Navigace

Aukční rok 2019: Rekordy a vzestup online prodejů

Po patnácti letech členství v Evropské unii považují čeští dolaroví milionáři za její hlavní výhodu přístup na společný trh, přínos k bezpečnosti naší země a zvýšení naší konkurenceschopnosti. Ukázal to J&T Banka Wealth Report 2019, unikátní výzkum o chování a záměrech českých a slovenských dolarových milionářů.

Hned dvakrát se v loňském roce přepisovaly absolutní historické tabulky českého aukčního trhu. Nejdražším dílem prodaným na české dražbě se na jaře stalo plátno Františka Kupky Plochy příčné II s cenovkou 78 milionů korun. Na podzim se však Kupkova abstrakce musela sklonit před olejem Praha - Pohled z křížovnického kláštera Oskara Kokoschky, který stál ještě o téměř půl milionu korun více. Přesto se loňský rok nestal rekordním z pohledu celkových prodejů, když celkové tržby aukčního trhu zaostaly proti rekordnímu roku 2017 zhruba o deset milionů.

“Je to ale minimální rozdíl, necelé jedno procento, nemluvě o tom, že vycházíme jen z výsledkových listin. Opakované nabídky některých děl, která v tabulkách z posledních let figurují jako prodaná, naznačuje, že reálná čísla budou ještě trochu jiná,” připomíná Jan Skřivánek ze serveru Artplus, který se aukčnímu trhu dlouhodobě věnuje. 

Dvojnásobné přepsání historických tabulek přitom podle něj nebylo překvapením. “V případě Kupky je dosažená cena v logice jeho prodejů z minulých let. Předchozí, tři roky starý umělcův aukční rekord obraz překonal o 13 procent. Vysoké ceně jistě přispělo i to, že šlo o léta nespatřené dílo, které ale přitom má velice dobrou provenienci. Kokoschkův příklad je komplikovanější, protože jde o nový mezinárodní rekord za umělcovo zralé dílo, přičemž dva roky staré maximum za jiný, srovnatelný pohled na Prahu obraz překonal o 50 procent. Takto vysoký nárůst se těžko vysvětluje, jistou roli mohlo sehrát, že se v mezičase výrazně zvýšil Kokoschův absolutní aukční rekord, který stoupl ze 103 milionů korun na 470 milionů korun.”

 

Rok Mikuláše Medka

Rekordní zápisy tím zdaleka nekončí. Pokud by si jediný sběratel chtěl zakoupit desítku nejdražších děl tuzemských aukcí loňského roku, musel by si připravit částku 337 milionů korun. Podle propočtů Artplus by přitom takto vysokou částku v historii nikdy nepotřeboval a kupříkladu v roce 2018 by sběrateli stačila dokonce částka poloviční.

Autorských rekordů v roce 2019 dosáhla celá řada význačných umělců v čele s Františkem Kupkou, Jakubem Schikanederem, Václavem Špálou či Mikulášem Medkem. Právě prodej Medkova obrazu Akce I (Vajíčko) se pak stalo asi nejvýznamnější událostí uplynulého roku. Obraz vstupoval do jarní aukce Arthouse Hejtmánek s vyvolávací cenou 8,5 milionu korun. Nakonec se ale cena vyšplhala k neuvěřitelné částce 57 milionů korun, což je nejvyšší částka utracená za tuzemské poválečné umění.

“Způsobilo to, že na podzimních aukcích bylo nabízeno dalších 6 Medkových obrazů, které se dohromady prodaly za více než 50 milionů korun. Ve třech případech šlo o díla s předchozí aukční historií. Obraz Příliš mnoho alkoholu II, který v roce 2015 prošel aukcí v Londýně, se například v prosinci prodal s nárůstem o 170 procent,” říká Jan Skřivánek. A co za téměř neuvěřitelným aukčním úspěchem stojí? 

“Rekordní cena obrazu Akce I (Vajíčko) vychází podle mě spíše ze sběratelského a umělecko-historického zájmu. Z ekonomického pohledu je jen obtížně vysvětlitelná. V tomto smyslu jde o ojedinělou událost, extrémní hodnotu, kterou by statistik škrtl. Určitě ale tento rekord posunul ceny ostatních Medkových děl a pomůže i růstu dalších děl poválečného umění. Nárůst o půlmilionu až milion najednou nevypadá až tak podstatně jako ještě na počátku letošního roku,” dodává Skřivánek.

