Navigace

Podzim ukáže, jak silný je trh s uměním

Loňské aukční jaro nabídlo řadu mimořádných okamžiků včetně památného prodeje obrazu Mikuláše Medka Akce I (Vajíčko), jehož cenovka se vyšplhala z nejnižšího podání 8,5 milionu na konečnou částku 57 milionů korun. Tato aukce v Arthouse Hejtmánek se uskutečnila téměř přesně před rokem. Letošní aukční jaro však takové radosti nenabídlo. Kvůli koronavirové pandemii a následným vládním omezením celá řada aukčních síní své jarní dražby vůbec neuskutečnila.

„Na konec března byla původně plánována aukce European Arts, na duben Adolf Loos Apartment and Gallery, na květen Galerie Kodl. A v tomto výčtu by se dalo pokračovat. Zatímco loni bylo na jarních aukcích nabízeno více než sedmdesát uměleckých děl s vyvolávací cenou přes milion korun (bez aukční provize), letos jich zatím bylo všehovšudy devět,“ vypočítává přední český odborník na aukční trh Jan Skřivánek, spolutvůrce J&T Banka Art Indexu a šéfredaktor serveru Artplus.

Podle něj od začátku roku sběratelé a investoři na aukcích utratili 90 milionů korun. „To je o 470 milionů, respektive 84 procent méně než ve stejném období loňského roku. Zatímco loni se do konce května uskutečnilo 24 sálových aukcí, respektive aukcí s tištěným katalogem, letos jich zatím bylo jen deset,” pokračuje ve výčtu Skřivánek.

Jedna věc ale zůstala podobná jako loni. Výrazný úspěch Mikuláše Medka. „Nejdražším dílem letošního roku je aktuálně obraz Mikuláše Medka Padající staré flétny z roku 1960, který se na březnové aukci 1. Art Consulting prodal za více než 6,1 milionu korun,” dodává odborník. Jaký bude psychologický dopad na aukční trh, nelze ještě přesně odhadovat.

„Reálné dopady koronakrize na aukční trh zjistíme nejdříve na podzim – naprostá většina českých aukčních domů totiž zbytečně neriskovala a své velké sálové aukce přesunula právě na podzimní sezonu. K podzimu a nadcházejícím aukcím se tedy budou pojit dvě zásadní otázky, které odhalí směřování sekundárního trhu umění v následujících letech: v jakém počtu se sběratelé vrátí do aukčních sálů a jaká díla jim aukční domy budou schopny nabídnout?” upozorňuje odbornice na umění z J&T Banky Valérie Dvořáková.

 

de0bbc2e91daaacc6e491dacb142c8b4.jpgSvět v útlumu

Šíření koronaviru a vládní reakce na něj zasáhly svět umění velmi citlivě. V Česku byly galerie zavřeny dva měsíce, ačkoli se galeristé snažili zůstat v kontaktu s návštěvníky všemožnými způsoby, žádná internetová zkušenost nedokáže nahradit přímý kontakt s uměleckým dílem. Zrušeny byly také prestižní světové veletrhy, ten nejslavnější Art Basel byl z tradičních červnových dní přesunut na druhou půlku září. Největší aukční síně Sotheby’s a Christie’s přestaly pořádat sálové aukce.

Trh s uměním tak letos může očekávat výraznou ztrátu. Přitom již v loňském roce nebyl v nejlepší kondici. Podle nejnovější studie banky UBS ve spolupráci s Art Basel se v roce 2019 na trhu s uměním protočilo 64,1 miliardy dolarů, což představuje pětiprocentní pokles oproti roku 2018. Přitom aukční trh několik let po sobě vykazoval rostoucí výsledky. Podle autorů studie se na poklesu podepsal mimo jiné brexit, protože právě Velká Británie zaznamenala pokles dokonce devítiprocentní.

Mírné ochlazení se podepsalo také na hospodaření zmíněných velkých aukčních domů, jejichž výsledky byly rovněž v porovnání s předchozím rokem horší.

 

Šance pro online

Studie banky UBS ukázala, že prostřednictvím internetu se prodalo umění za 5,9 miliardy dolarů. Internetový prodej tak stále nepředstavuje ani desetinu celkového trhu. Pozitivem však dle studie je, že více než polovina lidí kupujících loni umění přes internet od uměleckých dealerů byli noví zákazníci. Co se webových aukcí týče, tam představovali nováčci zhruba třetinu. Online aukce by však ve statistikách za rok 2020 mohly představovat mnohem větší podíl z celkových prodejů umění.

„Během koronakrize se rozproudila zajímavá veřejná diskuse o online trhu s uměním. Online platformy i aukce fungovaly už před covidem, karanténní opatření z nich ale de facto vytvořila jedinou možnost, jak obchodovat. Soudě podle toho, jak se k této výzvě postavily zahraniční a naše aukční síně, se dá předpokládat další rozvoj zahraničního online trhu i po uklidnění epidemiologické situace,” myslí si Valérie Dvořáková z J&T Banky. Do internetových aukcí se dostávala i významnější díla, než bývá obvyklé, a Sotheby’s i Christie’s nabízely služby soukromých prodejů také přes internet.

