Karíma Al-Mukhtarová: Dozvěděla jsem se, že ve veřejných lázních v Karlových Varech straší

4-minutové čtení
J&T specialista
j&t logo
sdílení
J&T Redakce



Karíma Al-Mukhtarová: Dozvěděla jsem se, že ve veřejných lázních v Karlových Varech straší
RadostiPříběhyUmění

Galerie Display pokračuje ve vystavování děl, která vznikla v rámci rezidenčního programu Magnus Art Residency, který iniciovala J&T Banka a jenž vždy na několik týdnů poskytne umělecký prostor dvojici umělců či umělkyň. Právě nyní se v galerii objevují díla dvou umělkyň Karímy Al-Mukhtarové a TEA. „Karlovy Vary mě hluboce oslovily svou jedinečnou atmosférou a symbolikou koupele. V tomto městě, zasazeném do údolí, čas plyne jinak,“ říká v rozhovoru Karíma Al-Mukhtarová.


Máte za sebou rezidenci v Karlových Varech. Jaké to bylo?

Rezidence v Karlových Varech pro mě byla úžasnou příležitostí k nabytí nových vjemů a inspirace. Změna prostředí mě vždy velmi povzbudí a osvěží. Mít možnost oddechu od svého ateliéru, kde obvykle trávím dvanáct a více hodin denně, je velmi důležitá. Karlovy Vary se svou jedinečnou atmosférou a bohatou historií mi poskytly ideální prostor pro sebereflexi a kreativní obnovu.

A jak se vám spolupracovalo s TEOU? Jak jste se vzájemně ovlivnily? Vaše umělecké přístupy se spíše prolnuly, nebo protnuly?

S TEOU máme naprosto odlišné přístupy k práci, což bylo velmi obohacující. Trávit s ní tolik času bylo skvělé, protože její perspektiva a metody mě inspirovaly. Osobně jsem TEU nezahrnula do své práce, ale ona mě zahrnula do své. Odlila mé ruce a já měla na oplátku odlít ty její. Byla to pro mě nesmírně zábavná a zajímavá zkušenost. Navíc TEA využila textilní odpad z tapisérie, kterou jsem během rezidence vytvořila, pro svou vlastní práci. Naše umělecké přístupy se tedy spíše prolnuly, než protnuly, a výsledkem byla vzájemná inspirace a obohacení.

Pro vaši práci je právě místo dění poměrně zásadním faktorem. Jak na vás Karlovy Vary zapůsobily a jak se odrazily ve vašich dílech, které uvidíme v galerii Display?

Karlovy Vary mě hluboce oslovily svou jedinečnou atmosférou a symbolikou koupele. V tomto městě, zasazeném do údolí, čas plyne jinak. Údolí vytváří bezpečné, téměř odříznuté místo. Koupel, jako symbol proměny a transformace, dokáže změnit člověka nejen fyzicky, ale i duchovně. V umění a literatuře často představuje očištění od hříchů a v osobní symbolice může znamenat konec i nový začátek. Tato témata mě inspirovala k vytvoření velkoformátové tapisérie, na níž jsem se snažila zachytit moment mezi smrtí, přijetím a koupelí. Tapisérii jsem doplnila skleněným objektem, který prolíná více vrstev obrazu, symbolizujících proces transformace a očištění.

A co společné dílo s TEOU? Co jste spolu vytvořily?

S TEOU jsme přímo společné dílo nevytvořily. Nicméně TEA mě a můj pracovní materiál začlenila do své tvorby. Naše spolupráce tak probíhala spíše v rovině vzájemné inspirace a materiálního sdílení než v tvorbě jednoho společného díla.

Ve vašich dílech se projevují různé místní legendy. Co jste o Karlových Varech zjistila, nebo co vás na nich zaujalo z tohoto pohledu?

Snad ke každému prameni se vztahuji mýty a legendy. Pro mě ale nejzajímavější byly příběhy od zaměstnanců veřejných lázní, kam jsem chodila vyzkoušet koupele. Dozvěděla jsem se, že v tuto chvíli nemají noční hlídače, protože u nich straší. Nejvíce duchů se vyskytuje v solné jeskyni. Dokonce jeden duch pravidelně masíruje. V přesný čas vždy v pátek se začne ozývat zvuk masáže. Když se jdou zaměstnanci podívat, kdo tam je, vždy je prázdno.

Dostala jsem také radu, jak si splnit svá nejtajnější přání. Stačí každý den pohladit hlavu hadího pramene, následně se napít jeho vody a přání se prý splní. Obecně se ve své práci neinspiruji konkrétními legendami, ale spíše mě fascinuje jejich symbolika a sociální psychologie, která za nimi stojí. Různé formy víry a pověr jsou pro mě velmi zajímavé a inspirativní, protože odrážejí lidskou touhu po pochopení a ovlivnění světa kolem nás.

Jak významné jsou pro umělecké zrání podobné rezidenční programy?

Mám za sebou více rezidenčních pobytů, včetně prestižních programů jako CEAAC ve Štrasburku a Art Omi v New Yorku, a musím říct, že tyto zkušenosti jsou naprosto zásadní pro vývoj kariéry. Tuzemský rezidenční pobyt je spíše příležitostí pro zvolnění, získání odstupu a načerpání nových inspirací. Naopak zahraniční rezidence umožňují seznámení s různými výtvarnými scénami, přístupy a kulturami a navíc poskytují možnost navázat přátelství s dalšími umělci.

Čím vás tak oslovily zahraniční rezidence?

I po dvou letech od absolvování rezidence v Art Omi jsme stále v kontaktu prostřednictvím našeho společného WhatsAppu. Naše přátelství a spolupráce nadále přetrvávají. Jsme rozptýleni po celém světě, sdílíme své úspěchy a příležitosti ke spolupráci. Kdykoliv cestujeme do zahraničí, sdílíme svou aktuální polohu a setkáváme se. Nyní se připravuji na dvouměsíční rezidenci v africkém Beninu. Jeden z umělců, kterého jsem poznala v Art Omi, pochází z Toga a jistě se tam setkáme.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.