Navigace

Umění sbírat umění

Začíná to nenápadně. Stojíte před uměleckým dílem a najednou cítíte zvláštní pocit, že byste tento konkrétní kousek chtěli vlastnit. Zjistíte, že vás objekt niterně oslovuje a že chcete, aby dodával duši i vašemu domovu. Mnohdy to trvá, než se skutečně odhodláte si dané dílo pořídit. Přitom začnete objevovat, jak daný umělec přemýšlí, kde tvoří, čím se inspiruje. Postupně si uvědomíte, jak funguje svět umění, a zatoužíte stát se sběratelem. Art specialistky Anna Pulkertová a Valérie Dvořáková vám poradí, jak na to.

Než se váš dům zaplní originálními uměleckými kousky, často to chvíli trvá. V rámci sběratelské ambice vás čeká ještě kus cesty. Dobrodružné, plné objevů, nových úhlů pohledu, romantických a někdy i stinných zákoutí. Vyjdete z ní už navždy poznamenáni různými odstíny barev, odlišným viděním světa, obohaceni. Ať už duševně, či zhodnocenou původní finanční investicí.

„Mám ráda příměr objevování světa umění k prozkoumávání a prohlubující se lásce k vínu. Postupně se člověk od sladších odrůd propije k bohatším a plnějším vínům nejrůznějších chutí a vůní. Přitom začne objevovat kulturu pití vína, místa, kde mu nejlépe poradí s výběrem, začne o své zálibě hovořit s lidmi kolem, ať už těmi, co sdílí stejný zájem, nebo svou vášní naverbuje nové nadšence. Čte si o víně, navštěvuje různé degustace, objevuje snoubení nápojů s pokrmy. Nakonec to nevydrží a jede se podívat do svých oblíbených vinařství. Stráví nějaký čas s vinaři, či dokonce popadne nůžky a sám se vydá na sklizeň hroznů. Víno po takové zkušenosti chutná ještě mnohem lépe,“ popisuje Anna Pulkertová, jak se rodí sběratel.

V rámci odhalování světa umění a jeho zákonitostí se jedná o velmi podobný proces. Jak se vyvarovat toho, že omylem sáhnete po pomyslném „krabicáku“ a od dalšího ochutnávání upustíte? Anna Pulkertová sepsala krátký návod, jak se ve světě umění zorientovat na samém začátku.

Vyrazte za uměním

I když v čase pandemie je to obtížněji proveditelné, nikoho asi nepřekvapí, že esenciální formou, jak nejlépe začít umění poznávat, je vidět jej naživo. Pro sběratele-začátečníky je nejpřínosnější začít chodit pravidelně na výstavy do větších výstavních síní. Mnoho lidí při svých cestách do zahraničí navštíví věhlasná muzea a galerie, doma se však zdá, že na to nezbývá čas. Přitom umění je do velké míry odrazem i lokálního kontextu a člověk se tak jen zahraničním uměním (často už léty prověřených autorů) ochuzuje o pohled na díla, která mohou jít mnohem více na komoru situaci, v níž se člověk právě nachází. „Nehledě na to, že v kontextu sběratelství se v rámci místního prostředí bavíme o daleko příznivějších částkách za jednotlivá díla,“ říká Anna Pulkerová.

ngp.jpg

Foto: Národní galerie Praha

Místa, která stojí za to pro začátek čas od času navštívit, jsou Galerie hlavního města Prahy, výstavy českých a slovenských umělců v Galerii Rudolfinum či Národní galerii, v krajích pak Moravskou galerii, Dům umění České Budějovice, Galerii PLATO v Ostravě či Oblastní galerii v Liberci.

„Najděte si někoho, kdo s vámi bude sdílet touhu vyrazit za kulturním zážitkem, a objevte ve svém okolí výstavní prostor, který vám je bude přinášet. Nechte si nejlépe toto místo doporučit člověkem, o němž víte, že se v umění už nějakou dobu pohybuje. I když vám třeba napoprvé nebudou vystavená díla po chuti, nelámejte nad nimi hůl. Zkuste si k výstavě přečíst slova kurátora nebo si dohledejte samotného autora a zjistěte, jaká témata jej zajímají a proč řeší zrovna ta. Zejména u současného umění je nastudování kontextu vzniku díla jednou z důležitých premis pro pochopení jeho významu,“ doporučuje Anna Pulkerová.

