Dva investiční tipy na léto

Léto nám začalo, většina z nás má již o místě a dopravě na svou dovolenou poměrně jasno, někteří však ještě stále loví mezi nabídkami na „poslední chvíli“. Rád bych vám představil také dva tipy na léto, ale tentokrát investiční: automobilku BMW a aerolinie American Airlines.

Německá automobilka BMW patří i v České republice k nejúspěšnějším prémiovým automobilkám, a není se čemu divit. Kdo někdy usedl za volant tohoto vozu, nedá na perfektní sedačku s tlustým věncem volantu dopustit. To by však bylo málo, abychom jen na základě této radosti z jízdy investovali svoje peněžní prostředky. Akcie společnosti BMW vystřelily spolu s evropskými akciemi na začátku letošního roku výrazně vzhůru, od svých maxim v měsíci březnu však ubraly zpět již přes 20 %. To při úrovni ocenění P/E na 11, provozní marži pro automobilky nezvykle vysokých 11 % a téměř 3% dividendovém výnosu zní poměrně lákavě.

Důležité je však pro tento segment trhu zmínit, jaká bude budoucnost v následujících řádově 12 měsících. A na to má BMW „zaděláno“ poměrně dobře: zcela nové modely BMW řady 7, X1, letos inovované řady 1 a 3 a příští rok představení zcela nové řady 5. Z modelového cyklu jsme v současné době na velmi dobrém místě časové osy nástupu do akcií – sedmička bude generovat vyšší marži, Xjednička, jednička a trojka dodají na objemech a velká SUV typu X5 a X6 se nacházejí na trhu teprve jeden až dva roky, což generuje silnou poptávkou s menším požadavkem na diskont.

K tomu se mnichovské automobilce neustále daří zvedat prodeje na klíčovém americkém trhu, výrazně letos roste Evropa (květen +7,9% meziročně) a silná poptávka se generuje i v Asii – dále roste Čína, silné prodeje jsou i v Koreji a Japonsku. Přestože řada rádoby znalců varuje před čínským trhem, je potřeba se na situaci podívat realisticky – trh již neporoste tak silně jako dříve, u BMW to budou třeba jen jednotky procent, ale objem trhu je masivní a diskonty jsou tu o poznání nižší, než je tomu na jiných „vyspělejších“ trzích. Domnívám se tedy, že krize v Číně pro BMW nehrozí, jen se situace stabilizuje od dramatického růstu k stabilním a slušným objemům.

Po korekci se tedy BMW nachází na úrovni pod 100 EUR a tato cena mi přijde z pohledu ročního horizontu zajímavá. Pokud BMW dokázalo generovat solidní čísla i při velmi silném euru, oslabení evropské měny by jí mohlo ještě pomoci, a to i přesto, že se SUV továrna (X3, X4, X5, X6) nachází na americkém území.

American Airlines nese potenciál růstu

Druhou možností, jak se vypravit na dovolenou, je letadlo. Společnost American Airlines na domácím letišti v Praze nevídáme, máme možnost ji ale využít na cesty přes oceán z jiných evropských destinací. 

Akcie leteckých dopravců se dostaly na investorské výsluní po prudkém propadu ceny ropy, což pro aerolinky znamená výrazně nižší náklady a tím pádem možnost generovat vyšší marži. Po prudkém pádu ropy však přišla rallye u ropy nahoru, a tak pro změnu byly bity aerolinky.

Jestliže však American Airlines dokázaly létat se ziskem při ceně ropy 100 dolarů na barel, o to lépe by se jim mělo dařit při současné ceně okolo dolarů 60 – to je jednoduchá myšlenka, nic analyticky světoborného. To samozřejmě samo o sobě k nákupu nestačí – na tuto společnost se musíme podívat blíže.

Už při prvním pohledu, pokud se opět podíváme na úrovně P/E i provozní marži, se mi zdá, že American Airlines je na tom vůči své přímé konkurenci lépe. Provozní marže na cca 19 %, roční zisk na akcii vůči ceně na trhu velmi nízko okolo 5, velmi přijatelné zadlužení – prostě nárůst ziskovosti by v následujících kvartálech mohl být výrazný. Nebezpečím může být poměrně silná konkurence na americkém trhu, která nedovoluje příliš zvednutí ceny letenek, případně neočekávaná událost, která v leteckém průmyslu vždy může zamíchat kartami – proto jsem se nikdy do akcií aerolinek zatím nepouštěl, nicméně nyní mi valuačně přijde American Airlines natolik zajímavá, že bych pro tentokrát přimhouřil oči.

Takže vybírejte dopravu na dovolenou, ať autem, nebo letadlem, a přitom popřemýšlejte nad investicemi v obou zmíněných společnostech. Krásné léto!

Autor: Michal Semotan, portfolio manažer J&T Banky