Slovenské ministerstvo kultury v centru pozornosti a Sotheby’s u soudu

3-minutové čtení
J&T specialista
sdílení

Valérie Horváth vystudovala dějiny umění na FF UK a Arts Management na VŠE, část studia strávila ve francouzském Dijonu. Působila v soukromých galeriích, naposledy spolupracovala se dvěma významnými sklářskými značkami.


Slovenské ministerstvo kultury v centru pozornosti a Sotheby’s u soudu
#Radosti#Umění

Poslední dny bylo v uměleckém světě opravdu rušno. U našich nejbližších sousedů se o rozruch už pár týdnů stará nová ministryně kultury, která se možná uvedla úsměvným dopisem svému českému protějšku, s jejími dalšími kroky ale úsměvy zamrzají. V New Yorku mezitím probíhá ostře sledovaný spor mezi ruským miliardářem Dmitrijem Rybolovlevem a aukční síní Sotheby’s, ve kterém se odhaluje zákulisí trhu s těmi nejdražšími uměleckými díly.


Bizarní dění na slovenském Ministerstvu kultury

Kroky nové slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové v posledních dnech opakovaně plnily média i sociální sítě. Pod její taktovkou teď například Slovensko oficiálně obnovilo kulturní vztahy s Ruskem a Běloruskem. Ty zakázala exministryně Natália Milanová záhy po začátku ruské invaze na Ukrajinu. Její nástupkyně ale s platností od minulého týdne toto nařízení zrušila. Jen pár dní poté se na oficiálních sociálních sítích ministerstva objevila anketa, zda má resort raději podporovat kulturní dědictví, nebo akce LGBT+ komunity, „kde se nezletilé děti mají učit, jak se předvádět na sexuální show, duhové průvody, kde se polonazí lidí předvádějí na náměstích“. Kde to jsme…


Jen Kratochvil odstoupil z funkce ředitele Kunsthalle Bratislava

V návaznosti právě na výše popsané dění minulý týden přišla ještě jedna zásadní zpráva ze slovenské kulturní scény. Jen Kratochvil rezignoval z funkce ředitele jedné z nejvýznamnějších slovenských výstavních institucí Kunsthalle Bratislava. Reagoval tak na oznámení Ministerstva kultury SR o zamítnutí financování uměleckého a vzdělávacího programu instituce na rok 2024 s tím, že „ohrožuje budoucnost dětí na Slovensku“. O budoucnost dětí na Slovensku má po tomto oznámení obavy řada z nás, rozhodně ale ne kvůli programu bratislavské Kunsthalle, dosud profesionálně vedené výstavní síně se skvělým programem. Její činnost by teď podle ministerstva měla nově spadat pod Slovenskou národní galerii.


Rybolovlev vs. Sotheby’s

Svět sleduje den po dni právě probíhající soudní líčení ve sporu mezi aukční síní Sotheby’s a ruským miliardářem Dmitrijem Rybolovlevem, který odhaluje zajímavé pozadí trhu s uměním. Rybolovlev tvrdí, že aukční dům napomáhal švýcarskému uměleckému dealerovi Yvesi Bouvierovi, aby z oligarchy podvodně vylákal desítky milionů dolarů. V žalobě jde o zásadní umělecká díla, která v minulosti prošla trhem, včetně slavného Salvatora Mundi, nově objevené malby připisované Leonardu da Vincimu (ač v tom mezi znalci neexistuje shoda). Malbu Rybolovlev nakoupil za 127 milionů dolarů, ačkoliv jeho dealer Bouvier ji měl v Sotheby’s nakoupit pouze za 83 milionů. Rybolovlev ho nicméně v roce 2017 přes Christie’s prodal za 450 milionů dolarů, čímž se Salvator Mundi stal nejdražším obrazem na světě.


Novinky z Vltavské filharmonie

Tento týden se do Prahy chystá Bjarke Ingels, dánský architekt, jehož studio před necelými dvěma lety zvítězil v soutěži o návrh budovy Vltavské filharmonie (viz úvodní foto od Bjarke Ingels Group). V CAMPU by měl totiž 24. ledna představit podrobnou upravenou podobu budovy, která by měla stát u řeky v pražských Holešovicích. Otevřít by se měla v roce 2032 a zatím víme, že místo původně odhadovaných 9,4 miliardy korun se její cena dosud navýšila na 13 miliard korun. Architekti totiž vyslyšeli jednu z hlasitějších výtek návrhu, a totiž chybějící zeleň v okolí.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.