Ne každé dílo vás musí svou formou či motivem oslovit, to však nutně neznamená, že je špatné. Není od věci si někdy říci, že tomu ještě nerozumíte, případně že se k dílu vrátíte později. Zkušenosti dalších sběratelů ukazují, že zprvuta nejvíce provokující či kontroverzní díla se postupem času stanou právě nejvíce atraktivní, protože nutí člověka přemýšlet, zjišťovat, více do hloubky se vzdělávat.

„Může se stát, že hned na první výstavě, kterou navštívíte, objevíte díla, které vás uhrane. Také se však může stát, že zmíněný moment přijde až po mnoha setkáních se světem umění. Obojí je v pořádku. Zkoušejte, objevujte. V umění neexistuje jen malba. Třeba pro vás bude nejvíce srozumitelná oblast umělecké fotografie nebo dáte přednost matérii sochařských objektů či instalacím, mohou vás oslovovat subtilní grafické listy či aktuálnost ve výpovědích videoartových umělců,“ dodává Pulkertová.

Objevujte konkrétní jména

Pokud jste si našli oblast umění, která vám přirostla k srdci, hledejte dále. Třeba jste si už zamilovali díla konkrétních umělců a chcete objevit další v rámci dané oblasti. Nebo jste zjistili, že vás nejvíce oslovuje abstrakce a rádi byste našli mladé umělce, pracující ve své tvorbě s geometrickými či organickými tvary. Jak postupovat?

Hlubokou studnicí pro objevování různých umělců je web artlist.cz, v rámci kterého najdete o daném umělci vždy povídání od vybraného teoretika umění, životopis i ukázku jeho tvorby. Vodítkem pro zorientování se mezi současnými českými umělci může být i J&T Banka Art Index. Žebříček obsahuje sto nejviditelnějších jmen současné české umělecké scény. Postupně zkuste objevovat i menší výstavy konkrétních umělců. Nejčastěji je pořádají galeristé, kteří konkrétní umělce zastupují. Už to, že někdo věří tvorbě daného umělce tak, že se jej rozhodl zastupovat, je určitou známkou kvality.

Menších galerií je zejména v Praze možná více, než byste čekali. Pro přehled vám může hezky posloužit kniha Kurátor: Průvodce uměním v Praze, která popisuje různá místa, kde v hlavním městě můžete na umění narazit včetně vysvětlení, jaký je rozdíl mezi obchodníkem s uměním a galeristou. Pokud vás zajímá zejména nejmladší umění, nejlepší možností, jak jej začít poznávat, je chodit pravidelně na výstavy klauzur (finálních prací v rámci daného semestru) na uměleckých školách. Objevit tam své favority, bavit se přímo s autory či s vedoucími pedagogy a sledovat pak dlouhodobě, kam se dílo daného studenta či studentky bude ubírat. „Z pohledu investice je tato forma objevování a případného nákupu umění nejrizikovější, avšak také ze začátku nejméně nákladná a rozhodně velmi poutavá,“ uvádí Anna Pulkertová.

kurator-kniha.jpg

Knihu Kurátor: Průvodce uměním v Praze vydalo nakladatelství Universum. Foto: Universum

Nastudujte si historii

V rámci postupného poznávání umění se hodí mít znalosti v oblasti historie umění. Není třeba stát se přímo kunsthistorikem, ale bude vás to samotné více bavit, když začnete rozpoznávat v dílech různé inspirační zdroje. Pokud si ze školy už příliš nepamatujete vývoj historických uměleckých směrů, pro osvěžení paměti vám nejlépe poslouží publikace Příběh umění od E. H. Gombricha. Poutavý vyprávěcí styl autora vás bude bavit a vtáhne vás do děje.

Na těchto základech pak můžete začít stavět a pustit se i do historie umění 20. století třeba prostřednictvím knihy Umění po roce 1900 od několika amerických kritiků. Rozsáhlá publikace mapuje různé důležité momenty, filozofické koncepty, historické události i osobnosti, které formovaly vznik různých uměleckých tendencí během celého 20. století s přesahem až do současnosti. „Nejedná se o jednoduché čtení, ale pokud se jím prokoušete, poskytne vám velmi dobrý vhled do inspiračních zdrojů, které se tvorbou umělců prolínají dodnes,“ radí Pulkertová.

