Minulý týden přinesl v uměleckém světě plno rozruchu. V Česku za tím stál solidární protest uměleckého uskupení Stop genocidě v Gaze, které narušilo jarní opening Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci. V zahraničí mezitím odbornou veřejnost popudilo zjištění Guardianu, že jeden z nejslavnějších umělců světa Damien Hirst uvádí u svých děl datum vzniku i dvacet let dříve, než je ve skutečnosti vytvořil.
Solidární protest v Národní galerii
Národní galerie v Praze slavnostně zahájila novou sezónu ve Veletržním paláci. Otevřely se výstavy Dech tichých myšlenek Filomeny Borecké a Žádný pocit netrvá věčně, která českému publiku představuje sbírku solidarity ve Skopji, která vznikla v reakci na tamní ničivé zemětřesení v roce 1963. A solidarita byla skutečně tématem večera – zahájení totiž přerušil protest umělecké skupiny Stop genocidě v Gaze, která vyzvala k nepřehlížení situace v Gaze. Kurátorka Sabina Sobolovič následně přeskočila svůj proslov a uvedla, že není žádné solidarity bez solidarity s Gazou. Podobně vstřícně se k protestu vyjádřila i Národní galerie.
Lucie Rosická a Anna Jožová v galerii Display
V našem karlovarském galerijním prostoru Display byla zahájena v pořadí druhá výstava. I tentokrát se jedná o výsledek projektu Magnus Art Residence, při kterém vybraní autoři a autorky ve dvojicích tvoří jen o pár pater výš, přímo v centru Karlových Varů. Druhá výstava představuje díla Lucie Rosické a Anny Jožové, které se inspirovaly nejen vzájemně, ale i místními materiály a přírodou.
Veletrh Liste představil seznam vystavujících
Veletrh Liste, který již tradičně během prestižního bazilejského Art Baselu představuje mladé galerie a perspektivní talenty z řad umělců, zveřejnil seznam letošních vystavujících. Setká se tu 91 galerií z 35 zemí světa, přičemž celkem 22 z nich bude na Liste vůbec poprvé. Česko bude zastupovat Polansky Gallery, která přiveze práce Elišky Konečné, mimořádně talentované autorky, která pracuje především s textilem a výšivkou.
Další Hirstovo dílo bylo antedatováno
Britský deník Guardian minulý týden uvedl, že čtyři ze slavných formaldehydových soch Damiena Hirsta uvádějí podstatně dřívější datum vzniku. Obrovský žralok rozřezaný na tři části a umístěný do kádí naplněných formaldehydem nese oficiální název The Unknown (Explored, Explained, Exploded), 1999. Ve skutečnosti měl ale vzniknout až téměř o dvacet lete později, v roce 2017. Zatímco odborná veřejnost se shoduje v tom, že nejasnosti ohledně doby vzniku díla jen podporují netransparentnost trhu, Hirstova společnost Science Ltd. se vyjádřila tak, že jeho díla jsou konceptuální a v jejich názvu může být proto uvedeno datum vzniku myšlenky, ne fyzického objektu, který je pro umělce nepodstatný.