U nás v J&T pořád ještě doznívá skvělý pocit z letošního třetího ročníku Art Index Pop-upu. Ostatně, přestože je to už týden od jeho konání, práce na něm pro nás ještě neskončily. Ve světě umění se toho ale za uplynulé dny stalo mnohem víc. Nizozemské Singer Lager muzeum slaví návrat ztraceného van Gogha, jakkoliv obskurně zabaleného si ho zpět do svých rukou přebíralo. U nás zase rezonují změny v udělování Cen Jindřicha Chalupeckého.
Proběhl třetí ročník Art Index Pop-upu
Třetí ročník přehlídky současného umění Art Index Pop-up je za námi a troufám si říct, že na něj budeme dlouho vzpomínat. Tentokrát jsme se rozhodli naplnit tím nejaktuálnějším uměním prostory historické budovy Invalidovny. Z letošního žebříčku J&T Banka Art Index jsme vybrali 50 jmen a do Invalidovny jsme přivezli téměř 150 jejich děl. A u čísel ještě zůstaneme: na současné české umění se za pouhé 4 dny výstavy přišlo podívat neuvěřitelných 8000 návštěvníků.
Výstava každoročně funguje i jako příležitost podpořit uměleckou scénu, všechna vystavená díla jsou totiž na prodej. A rekordní letos byla právě i suma, kterou kupci umělce podpořili – v Invalidovně se totiž jen během výstavy nakoupilo umění za 3,5 milionu korun. Částka to ale není konečná, další nákupy stále probíhají.
Srdečně děkujeme všem, koho zajímá, co se děje v ateliérech nejvýraznějších českých umělců, a těšíme se na setkání na dalším pop-upu zase za dva roky!
Van Gogh v IKEA tašce
V Nizozemí byl navrácen obraz Vincenta van Gogha, který byl před třemi lety odcizen ze Singer Laren muzea. Malba Farské zahrady v Nuenenu zmizela z muzea krátce po jeho uzavření po vypuknutí pandemie. Rok nato byl zadržen podezřelý, po obrazu se ale pátralo nadále. Za jeho nalezení muzeum vděčí vyhlášenému soukromému detektivovi Arthuru Brandovi, který už přispěl k vypátrání dvou stovek kradených nebo ztracených děl. Musela to být zajímavá scénka: Brand si obraz údajně převzal zabalený ve starém povlečení na polštář a IKEA tašce.
Cena Jindřicha Chalupeckého v novém konceptu
Společnost Jindřicha Chalupeckého oznámila změny v udělování stejnojmenných cen. Od příštího roku už se nebude jednat o ocenění pro umělce do 35 let, věkové omezení se totiž úplně zruší. Zároveň se změní i počet laureátů. Z původního jednoho laureáta, který byl před několika lety nahrazen skupinou finalistů – laureátů, se nově cena bude každoročně udílet třem laureátům zároveň. Již druhá výrazná změna v průběhu pár let sklízí rozporuplné reakce. Co jedni hodnotí jako krok k otevřenosti ceny směrem k umělecké scéně, jiní považují za zmatečné a pro princip uměleckých cen jako takových vlastně nesrozumitelné.
Zemřel Fernando Botero
Jedni ho považovali za jednoho z největších umělců 20. století, jiní ho zatracovali jako kýčaře. Ve věku 91 let minulý týden zemřel Fernando Botero, bez diskuze jeden z nejrozpoznatelnějších umělců 20. století. Pro tvorbu kolumbijského malíře a sochaře jsou typické boubelaté postavy s groteskním vyzněním, které jistě znají i ti, kdo se o výtvarné umění nijak zvlášť nezajímají. Tímto typickým stylem se zabýval už od 50. let, kromě vlastní tvorby i adaptací slavných děl italské renesance.
Refik Anadol v Praze
S omluvenkou za zpoždění nepřicházím s pozvánkou, ale už jen připomínkou instalace, kterou minulý týden přivezl do Prahy Refik Anadol, turecko-americký umělec, který se řadí mezi nejvýraznější digitální umělce současnosti. Před pražským Rudolfinem po minulý týden představil svou verzi umění Antonína Dvořáka, nebo lépe řečeno verzi umělé inteligence. Tu totiž „nakrmil“ desítkami hodin záznamů Dvořákových nahrávek, ale i fotografiemi a dalšími informacemi. Není to ovšem poprvé, kdy se Refik Anadol ukázal v Praze – přesně před rokem jeho velkoplošnou projekci uvedl CAMP ve spolupráci se Signal festivalem.