Dobře si vyberte odborníka

Sběratelem se stáváte, když si sami vyberete a zakoupíte alespoň dvě umělecká díla. To není moc, že? Ze začátku by se určitě mělo jednat o díla, která se vám líbí a mluví k vám. Nedá se však v tomto případě ještě příliš mluvit o sbírce s konkrétní ústřední myšlenkou. K tomu se sběratel propracovává postupně. Buď sám, ale nejlépe na začátku se spolehlivým průvodcem, který nebude sledovat jen vlastní obchodní zájmy. „Stejně jako při nákupu konkrétních uměleckých děl buďte tedy pečliví a vybíraví i při volbě toho správného partnera, který vám bude při poznávání světa umění stát po boku,“ dodává Anna Pulkertová.

Každé umění má své nároky

Vybaveni teoretickými znalostmi se můžete pustit do výběru konkrétních uměleckých děl. Volbu ovlivňují kromě financí také podmínky pro vystavování či skladování a další specifika.

První příčku v oblíbenosti si u sběratelů drží jednoznačně malba, protože je nejenom snadno srozumitelná (což se nedá říct o řadě konceptuálních projektů nebo nových médií), navíc je i praktická. Takový obraz na plátně poměrně snadno zabalíte, převezete i pověsíte. Nevyžaduje delikátní péči jako třeba práce na papíře, speciální technické zajištění jako videoprojekce ani nepotřebuje tolik prostoru jako sochy nebo instalace.

„Pokud jsou pro vás plátna příliš drahá, zkuste obrátit svou pozornost k dostupnějším variantám: pracím na papíře. Papír je sice křehký, náchylný na vlhkost i přímé sluneční světlo, často se v něm ale skrývá velké umění. Moje vnitřní kunsthistorička má dokonce na kresby a studie na papíře zvláštní slabost. Často v nich totiž najdete otisk přemýšlení autora, experimenty s kompozicí, křivkou i barvou. Pro vývoj umělcovy tvorby mají práce na papíře často stěžejní hodnotu,“ dává tip Valérie Dvořáková.

Ještě dostupnější alternativou jsou grafické práce, které vznikají v limitovaných edicích více kusů, což se pochopitelně odráží i v ceně. Každý kus by měl být očíslován a podepsán rukou autora.

Sochy a prostorové instalace jsou velmi rozmanitou kategorií: bavíme se v podstatě o čemkoliv na škále od carrarského mramoru až po pisoár. Jako začínající sběratelé věnujte pozornost hlavně materiálu, který hraje ohromnou roli především při péči o dílo. Některá díla se sice pro svoje rozměry a materiál hodí spíš do institucí než do soukromých sbírek, nenechte se ale unést představou monumentálního sochařství. „Socha může být i velmi drobný objekt a jsem přesvědčena, že zrovna u nás, v zemi vitrínek s křišťálovými zvířátky, je prostoru pro umění tohoto typu dost,“ konstatuje Dvořáková.

Zcela odlišnou a nesmírně zajímavou otázkou je potom sběratelství nových médií. Do této oblasti umění spadal dřív hlavně video art, digitální umění nebo třeba audio instalace. S neuvěřitelně rychlým technologickým pokrokem ale drží krok i tato kategorie a každým rokem se rozšiřuje. Dnes někteří umělci tvoří přímo na svých instagramových účtech, využívají virtuální realitu nebo se prosazují ve vodách blockchainu. „Uznávám, že takovému umění se věnuje jen menšina sběratelů a i většina z nich se k tomu musela nejdřív trochu ‚prosbírat‘,“ říká Valérie Dvořáková.

Kde nakoupit

Pronikli jste do světa umění, kdeco jste načetli, zorientovali se v jednotlivých technikách a třeba se už i nechali okouzlit konkrétním směrem nebo autorem. Ale co teď, jak nakoupit? Mediálním prostorem čas od času prolétne nějaký falzifikátorský skandál. „Je to vděčné téma a přiznám se, že ani já nikdy neodolám a ponořím se do příběhů o nadaných padělatelích a nápaditých podvodnících. Takovému podvodu se ale můžete snadno vyhnout, když trochu pochopíte způsob, jakým funguje trh s uměním, a vyhledáte důvěryhodné prodejce,“ uvádí Dvořáková.

