Proč lidé kupují umění? Je to jen proto, že by se jim líbilo? Nebo opačný extrém: jen proto, aby na něm zbohatli? Realita je úplně jiná, ukazuje exkluzivní průzkum mezi sběrateli umění Art Report 2023, který vznikl ve spolupráci J&T Banky se serverem Artplus.cz.
Blíží se podzimní část aukčního roku. Jak dopadla část jarní? Na aukcích výtvarného umění utratili sběratelé v prvním pololetí letošního roku 766 milionů korun. Je to o 16 procent méně než ve stejném období loni. Podle Jana Stuchlíka z portálu Artplus to však neznamená, že by docházelo k nějakému dramatickému propadu na trhu s uměním. Obrat totiž nejvíce ovlivnily tři nejdražší obrazy, které se letos prodaly za výrazně nižší částky než loni.
„Skromnější nabídka, opatrnější kupci a celkový obrat nižší o 16 procent. To je ovšem jen jeden pohled. Ten druhý ukazuje, že ceny dražených děl dál slušně rostou. Velký zájem je stále o díla poválečných autorů,“ vysvětluje Stuchlík.
Uchovatel hodnoty
Nepolevující zájem o investice do umění vychází z důvodů, proč Češi vlastně v posledních letech tak zintenzivnili nárůst svých útrat za umění. V posledních dvou letech za tím mohla být rapidně rostoucí inflace, proti níž je umění, jako tradiční alternativní investice, imunní.
Je tedy inflace tím zásadním důvodem, proč lidé sbírají umění? I na to se ptal průzkum mezi sběrateli umění, jehož výsledky vyšly v Art Reportu 2023. Z výsledku vyplývá, že snaha o uchování majetku je jen jedním z důvodů nákupu umění.
„Potvrdila se domněnka, že umění nadále láká řadu nových sběratelů. Někteří hledají možnosti, kam uložit své peníze a ochránit je před vysokou inflací, další touží po originálním uměleckém díle a jiné přesvědčily novinové články o rekordních aukčních prodejích. Nejsilnějším důvodem ke koupi umění napříč všemi skupinami respondentů našeho průzkumu ovšem zůstává emocionální hodnota. Znovu se tak potvrzuje zlaté pravidlo, že umění je v první řadě investicí emocionální,“ vysvětluje Valérie Horváth z Art Servisu J&T Banky, která v současnosti finišuje očekávané výstavy J&T Banka Art Index Pop-up. Ta se uskuteční od 7. do 10. září v areálu pražské Invalidovny.
Emoce především
A s tím, že snaha ubránit se inflaci není klíčovým faktorem pro nákup umění, souhlasí i šéfredaktor Artplus Jan Stuchlík.
„Mnohem silnější zůstávají při nákupu emoce, které jsou bezprostředně s uměním spojeny. Prostě návštěva zajímavé výstavy nebo setkání s inspirativním umělcem mají na rozhodnutí o nákupu umění větší vliv než vysoká inflace. To je ve výsledku dobrá zpráva. Nehrozí, že by se z umění mohla stát jen další čistě investiční komodita,“ dodává Stuchlík.
A jaké jsou tedy skutečné TOP 3 důvody, proč si sběratelé podle Art Reportu 2023 koupili v poslední době nějaké umělecké dílo?
První je setkání se zajímavým umělcem. Není se čemu divit. Umělci jsou totiž velmi inspirativní lidé a mají co říct k řadě věcem.
Druhým důvodem byly významné výstavy umělců. Opět velmi jasný a pochopitelný důvod, protože na výstavách současných umělců se potenciální sběratelé setkávají s novými díly, která je mohou uhranout. A pak již není jiná cesta, než dílo zakoupit.
A konečně až na třetím místě se skutečně objevuje inflace, respektive snaha s ní bojovat.