Jak vybudovat úspěšný startup?

2-minutové čtení
J&T specialista
j&t logo
sdílení
J&T Redakce



Jak vybudovat úspěšný startup?

Co se v článku dozvíte:

TrendyJ&T VenturesRůst

0:00
J&T BANKA Talks - Jak vybudovat úspěšný startup.mp3

Svět startupů se v posledních letech výrazně proměnil. Už nestačí mít jen nápad a „prošoupat si botičky“ běháním za investory, aby na konci byla firma s valuací desítek milionů dolarů. Zakladatelé a vedení malých dynamických firem se dnes mnohem více musí zaměřit na prodej a správné nacenění produktu. Pak mohou uspět v tvrdé konkurenci. Neměli by ale zapomínat na to, že v centru inovace pořád musí být zejména lidé a jejich potřeby, radí v nejnovější epizodě podcastu J&T BANKA Talks výrazné osobnosti startupové scény Martin Kešner, Dima Melnik a Michal Süttö, kteří mimo jiné působí jako mentoři v soutěži Nápad roku.


Startupová scéna prochází jednou z největších změn za svou nepříliš dlouhou existenci. Díky umělé inteligenci totiž může doslova každý vytvořit produkt či službu a nabídnout je zákazníkům. A tak už nestačí mít dobrý nápad, se kterým lze prorazit.

„Díky tomu si každý může nakódovat část softwaru a vyzkoušet si jeho životaschopnost s výrazně menšími náklady, než tomu bylo dříve,“ vysvětluje Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku a partner ve venture kapitálovém fondu J&T Ventures. „Tím odpadly nějaké kdysi nezbytné investice do vývoje. Tíha případného úspěchu se tak ještě více přesunula na správné načasování vstupu na trh a rychlost exekuce,“ dodává Kešner.

Ačkoli se prostředí startupů a zejména technologií výrazně mění, jedna věc podle Kešnera zůstává: v centru inovací by měly být potřeby zákazníka a kolem nich stavět produkt, nemělo by se začínat s technologií a pak pro ni hledat využití.

A zásadní roli dnes hraje schopnost produkt správně nacenit.

Umíte to prodat?

Jedna poučka startupistů říká, že neprodávají produkt, ale sny svých zákazníků. Ačkoli tuto poučku většina startupistů zná, podle Dimy Melnika na ni často zapomínají ve chvíli, kdy jdou skutečně prodávat.

„Když přemýšlejí nad naceněním služby nebo obecně produktu, většinou na to zapomenou. Krásně to je vidět při četbě ceníků a názvech produktů, které firmy nabízejí. Většinou tam najdete něco jako Standard, Basic a Premium, názvy, které má většina startupů a pod nimiž si nikdo nepředstaví,“ říká Melnik. „Když půjdete do nejbližší pizzerie, najdete tam skvělé názvy, z nichž okamžitě znáte obsah a hodnotu toho, co dostanete. Právě s tím pomáhám většině svých klientů, aby si to znovu uvědomili, co vlastně chtějí nabízet,“ dodává konzultant.

Úspěch (ne)zaručen

Jak se tedy pozná startup, který může uspět? Podle odborníků to sice nelze stoprocentně odhadnout, ale lze popsat vlastnosti, které úspěšná firma a její zakladatelé velmi často mají.

„Je to kombinace různých vlastností. A je důležité chápat, že ani když daný founder a firma tyto vlastnosti budou mít, neznamená to automaticky, že uspějí,“ připomíná Michal Süttö, který spolupracoval s desítkami malých i velkých etablovaných firem a podílel se na jejich růstu. „Ale z lidí, s nimiž jsem spolupracoval a uspěli, měli všichni velmi silnou perspektivu. Tedy velmi silný insight v některé z oblastí, kterou chtěli změnit,“ dodal Süttö.

Jaká strategie v cenotvorbě se vyplatí? Může nabízet mladý startup dražší produkt než etablovaná firma? A jakým způsobem dnes umělá inteligence ovlivňuje svět startupů?

Poslechněte si další epizodu podcastu J&T BANKA Talks s Martinem Kešnerem, Michalem Süttö a Dimou Melnikem na svých oblíbených podcastových platformách.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.