Navigace

Dluhopisy Tatry mountain resorts exkluzivně u J&T Banky

Slovenská firma Tatry mountain resorts (TMR), která provozuje lyžařská a zábavní střediska na Slovensku, v České republice a Polsku, vydává dva typy dluhopisů v celkové hodnotě do 3,8 miliardy korun. Na pražské burze cenných papírů bude obchodován dluhopis čtyřletý. Datum emise bylo stanoveno na 7. listopadu, hlavním manažerem a administrátorem byla jmenována J&T Banka.

„Tento cenný papír s jistým výnosem a navíc zabezpečením může být zajímavou investiční alternativou k akcím TMR zejména pro konzervativnější investory, kteří se chtějí podílet na našem dosavadním úspěchu,“ říká Jozef Hodek, člen představenstva TMR.

První emise dluhopisů bude v českých korunách, a to do objemu 1,5 miliardy Kč se jmenovitou hodnotou dluhopisu 30 000 Kč a s kuponem maximálně 4,5 %. Čtyřletý dluhopis bude obchodován na pražské burze cenných papírů.

Splatnost druhého typu dluhopisů v celkovém objemu do 90 milionů eur (2,3 miliardy korun) je stanovena na šest let. Jmenovitá hodnota dluhopisů, s nimiž se bude obchodovat na bratislavské burze, dosáhne 1000 eur (25 600 korun) a maximální úrok do 4,4 %.

 „Ze získaných peněz budeme refinancovat různé závazky a také je využijeme na další investice a rozvoj našich středisek,“ komentoval účel vydání Jozef Hodek.

Ohlédnutí za létem

Společnost Tatry mountain resorts patří k předním firmám v oblasti cestovního ruchu ve střední a východní Evropě a vlastní či provozuje atraktivní horská střediska, zábavní parky, restaurační zařízení, sportovní služby, obchody a hotely.

Během letošního léta se TMR musely poprat, stejně jako ostatní střediska, s poměrně proměnlivými klimatickými podmínkami. Období tropických veder často střídaly výrazné vlny ochlazení spojené s deštěm, což má v letní sezoně výrazný vliv na návštěvnost jak horských středisek, tak i zábavních parků.

„Za poklesem návštěvnosti na horách stojí i stabilní bezpečnostní situace ve světě, kterou ve velké míře využili rekreanti cestující do přímořských destinací. Nás těší, že navzdory poklesu polské návštěvnosti v Tatralandii v důsledku masivních marketingových kampaní konkurenčních polských aquaparků za hranicemi Slovenska se nám podařilo zaznamenat mírný nárůst návštěvnosti v segmentu zábavních parků, a to i díky novinkám, které jsme pro naše návštěvníky připravili. Mezi hlavní události sezony patřilo spuštění provozu dvou nových gigantických tobogánů v Tatralandii, ten turbulentní je zatím dokonce jediným svého druhu v Evropě,“ hodnotí uplynulou sezonu Bohuš Hlavatý, CEO TMR.

Společnosti se však v uplynulé sezoně dařilo návštěvníky středisek oslovovat svými kvalitními službami, což ukazuje meziroční srovnání čísel. Tržby hotelů vzrostly o 2,3 %, u restauračních zařízení stouply o 2,9 % a sportovní služby a obchody zaznamenaly růst tržeb o 7,8 %.

Rozsáhlé investice do modernizace

Nyní už ale ve střediscích vrcholí přípravy na zimní sezonu. Inspiraci pro další zlepšení hledali nejen v Evropě, ale také třeba v USA, kde se nejezdí na hory primárně kvůli lyžování, ale kvůli jiným věcem, ať je to prvotřídní ubytování v chatě na sjezdovce, wellness či luxusní večeře. Odlišný je tu i přístup k alkoholu – na sjezdovce se vůbec nepije. Bujarou náladu, jak jsme zvyklí z evropských apres ski barů, v USA nenajdete. „Celý lyžařský byznys je tam založený na luxusu: Draze bydlím, draze piji, draze jím,“ popisuje své zkušenosti spolumajitel TMR Igor Rattaj.

Před sezonou prošly modernizací některé hotely i sjezdovky, dlouho očekávanou novinkou je však projekt na propojení sjezdovky z Medvědína až do Svatého Petra, který by měl být dokončen na začátku sezony 2019/2020. Propojení pomocí mostů, přestupní terminál, dvě lanovky, sjezdovky a všechny související stavby jako trafostanice, zasněžovací systém či retenční nádrž vyjdou odhadem za 800 milionů korun.

Nový segment = golf

Na začátku října TMR oznámily vstup do nové oblasti podnikání. Od listopadu si pronajaly golfové a lyžařské středisko Ostravice, hotel Green Inn a okolní restaurace. Nájemní smlouva je uzavřena na dvacet let.

„Golf v současnosti získává stále větší popularitu a počet jeho hráčů v regionu střední Evropy neustále roste. Ostravický podbeskydský areál je pro nás zajímavou výzvou, jak ještě více posílit synergie s našimi slovenskými, polskými, ale hlavně českými středisky,“ vysvětlil tento krok Bohuš Hlavatý.

Nová akvizice ale nebude jen o pronájmu hřiště. V plánu je rozšíření sítě hotelů, stavba nového luxusního hotelu v resortu a také výstavba apartmánů a bytových domů. Společnost hodlá své aktivity v golfu rozšiřovat i o další resorty a postupně se stát i v golfu středoevropskou jedničkou.