Umělecké dílo můžete získat prostřednictvím několika různých kanálů. Vylučme rovnou podivné internetové burzy s lákavými nabídkami slavných jmen za bezkonkurenční ceny a soustřeďme se na prověřené cesty.

Umělec

Máte-li v oku konkrétního umělce, není nic jednoduššího, než ho nebo ji oslovit na přímo a vybrat si dílo rovnou z ateliéru. Setkání s autorem je vždy zážitek a poskytne vám možnost lépe porozumět jeho práci.

Galerista

Málo se to ví, ale galeristé mají na trhu se současným uměním nezastupitelnou úlohu. Umělce, které zastupují, podporují mnoha způsoby, pořádají jim výstavy a vozí je na zahraniční veletrhy. Ve své stáji mají vždy několik (desítek) jmen, a tak jsou schopni nabídnout širší výběr. Galeristé bývají velmi vstřícní a jednání s nimi má své výhody: pro sběratele jsou spolehlivou spojkou, která při nákupu zajistí vše od poradenství až po fakturaci.

Veletrh

Samostatnou kapitolou jsou veletrhy. Na veletrhy se nutně nejezdí jen za účelem nakupování. Jsou to místa setkávání, poznávání a utváření kontaktů, kam se sběratelé, umělci, galeristé a další odborníci sjíždí ze všech koutů světa. Tedy alespoň tomu tak bylo ještě před pár měsíci. V posledním roce naprostá většina světových veletrhů přešla do onlinu a vznikly tak bezedné virtuální přehlídky děl všech druhů a kategorií. Návštěva veletrhu se tak stala trochu monotónním klikáním a scrollováním, zato je ale přístupná téměř komukoliv. „Až to bude zase možné, veletrhy naživo vřele doporučuji. Dívejte se, objevujte, seznamujte se, foťte a zapisujte si vše, co vás zaujme,“ vyzývá Valérie Dvořáková.

artbasel.jpg

Foto: Art Basel, Miami

Aukční dům

Možná je vaše zaměření ale úplně jiné, možná vás více zajímají investičně oblíbená jména českých modernistů nebo i starších mistrů. Obrátit se tak můžete na aukční domy, prohlížet si nabídky jejich aktuálních dražeb a pustit se do vzrušujícího světa zvednutých plácaček a dražebních kladívek. Oproti obcházení ateliérů a galerií je to úplně jiná disciplína plná adrenalinu a zvláštního pocitu zadostiučinění, když se vám dražba vydaří.

A ještě něco na závěr

Na závěr trocha teorie, která se vám pro orientaci může hodit. Trh s uměním obecně rozdělujeme na primární a sekundární. Na primárním trhu je vždy na jedné straně žijící umělec, a jedná se tedy o první prodej z ateliéru. Sekundární trh už zahrnuje veškeré další prodeje mezi sběrateli či institucemi. Zjednodušeně by se dalo říct, že na primárním trhu se potkáte s umělci a jejich galeristy, zatímco na sekundárním trhu dražíte v aukci. Hranice a definice se ale každým rokem víc a víc rozmazávají. Galeristé prodávají umění starších mistrů a aukční domy přijímají do nabídky díla přímo z ateliérů.

„Dobře vím, že trh s uměním se zvenku může jevit lehce tajemně a asi trochu nepřehledně. Jeden článek z vás nikdy neudělá neomylné znalce trhu. Proto ten náš uzavřu zlatým pravidlem: vzdělávejte se, ptejte se a nebojte si nechat poradit,“ vzkazuje Dvořáková.

Chcete-li si pořídit nějaký zajímavý umělecký kousek a rádi byste se s někým o výběru poradili, neváhejte se obrátit na Art Servis. Jeho odbornice Valérie Dvořákova a Anna Pulkertová vám pomohou zorientovat se na současné umělecké scéně, vytipují pro vás vhodná díla a autory a zajistí vše od nákupu přes transport až po pojištění.

Stačí napsat na artservis@jtbank.cz.

Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.