Po rekordním roce 2022 se tuzemský trh s obrazy mírně zadrhl. Podle dat serveru Artplus se prodeje při sálových aukcích propadly o čtvrt miliardy korun. Podle předběžných odhadů stála v roce 2023 vydražená díla a artefakty dohromady 1,4 miliardy korun. „Nejvíce byl cenový pokles znát u deseti nejdražších obrazů. Aukční síně ovšem udržely vysokou úspěšnost prodeje,“ uvedl server Artplus.
Rok 2023 přinesl překvapivý obrat na trhu s uměním. Zatímco rok 2022 byl z pohledu zájmu o umělecká díla rekordní, protože investoři hledali, jak nejlépe uchránit peníze před inflací, loni se tento efekt již nedostavil.
Podle předběžných odhadů serveru Artplus se při sálových aukcích prodalo téměř 6900 uměleckých artefaktů v celkové hodnotě 1,4 miliardy korun. To je přitom o 250 milionů méně než v rekordním roce.
Propad v celkovém obratu sálových aukcí přitom podle Artplus souvisí s nižšími cenami nejdražších děl. Předloni v květnu se prodal Staropražský motiv od Bohumila Kubišty za 123,6 milionu korun včetně dvacetiprocentní aukční přirážky, čímž vytvořil nový tuzemský aukční rekord. Nejdražším dílem roku 2023 se stal obraz malířky Toyen nazvaný Monte Carlo, který se na aukci v Praze prodal za 64,8 milionu korun včetně aukční přirážky. Za deset nejdražších obrazů dali v roce 2023 sběratelé 253 milionů korun. O rok dříve to bylo 392 milionů, tedy o 139 milionů korun více.
Rok Toyen...
Právě Toyen patřila k nejvyhledávanějším umělcům českých aukcí. Umělkyně působící v meziválečném Československu a posléze ve Francii se podle dat Artplus do loňského žebříčku deseti nejdražších obrazů prosadila hned třemi díly, jedním raným a dvěma poválečnými. Souhrnná cena za tato tři díla činí 120,7 milionu, tedy téměř polovinu hodnoty všech deseti položek.
Nejdražším dílem přitom bylo Monte Carlo, obraz, který pocházel z majetku architekta Jana Zázvorky, byl dlouho skryt očím veřejnosti, neboť byl od svého vzniku k vidění pouze jedenkrát. Jeho velkou vzácností je také původní autorský vysoce plastický a bíle mořený rám. Galerie Kodl stanovila vyvolávací cenu obrazu na 21,6 milionu korun, během několika minut však zájemci tuto sumu navýšili na trojnásobek, 64,8 milionu korun. Jde tak o třetí nejdražší Toyenin obraz po malbách Cirkus (79,6 milionu korun) a Piková dáma (78,6 milionu korun) ze stejného období.
…a rok Kupky
Ale ještě vyšší sumy vloni padaly za díla jiného autora, konkrétně Františka Kupky. Jeho díla se však dražila mimo české aukční síně. V desítce nejdražších prodejů českých umělců mimo Českou republiku bylo vloni hned pět Kupkových děl, včetně tří abstraktních pláten, kterým patří horní tři příčky. Ke koupi všech deseti obrazů by podle serveru Artplus případný zájemce potřeboval rovnou půl miliardu korun.
Nejdráže se tak prodal obraz s názvem Komplexní z roku 1912, který odborníci označují za vůbec nejdůležitější Kupkovo dílo nabízené na aukci za posledních dvacet let. Malíř před první světovou válkou vystavil jen deset svých abstraktních pláten, z nich toto jediné je dnes v soukromých rukou.
Při aukci v londýnské síni Sothebyʼs, která se uskutečnila vloni 1. března, to sběratelé ocenili. Příhozy v sále překonaly horní odhad o milion liber, konečná cena se tak vyšplhala k částce 4,8 milionu liber, tedy 128 milionů korun. To je zhruba polovina malířova aukčního rekordu, který poslední dva roky drží obraz Tryskání II ze začátku 20. let minulého století.
Druhým loni nejdráže prodaným obrazem Františka Kupky byla Trojúhelníková kompozice ze začátku 20. let 20. století, která se prodala za skoro dvojnásobek předaukčního odhadu. Dosažená cena 118 milionů korun je třetí nejvyšší za malířovo dílo.