Navigace

Ročník 2019 bude vydařený. Těšte se na vína Kolby a Reisten

Usilovná práce na vinicích se vinařství Kolby a Reisten vyplácí. „Ročník 2019 vypadá výborně. Vyšší řady vín budeme lahvovat v srpnu, na trh se dostanou nejdříve na podzim. Víno potřebuje čas,“ říká Vlastimil Nešetřil z J&T Wine Holding.

V našich novinách jsme už psali o tom, že J&T Wine Holding koupil dvě moravská vinařství. Rozrostli jste se od té doby o další vinařství nebo nějakou novou akvizici plánujete?

Zůstali jsme u vinařství Kolby a Reisten a aktuálně nemáme v plánu další akvizice. Chceme se soustředit na rozvoj toho, co máme.

S vinicemi v obou oblastech jste měli velké plány, abyste vinařství posunuli jak kvalitativně, tak výrobně dál. Co se vám z původních plánů již povedlo realizovat?

Nepočítám-li investice do obnovy a rozšíření vinohradnické mechanizace, tak v případě obou vinařství představovalo zásadní investici významné posílení sudové kapacity, a to jak barikových sudů na výrobu červených vín, tak i velkých sudů z francouzského dubu určených na vinifikaci bílých vín. Chceme, aby vína z vyšších produktových řad, hlavně ryzlinky a burgundské odrůdy, byla alespoň z určitého podílu vyráběna na sudech.

U obou vinařství finišujeme projektovou dokumentaci přestavby a rozšíření klientských a degustačních prostor, abychom vytvořili reprezentativní sály určené našim obchodním partnerům a zákazníkům a tím maximálně podpořili prodej našich vín přímo z vinařství.

Neopouštíme ani náš velký projekt vybudování wine resortu v Pouzdřanech. Jde o velkou investici jejíž součástí je i obnova místního zámečku, který také vlastníme. Pečlivě promýšlíme možnosti, nápady živě diskutujeme, některé zavrhujeme, k některým se vracíme. Nicméně existuje mnoho indicíí, že lokální turistika zažije boom.

vino.jpg

A co vás čeká v nejbližší době?

V případě Kolby se intenzivně chystáme na výstavbu suchého skladu pro uložení hotových produktů, který budou využívat obě vinařství, a který by měl ulehčit zejména provozu, logistice a obchodu. Suchým skladem si navíc uvolníme výrobní prostory v obou vinařstvích a budeme tak moci rozšířit sudovou kapacitu. V Pouzdřanech navíc získáme skvělý prostor ve sklepích pod vinařstvím, ideální pro výrobu sektů...

Před sebou máme také velký projekt renovace a rekultivace vinice Kolby. Vstupní průzkumně-analytickou část jsme připravili ve spolupráci s Mendelovou univerzitou v Brně. Chceme jít cestou maximálního zahuštění vinice a vyřešit tak jedním zásahem problémy s výnosem, kvalitou hroznů i vodou ve vinohradu.

Jaké výhody přináší zahuštění vinice?

Konkurence v husté výsadbě donutí rostliny hluboce kořenit a sáhnout si na vodu ve spodních vrstvách půdního profilu. Vyšší počet keřů zároveň znamená, že nemusíme jednotlivé rostliny přetěžovat, ale přesto dosáhneme požadovaného hektarového výnosu. A tím, že keře nepřetěžujeme, je kvalita hroznů vysoká. První hektary chceme začít rekultivovat na jaře 2021.

Jak jste u Kolby přeskládali produktovou řadu vín?

Produktová řada Kolby má tři úrovně. Základní řada je označena jako Classic a tvoří ji mladá svěží vína s nižším obsahem alkoholu. Po ručním sběru hroznů a kratší maceraci rmutu následuje vinifikace v nerezových nádobách, které dokonale umožňují zdůraznit ovocitost a odrůdovost vyráběných vín. Lahvování probíhá v únoru a na trh jsou vína uváděna v dubnu nebo květnu roku následujícího po sklizni. Doporučená spotřeba těchto lehkých a aromatických vín dodávaných v lahvích se šroubem je do jednoho roku až dvou let.

Hlavními představiteli řady Classic jsou Veltlínské zelené, Sauvignon, Chardonnay, Pinot gris a Hibernal, z modrých odrůd pak zejména Modrý Portugal, který vyrábíme i ve variantě rosé.

