Navigace

Hodování jede dál, jen jinde

Březen je zatím nejúspěšnějším měsícem pro akciové trhy v letošním roce, jen otěže růstu převzal Dow Jones a evropské akcie. Přece jen nad investory visí Damoklův meč v podobě růstu výnosu amerických státních dluhopisů, když se 10leté dostaly na nové letošní maximální úrovně s výnosem cca 1,67 %.

Oči investorů byly 17. března upnuty k zasedání americké centrální banky, uklidnění přinesly zprávy, že růst sazeb není na pořadu dne a přijde zřejmě až v roce 2023, pokud tomu chceme věřit. To je tak daleko, že do té doby se může stát cokoliv, ale je jasné, že se může akciovým investorům chodit spát o něco klidněji.

Srovnání indexu Nasdaq a Dow Jones za březen 2021:

 nasdaq.png

Přivření nůžek, které byly mezi technologickými akciemi a sektory klasické ekonomiky, je oprávněné, neboť byly rozevřeny příliš. S rostoucími výnosy, a případně i sazbami od centrálních bank, tak budou investoři více věnovat pozornost kvalitě společností – jestli je vůbec schopna dosáhnout alespoň provozního zisku. Některá nesmyslná nacenění se prostě vypaří, a je to tak vlastně správně. Proto jsem se sám posnažil, trochu poupravil portfolio a společnosti, které si hrály na stavbu vzdušných zámků, ale doručení zisků je v daleké budoucnosti, jsem radši prodal z portfolia (např. SDC).

Volkswagen vystřelil nahoru

Story posledních dvou týdnů jsou akcie Volkswagenu. Dlouhodobě jsme upozorňovali na jejich podhodnocení v rámci sektoru, až výsledky za 2020 ale přinesly zásadní změnu z pohledu investorů. Výrazně lepší čísla za covidový rok 2020, solidní výhled, budoucnost v elektromobilitě a možné uvedení akcie výrobce vozů Porsche na rok v 2022 rozpoutaly nákupní šílenství, které jsme dlouho neviděli. Zřejmě i short covering pozic umocnil tuto spanilou jízdu a akcie VW si připisují od začátku roku více než +50 % (ano, i mně málem vypadly oči z důlků), z toho +20 % za poslední 3 dny.

Využily jsme této jízdy a poredukovali naši pozici. I když je sice elektromobilita nyní nucenou mantrou automobilek, ale fundament se z pohledu ocenění dorovnal a podle mě krátkodobě ty úrovně akcie Volkswagenu přestřelují… Zvláště když se náběh elektromobility u Volkswagenu pojí s poměrně velkými problémy softwaru právě u elektrického modelu ID3, nicméně i v Praze už tento vůz vídáme častěji.

SAU tlačí na cenu ropy

Krásně se dařilo i ropnému sektoru. Byl jsem překvapen, kam až se ropa dokázala vyšplhat, mírný pokles z posledních dní je jen logickou korekcí předchozího růstu. Saúdská Arábie se opravdu vynasnažila všemi zprávami tlačit cenu ropy nahoru, poměrně ostrá zima cenu ropy také podporovala, a tak už zase u domácích pump vídáme ceny, které tam vidět nechceme a více než dva roky jsme je neviděli. Zajímavé, jak směrem nahoru se cena posouvá rychle a dolů to klesá pomalu. Ach jo. Alespoň nás může těšit to, že pěkné přírůstky odpracovaly společnosti, které máme v portfoliu, ať je to již BP, Shell, či spekulativní pozice v Occidental Petroleum (ta je již zavřena).

Perspektivní telco oblast

Z dalších společností, které jsou alespoň trochu pokropeny živou vodou, jmenujme španělskou Telefóniku. Ta je letos cca +25 %, ale základ, ze kterého letos roste, je opravdu nízký a podle mě neřekla ještě poslední slovo. Zvláště když po divestici vysílacích věží v Evropě a Latinské Americe výrazně ukrajuje ze svého dluhu, je schopna platit sympatickou dividendu. Podle mého názoru tam prostě prostor nadále je.

Podobně je na tom i Vodafone, který připravuje IPO vysílacích věží v nejbližších dnech, a zdá se mi, že cena na trhu neodpovídá zatím hodnotě, kterou by měla mít. Asi se do tohoto sektoru investoři vracejí relativně pomalu. Tak si prostě počkáme a podle mě se letos vyšších cen na obou zmíněných společnostech ještě dočkáme.

Cestující se vrátí na letiště

V rámci sázky na vakcinaci obyvatelstva v Evropě (nesmějte se mi, prosím, myslím to vážně a věřím, že to dokážeme, i když pomaleji než Izrael či Velká Británie), jsme otevřeli long pozici na vídeňské letiště Flughafen Wien. V únoru meziročně klesla doprava osob letadly na tomto letišti o −92 %, což je podle mě minimum, od kterého se budeme odrážet. Cargo přeprava je jen −10 %. S tím, jak bude nabíhat počet očkovaných obyvatel, tak lidé lačníci po tom vyjet kamkoliv vezmou od léta dovolené útokem.

Dle průzkumu v Rakousku chce 40 % obyvatel země letět na dovolenou letadlem. To je slušná porce, a i když se to podaří jen části z nich, tak oživení prostě přijde a již letos by mělo letiště ve Vídni dosáhnout vyšších tržeb než loni, předvést kladnou Ebitdu a postupně se opět vracet k normálu. Doufám, že se nepletu.

ČEZ nenadchl ani neurazil

Tento týden reportovala svá čísla za rok 2020 jednička pražské burzy společnost ČEZ. Nenadchla ani neurazila, odpis rumunských aktiv se čekal, výsledky za 2020 jsou v rámci očekávání, výhled pro letošek je o něco nižší kvůli poklesu cen nakontrahované elektřiny, ale právě růst ceny pro dodávky na rok 2022 je tou optimistickou zprávou, co by měla vézt akcie ČEZu vzhůru.

K tomu se letos přidá solidní dividenda (můj odhad 40 Kč běžná + z prodeje zahraniční aktiv 10–15 Kč navíc) a jak říkal jeden z dřívějších  premiérů České republiky se sexy mozkem: „Dámy a pánové, kdo z vás to má?“ O takovéto dividendě sní fakt všichni akcionáři. A je tak jedinou kompenzací za ty útrapy, co musíme snášet pod současným top managementem společnosti.

Pro ČEZ v uplynulých dnech zazněla ještě jedna velmi důležitá zpráva – zmocněnec vlády pro výstavbu nového jaderného bloku Jaroslav Míl prohlásil, že tento blok bude muset kompletně financovat stát (= rozuměj, my všichni dohromady z daní). Toto je zásadní zpráva, která by mohla snížit diskont ČEZu vůči západním energetikám a přilákat jinak otrávené zahraniční kupce. Možná tedy, doufám.

Graf ukazuje závislost ceny ČEZu na kontraktech elektrické energie v našem regionu. Zde je lídrem německý kontrakt a zaostávání ČEZu za růstem ceny elektřiny v letošním roce – tady je ten potenciál růstu ČEZu a možnost dorovnání růstu kontraktů. Teda aspoň teoreticky. (ČEZ je tmavěmodrá linka.)

Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.