Karlovy Vary ožijí uměním. J&T Banka spouští nový projekt podporující současné umělce a v rámci Magnus Art Residency bude nabízet mladým tvůrcům možnost strávit měsíc v paláci Sparkasse v kouzelném západočeském městě a tvořit společně s některým z dalších umělců.
„Protože u nás v J&T Bance vše začíná potkáním dvou stran, z nichž každá přináší něco nepostradatelného, vzniknou na stejném principu i karlovarské rezidence. Ke každé měsíční rezidenci budou osloveni dva výtvarníci, kteří spolu dosud nijak nespolupracovali, a budou vyzváni ke společné tvorbě. Věříme totiž, že vzájemný dialog je jedním z podceňovaných hnacích motorů nejen tvůrčí činnosti,“ vysvětluje Štěpánka Veselská z Art Servisu J&T Banky.
J&T Banka na projektu spojuje síly s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary ve snaze oživit karlovarský palác Sparkasse a vnést tak do města festivalovou slávu i v době mimo festival. Palác by se měl stát centrem kulturního života doplněný o kavárnu, vinárnu a další projekty.
Podzimní premiéra
Prvními dvěma umělci, kteří kývli na možnost zapojit se do unikátního projektu, jsou Dana Bartoníčková a Stanislav Zábrodský.
„V Karlových Varech jsem doposud nebyla na delší čas, a tak se těším, že poznám město mimo sezónu a z jiné perspektivy než jako návštěvník filmového festivalu. Můj partner sochař Martin Žák ve Varech prováděl několik měsíců restaurátorskou zakázku a strávil tam dost času, a tak jsem slyšela o velice krásných zákoutích a místech, které ve městě jsou, a hlavně o nádherné atmosféře, která zde panuje víceméně celoročně,“ prozrazuje Dana Bartoníčková.
„Nabídka na rezidenci ve Varech mě zastihla ve chvíli, kdy jsem začal revidovat, co se událo v mojí umělecké praxi za poslední rok od diplomové práce. Vcelku jsem si zvykl na nějaký typ setrvačnosti, ve kterém jsem poslední měsíce trochu lapený. Takže mám radost, že změním prostředí a budu mít prostor se soustředit na nadcházející projekt bez cvrkotu, kterým jsem obklopený v Praze,“ dodává Zábrodský.
Propojení světů
Umělci budou spolupracovat a vzniklé série děl pak podle Štěpánky Veselské budou výpovědí toho, jak umělce ovlivnilo nejen prostředí, ale i spolupráce s druhým výtvarníkem. Po každé rezidenci budou výsledná díla vystavena v nově vzniklé pop-up galerii v přízemí galerie Sparkasse, která bude otevřena veřejnosti.
„Ve svém ateliéru a zázemí jsem spokojená, ale těším se na nový prostor, kde budu moci zpracovávat inspirace z tak krásného města, jakým jsou Karlovy Vary a jejich okolí. A také se těším na spolupráci s jiným umělcem,“ říká Bartoníčková. Zábrodský přiznává, že v Karlových Varech dokonce nikdy v životě nebyl, a tak se na pobyt také těší.
Oba umělci zároveň dodávají, že tvorbu toho druhého začali sledovat až v poslední době a jsou zvědavi, jak se budou vzájemně ovlivňovat.
„Jsem zvědavý na sdílení obou našich světů, jak přistupujeme k práci, čím se zrovna zabýváme atd. Až pak z toho třeba vyplyne nějaká společná pointa. Ale všichni to podle mě známe – když člověk tráví s někým čas na jednom místě, v ateliéru, tak se určité ovlivnění projeví,“ dodává Zábrodský.
Rezidence jsou důležité
Pro umělce jsou obdobné rezidenční pobyty důležitou zkušeností. Jde o vytržení ze stereotypu, zažitého kontextu. O důležitosti například zahraniční stáže hovořil Daniel Pitín v J&T Banka Art Talks. Podle něj až vycestování do zahraničí pomůže umělci docenit jeho domácí kulturu a kontext.
To potvrzuje i Stanislav Zábrodský, který byl na studijním pobytu v Indonésii. „Byla to jedna z core zkušeností. Poprvé jsem byl obklopen něčím, co si pojmenovávám jako neodkouzlený svět. I po té době je pro mě těžké to shrnout, ta zkušenost byla velmi bohatá a žiju z ní dodnes. Vracel jsem se zamilovaný nejen do Indonésie a osvojil si mentální nastavení, které mi připomíná, že nás obklopuje něco mysteriózního a je možné to nahlédnout i s odstupem, ale musíte se snažit.“
Stanislav Zábrodský vytváří díla, která se nacházejí na rozhraní mezi objektem a instalací. Absolvent ateliéru Intermédií na Akademii výtvarných umění v Praze, jeho tvorba je silně ovlivněna pobytem v ateliéru Sochařství na Indonéském institutu umění v Yogyakartě. Ve své práci zaměřuje především na keramiku a její interpretaci času. | |
Dana Bartoníčková své studium zakončila na Akademii výtvarného umění v Praze v ateliéru Sochařství Lukáše Rittsteina. V roce 2017 absolvovala studijní stáž na Cooper Union v New Yorku. Ve svém díle se vrací k námětům pravěkých komunit. Pracuje s různými materiály, zejména však textilem či voskem. |