Vyšší řadu Selection, vlajkovou loď vinařství, tvoří vína odrůd Ryzlink rýnský, Ryzlink vlašský, Pinot blanc, Veltlínské zelené, Tramín červený a cuvée Cabernetu Sauvignon a Merlotu. S cílem zvýraznit ve vínech co nejlépe terroir vinic Kolby se zaměřujeme na kvalitní posklizňové operace, zejména delší maceraci rmutu. Vinifikace bílých vín probíhá částečně na dubových sudech o objemu 600 litrů. Pro modré odrůdy se kromě velkých sudů používají barikové sudy o objemu 225 litrů. Na trh jsou vína uváděna nejdříve po 12 měsících od sklizně.

Do řady Selection patří i sekt, pro jehož výrobu využíváme nejčastěji odrůdy Ryzlink rýnský a Ryzlink vlašský. Sekty jsou vyráběny tradiční metodou kvašení na lahvi a na kvasnicích leží po dobu minimálně 6 měsíců.

Vína Premium pak představují nejvyšší řadu vinařství Kolby. Na základě pečlivé úvahy a zkušeností byly do řady Premium vybrány odrůdy Ryzlink rýnský a Ryzlink vlašský. Prémiové víno je kvašeno a následně více než rok školeno v sudech jemného zrna dubů ze střední Francie, což mu dodává prostor pro přirozený vývoj a získání osobitého charakteru, dalších 12 měsíců pak po nalahvování zraje v našich sklepích. Na trh se tedy dostává až po dvou letech. Potenciál tohoto vína k dlouhé archivaci a pomalému nazrávání je obrovský. Jeho elegance, noblesa a harmonie bude stále výrazněji vynikat minimálně po jednu dekádu.

Budete zasahovat i do produktové řady Reisten?

V případě Reistenu došlo ke zúžení stávajících výrobkových řad na tři, z portfolia zmizí vína řady Kabinett. Pod názvem Classic najdete klasická vína z produkce vinařství Reisten, na kterou jsou klienti léta zvyklí. Plná, suchá až polosuchá strukturní vína, ze kterých čiší mineralita pálavských kopců. Odrůdově jde o Ryzlink vlašský, Ryzlink rýnský, Pinot blanc, Chardonnay, Sauvignon a Pinot gris.

Vinifikace probíhá v nerezových nádobách a velká pozornost bude nově věnována především posklizňovým operacím, zejména maceračním procesům. Vína budou uváděna na trh nejdříve 12 měsíců po sklizni.

V řadě Maidenburg najdete velká vína Reistenu, plná, tělnatá, minerální. Odrůdy jsou totožné jako u řady Classic, navíc tu jsou i červená vína odrůd Pinot noir a Merlot. Vinifikace vybraných bílých vín probíhá částečně v nerezových nádobách a částečně v 600litrových dubových sudech. Vinifikace červených vín probíhá samozřejmě plně v sudech. Vína řady Maidenburg jsou uváděna na trh nejdříve 18 měsíců po sklizni.

Samostatnou řadou pak budou vína zatříděná v rámci sdružení VOC Pálava, jehož jsme se stali v roce 2019 členy. Jedná se o Ryzlink vlašský z unikátní vinice Pod Pálavou, kde Reistenu patří půl hektaru starých keřů. Ryzlink vlašský 2019, který bychom rádi viděli zařazený do VOC Pálava, už zraje v 600litrových dubových sudech.

Jak velkou produkci vín zvládnete s oběma vinařstvími pokrýt?

Víno vyrábíme výhradně z hroznů z našich vinic, které se nacházejí na jižní Moravě (tzn. ne v Maďarsku, Bulharsku, Rakousku, Moldávii atd.). Cílem obou vinařství je manufakturní produkce o maximálním ročním objemu 150 tisíc lahví na vinařství. Cílenou péčí ve vinohradu i ve vinařství chceme dosáhnout vynikající kvality a její dlouhodobé stabilizace. Tomu odpovídá i cílový segment obou vinařství, kterým je privátní a korporátní klientela.

Vedle řízených degustací a firemních akcí či večírků nabízíme korporátní klientele také brandování našich vín, ať už ve formě samolepky na lahvi či vlastní etikety na přání. Samozřejmostí jsou dárková balení v podobě krabic na jednu nebo tři lahve. Vybírat lze z vín obou vinařství s možností jejich vzájemné kombinace.

Kde vidíte ještě prodejní potenciál?