V květnu pak právě Sotheby’s zaznamenala významný milník. Její internetová aukce současného umění konaná mezi 4. a 14. květnem vynesla 13,7 milionu dolarů, což je dosavadní rekord internetové aukce, navíc předchozí rekord padl o pouhé tři týdny dříve a měl poloviční hodnotu (pro pořádek: rekord online aukce Christie’s má hodnotu 9,5 milionu dolarů). Ještě důležitější bylo, že letošní tržby Sotheby’s z online aukcí se touto dražbou přehouply přes magickou hranici 100 milionů dolarů.

„Od 1. března jsme uspořádali 44 internetových aukcí,“ uvedl CEO Sotheby’s Tad Smith pro Artnet News. Podle Eileen Kinsella z Artnet News tak aukční dům během pandemické krize značně „šlápl do pedálů“. Zároveň upozorňuje, že na aukci se jen dvě položky dostaly přes hranici milionu dolarů, a za vysokými tržbami tak stojí také velké množství prodaných uměleckých děl, jejichž průměrná cena výrazně zaostává za cenami při sálových aukcích.

 

Šance i pro charitu

Také v Česku se internetovým aukcím dostalo většího prostoru. Přesto si největší pozornost zaslouženě vydobyl trochu jiný projekt. Galerie Kodl, která svou sálovou aukci přesunula na podzim, uspořádala charitativní dražbu díla VIRUS 0420 (anticovid) talentovaného Jana Kalába, který se zároveň stal skokanem roku v letošním žebříčku J&T Banka Art Index.

2.jpg„Sekci současného umění mají v naší galerii na starosti moje děti, ale já sám jsem do tohoto světa vtahován stále více. Autorem jednoho z dalších příběhů tohoto žánru je Honza Kaláb. Myslím si, že má skvělý nápad a navíc jeho obraz má parametry nejvyšší kvality. I když si přál začínat s velkorysou vyvolávací cenou 1 Kč, tajně doufám, že konečná cena by mohla rezonovat na čtvrt milionu a více. Jedná se o unikátní práci podloženou spontánním příběhem a suverénně namalovanou pod vlivem pevné víry ve vítězství vědy a medicíny nad záhadnou nemocí,“ uvedl ještě před samotnou aukcí Martin Kodl.

Aukce nakonec dopadla mnohem lépe, než si před jejím uspořádáním kdokoli uměl představit. Obraz VIRUS 0420 (antivirus) se nakonec prodal za 850 tisíc korun.

„Děkuji všem dražitelům a gratuluji vítězi. Jsem šťastný, že finální částka došplhala tak vysoko a i po rozdělení prodejní ceny na pět rovných dílů se bude jednat o významnou pomoc pro všechny vybrané neziskovky,“ poděkoval Jan Kaláb.

Přes jasný úspěch budou podle Valérie Dvořákové české aukční domy v přístupu k online stále opatrnější ve srovnání se  zahraničními konkurenty. „Na těch několik výjimek, které krizi využily, aby si online trh trochu více osahaly, se ale těším. Myslím, že svou progresivitou získávají hodnotný náskok,“ dodává odbornice.

 

Přijde krize?

Je stále zřejmější, že tuzemské i světové hospodářství čekají temnější chvíle. Ty se obvykle projevují také na trhu s uměním, které sice část populace vnímá jako jakousi zbytnou nadstavbu, zároveň to ale mnohé představuje solidní alternativní investici, jejíž hodnota v čase neklesá. Jak se tedy trh s uměním promění v nadcházejících měsících?

„Zatím to lze jen odhadovat. Ekonomická krize v letech 2008–2009 měla na trh s uměním poměrně příznivý efekt, neboť v době rozkolísání akciových i měnových trhů umění plnilo roli alternativního investičního nástroje. Rok 2009 byl z hlediska celkového obratu rekordní. Současná situace je však strukturálně odlišná a bude záležet hlavně na tom, kdo z investorů a sběratelů bude krizí zasažen a do jaké míry,“ myslí si Jan Skřivánek z Artplus. Podle něj se zatím ukazuje jako problém spíše nabídka než poptávka, především u položek, jejichž základní podání přesahuje částku 1 milion korun.

„Patrně se letos dočkáme jen mála prodejů za víc než deset milionů korun. Majitelé uměleckých děl, kteří k prodeji nebudou nuceni vnějšími okolnostmi, patrně budou nyní s prodeji vyčkávat a odkládat je na příznivější dobu. Na druhou stranu může dojít i k tomu, že ekonomické obtíže na trh vytáhnou díla, jež by jinak dál zůstala ve sbírkách,“ dodává Skřivánek.

A obdobně to vidí také Valérie Dvořáková. „Obraty aukčních domů možná klesnou, spíš to ale bude mít na svědomí opatrnost prodávajících klientů, kteří si s prodejem svých děl budou chtít počkat na stabilnější období. Umění nicméně bývá vůči krizím poměrně odolné. Umění totiž funguje jako velmi spolehlivý uchovatel hodnoty a sběratelé si toho jsou dobře vědomi. I tentokrát by to mohlo zafungovat jako motivace pro vstup nových kupců na trh, což v aukčním světě znamená víc příhozů a vyšší ceny.“