Podle odbornice J&T Banky na umění Anny Pulkertové se již ukazuje, že sběratelé se i pod vlivem Medkova rekordu čím dál více soustředí i na poválečné umění. “Dalším z dokladů toho je například rekordní prodej díla Milana Grygara z cyklu jeho černých maleb z přelomu 80. a 90. let za 1,55 milionu korun.” Na aukci se letos rovněž objevila krásná práce od Evy Kmentové s názvem Lidské vejce z konce 60. let, která se vydražila za 830 tisíc korun.

 

Prodej přes internet

Kromě vzestupu cen poválečného umění je hlavní novinkou posledních let zejména vzestup významu internetových aukcí. “Dosud jsme je nesledovali, ale jejich význam zjevně roste a v nižším a středním cenovému pásmu přebírají roli, kterou před pár lety plnily kamenné aukce. Kdybychom započítali aspoň tři čtyři největší on-line aukční síně, byl by letošní rok určitě rekordní,” vysvětluje šéfredaktor serveru Artplus.

Naopak nejsoučasnější umění se prodává především privátně v kamenných galeriích. A podle informací galeristů i tento segment roste. “Soudím, že přibývá umělců v generaci dnešních třicátníků a čtyřicátníků, kteří se prodejem svých děl dokáží slušně uživit,” uvádí Jan Skřivánek. Anna Pulkertová pak připomíná případ zesnulého Jána Mančušky, který se dlouhodobě pohybuje na předních příčkách J&T Banka Art Indexu. Jeho raný obraz s názvem Abstraktní malba z roku 1997 se vyšplhal na 480 tisíc, což představuje aukční rekord pro tohoto tvůrce.

Zajímavou událostí loňského roku se stala zářijová Pop-up výstavy vybraných umělců J+T Banka Art Indexu. Podle informací Artplus se prodala asi pětina vystavených děl a reakce zúčastněných galerií byly vesměs pozitivní. Zároveň se daří českým galeriím na zahraničních veletrzích. Když se například Hunt Kastner na jaře účastnili Art Basel v Hong Kongu, New York Times přinesly obsáhlý profil Anny Hulačové.

 

Co letošní rok?

Podle Skřivánka by letošek na českém aukčním trhu neměl být výrazně odlišný od posledních let. “Skoro každý rok očekávám, že dojde k nějakému zpomalení a ono naštěstí nepřichazí. V situaci, kdy cena deseti nejdražších obrazů představuje 24 % celkového celoročního obratu, jde očekávat, že celkový obrat v roce 2020 poklesne. Stačí o jeden padesátimilionový obraz méně a hned to bude znát,” vypočítává. Důležitější podle něj však je, aby se udržely ceny děl, která se dnes prodávají za 1-10 milionů korun. A zde důvod k poklesu nevidí, spíš očekává, že bude přibývat milionových prodejů v segmentu poválečného umění. 

Podle Pulkertové z J&T Banky by se mělo dál dařit poválečnému umění. “S nedávným odchodem významného výtvarníka Karla Malicha lze očekávat, že se na trhu začnou objevovat důležitá díla z jeho tvorby. Rovněž trend zařazování i tvorby současných umělců do aukcí bude pokračovat. Aukční síně si už několikrát ověřily, že je o tento segment rostoucí zájem. Na aukcích se tak prodávají díla od Krištofa Kintery, Jakuba Špaňhela či Ondřeje Basjuka. Stále rostoucím segmentem je také fotografie, která byla ještě před pár lety zcela upozaďována,” tipuje Pulkertová.

 

Nejdražší obrazy českých aukcí roku 2019

1. Oskar Kokoschka: Praha - Pohled z křížovnického kláštera, 78,5 mil. Kč.

2. František Kupka: Plochy příčné II, 78 mil. Kč.

3. Mikuláš Medek: Akce I (Vajíčko), 57 mil. Kč.

4. Toyen: Ráj černochů, 31,7 mil. Kč.

5. František Kupka: Pískaři na Seině, 19,8 mil. Kč.

6. Jakub Schikaneder: Mlékařka, 19,4 mil. Kč.

7. Josef Čapek: Červený motocykl, 13,4 mil. Kč.

7. Jindřich Štyrský: Hold Picassovi, 13,4 mil. Kč.

9. Antonín Procházka: Podnos, 13,2 mil. Kč.

10. Ilja Jefimovič Repin: Burlak Kanin, 12,5 mil. Kč.

 

Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.