Největší potenciál vidíme v rámci podpory prodeje přímo z vinařství. Významnou část naší klientely samozřejmě tvoří subjekty spřízněné se skupinou J&T, soustředit se chceme více i na vlastní online prodej a online marketing. V segmentu základních řad vín nezavrhujeme ani spolupráci s vybranými řetězci, které se dlouhodobě věnují práci s vínem, jako je například Makro nebo Globus.

Mimochodem, jak jste se poprali s prodeji v době koronavirové?

Využili jsme stávajících nástrojů – online objednávkového listu Kolby a e-shopu vinařství Reisten. Nicméně už před krizí jsme rozjeli projekt společného e-shopu Kolby a Reisten, který se má spustit v nejbližších dnech. Klienti tak budou mít možnost nakoupit vína z obou vinařství, včetně kombinace lahví v jedné bedně.

V čase krize jsme se také hodně soustředili na online marketing na sociálních sítích a myslím, že se nám podařilo e-prodeje slibně rozeběhnout. V souvislosti s novým e-shopem chystáme i novou marketingovou digitální strategii. Doba tomu přeje.

Už víte, jak dopadl ročník vín 2019? 

Ročník 2019 vypadá výborně. Nicméně jak v případě Kolby, tak v případě Reistenu velká vína tohoto ročníku teprve přijdou. Vyšší řady vín budeme lahvovat nejdříve v srpnu letošního roku, na trh se dostanou až na podzim a v případě Reistenu až na jaře 2021. Víno potřebuje čas. Takže aktuálně máme nalahvovánu pouze základní řadu Kolby Classic, což jsou velmi pěkná mladá vína, lehká, svěží, ovocitá.

vino02.jpg

Na podzim jste představili nové víno z tradičních gruzínských nádob kvevri. S jakým ohlasem jste se setkali?

Vyrobili jsme jen omezené množství, přibližně 400 lahví. Spokojenost na naší i klientské straně byla myslím veliká. Část vína se vypila přímo při slavnostním otevření kvevri, což jsme pojali jako happening pro zaměstnance J&T. Zbytek jsme nalahvovali a postupně prodali. Letos zakopeme ještě jednu 500litrovou nádobu a věříme, že vyrobené víno bez problémů prodáme.

A jak se vydařila první sklizeň na vašem malém soukromém vinohradu?

Vinohrad jsem vysázel v roce 2019, takže na sklizeň si budu muset ještě aspoň dva roky počkat. Ale na podzim jsem dokončil budování vlastního rodinného vinařství v historickém centru Znojma, které nabídne degustační a odpočinkový balíček na jednom místě – vinařství, mikropivovar, wine bar, bistro s lokální kuchyní a ubytování na hlavním znojemském náměstí. Dost se těším, až se situace uvolní a otevřeme. Je to možná klišé, ale já se opravdu nejvíc těším na to, až si lidé dají moje víno a bude jim chutnat.

Jak hodnotíte kvalitu českého vinařství a vín v obecné rovině?

Kvalita našich vín je dlouhodobě velmi dobrá. Máme zkušené odborníky i mladé nadšence, o víno a vinařství se zajímá stále více lidí. Vinaři investují do techniky i technologie a v těchto aspektech bez problémů uneseme srovnání s našimi sousedy ze severních vinařských regionů.

Vnímám ale tři problémy, které budeme muset řešit. Tím prvním je nabídka a kvalita služeb, které vinařství s vínem poskytuje. Mluvím o gastronomii, ubytování, odpočinku a dalších aktivitách. To vše klienti vyhledávají a budou stále více akcentovat. Druhým problémem jsou probíhající klimatické změny. Počasí se mění a je úplně jedno, čím je to způsobeno. Problémem je sucho, extrémní horka v létě a přívalové deště. To vše vinohrad stresuje a má negativní vliv na výsledný produkt. Je to řešitelné, ale vyžádá si to další náklady. A třetím problémem je náš trh. Vinaři na Moravě a v Čechách jsou schopni pokrýt svým vínem maximálně 40 procent roční spotřeby v České republice. Zbytek vín dovážíme. Přesto nejsme schopni naše vína doma prodat. Vína v Evropě je nadbytek, prodává se za nesmyslně nízké ceny, dovozům levných vín z jižních států se těžko konkuruje. Takže je to hlavně o míře patriotismu našich lidí. Doufám, že bude růst.