy jsme se s Honzou Čurnem a Jakubem Baladou poprvé potkali. Za tu dobu vybudovali špičkové technologie, silnou značku a mezinárodní síť zákazníků. Díky tomu jsou teď ve skvělé pozici, aby využili obrovské příležitosti, které se právě otevírají. Věříme, že jim můžeme pomoci vyrůst v globálního lídra,“ uvádí Martin Kešner z J&T Ventures.
Rozvoj marketingu a vývojářské komunity
Zakladatelé společnosti Jan Čurn a Jakub Balada se rozhodli přijmout externí kapitál proto, aby firmu přenesli z profitabilního na růstové myšlení. Ve firmě si stále udržují většinový podíl. Jedním z cílů využití investice je personální posílení vývoje, produktu, datové analýzy, marketingu a dalších oblastí týmů. Dalším cílem je navýšení přímých investic do marketingu a rozšíření produktů Apify mezi nové zákazníky.
„Chceme Apify dostat k většímu množství vývojářů a firem po celém světě. Proto kromě marketingu investujeme také do růstu naší komunity vývojářů, kteří na naší platformě vyvíjejí, udržují a prodávají web scrapingová řešení nazývaná Aktory. Naší dlouhodobou ambicí je vybudovat největší světový marketplace, kde firmy a vývojáři najdou hotová cloudová řešení pro automatizaci, která vytvářejí a prodávají jiní vývojáři,“ uzavírá Čurn.