Chorvatsko ožívá a láká investory | J&T Banka
Navigace

Chorvatsko ožívá a láká investory

Cestovní ruch se pomalu vrací na předcovidové hodnoty, velký nárůst turistů očekává i mezi Čechy nejoblíbenější zahraniční destinace – Chorvatsko. Tato země je značně závislá na příjmech z cestovního ruchu, který se na tvorbě HDP podílí více než 20 %, a tak je jejím strategickým zájmem rozšiřovat a zvyšovat kvalitu turistických služeb. Příležitost podílet se rozvoji turistického ruchu mohou i individuální investoři.

Podle Světové rady pro cestování a turistiku se globální cestovní ruch a turistický sektor v příštím roce vrátí na úrovně z období před pandemií covidu-19 a v nejbližších deseti letech porostou výrazně rychlejším tempem než celá světová ekonomika.

Chorvatsko tradičně patří k  nejoblíbenějším letním turistickým destinacím, uvědomuje si však, že v současné době nelze spoléhat jen na místní přírodní památky a kulturní dědictví, ale je nutné zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb.

Podle údajů Chorvatského turistického sdružení navštívilo v roce 2021 tuto zemi 13,8 milionu turistů, kteří ve zdejších ubytovacích zařízeních strávili 84 milionů přenocování, tedy v průměru 5,8 přenocování každý. Jen z České republiky přijelo do země zhruba 775 tisíc návštěvníků a strávili v chorvatských hotelech, kempech a privátech 5,2 milionu přenocování. Nejvíce turistů do Chorvatska přijelo z Německa (25 %), druhou příčku obsadili místní (15 %), třetí Slovinci (11 %) a Češi obsadili 6. místo s 6,2 %. Z jednotlivých destinací nejvíce návštěvníků přilákaly Záhřeb (638 tisíc příjezdů), Rovinj (549 tisíc), Dubrovník (543 tisíc), Split (529 tisíc) a Poreč (431 tisíc).

Ubytování vyšší kategorie bolestně schází

Podle chorvatského Státního ústavu pro statistiku je v zemi více než jeden milion turistických lůžek ve více než tisíci hotelech, 60 resortech, 224 kempech a tisících privátů a apartmánů. Z hotelů je 48 objektů klasifikováno jako pětihvězdičkové zařízení, dalších 355 se chlubí 4 hvězdičkami a dalších 330 je označeno 3 hvězdičkami. Ze statistiky tedy vyplývá, že nejčastěji najdou turisté ubytování v soukromí, zatímco destinace trpí značným nedostatkem hotelů a kempů vyšší kategorie. Přitom zkušenosti ukazují, že nejkvalitnější a nejdražší ubytování se obsazuje nejdříve.

Zisk z rozvoje je nadosah

Potenciál rozvoje turistického ruchu a kvality služeb láká jak zahraniční exportéry, tak investory, kteří se chtějí na tomto růstu podílet. Ne každý má však dostatek odvahy a zkušeností, aby začal v cizí zemi podnikat sám. Řešením může být např. nákup dluhopisů firem, které se investování do turistického ruchu věnují dlouhodobě, a znají tedy místní zvyky a legislativu.

Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.