Na chvíli astronautem

4-minutové čtení
J&T specialista
j&t logo
sdílení
J&T Redakce



Na chvíli astronautem
ConciergeRadosti

Je skvělé, když si člověk může splnit svůj dětský sen. Jedním z těch nejčastějších bývá stát se aspoň na chvíli astronautem a zažít stav beztíže. Tento sen si nyní můžete splnit v nedaleké Francii. Příští let Airbusem A310 Zero G startuje už 28. srpna.


Pořadatelem letů pro veřejnost, při nichž zažijete stav bez tíže, je společnost Novespace, jejíž hlavní činností je organizování vědeckých parabolických letů pro výzkum v mikrogravitaci během letu Airbusu A310 Zero G. Přímo v letadle tak mají svou vlastní létající laboratoř. A na výzkum putuje i část příjmů z komerčních letů.

„Když si koupíte lístek na naše poznávací lety, použijeme třetinu ceny vaší letenky na podporu dalšího výzkumu stavu beztíže. Je to svým způsobem vaše soukromé financování, které pomáhá financovat veřejný výzkum,“ vzkazuje zájemcům o let Jean-François Clervoy, zakladatel společnosti Air Zero G.

Zároveň upozorňuje, že svou ekologickou stopu společnost snižuje tím, že přispívá do GERESu, což je organizace, která pracuje na projektech ochrany životního prostředí především v Africe.

Stav euforie. Znovu a znovu

Stav beztíže se nepodobá žádnému jinému zážitku, který jste doposud poznali. Nelze ho srovnat ani se skokem z letadla na padáku, ani s létáním v akrobatickém letadle nebo řízením závodního vozu po dráze. Stav beztíže je především vstupní branou do světa snů a představ. Přestanou platit fyzikální zákony a ani obyčejná chůze tak není samozřejmostí.

Začátek letu se ještě příliš neliší od toho, co znáte z cest na dovolenou či za byznysem. Jakmile jsou motory v chodu, pasažéři se usadí a připnou si bezpečnostní pásy jako u běžného komerčního letadla. Po startu piloti přeletí do konkrétní vzdušné zóny, kde se odehrají jednotlivé paraboly, které přinesou kýžený stav beztíže.

Následně se účastníci společně s instruktorem přesunou do prostoru kabiny, kde se budou vznášet ve stavu beztíže. Po dobu jedné hodiny zvládnou piloti absolvovat 15 parabol s přestávkami mezi nimi. Celkem absolvujete 12 parabol bez gravitace, jednu parabolu, při níž zažijete marťanskou gravitaci (0,38 G), a dvě paraboly za podmínek měsíční gravitace (0,16 G). Když se letadlo začne vracet na Zemi, budete požádáni, abyste se vrátili na svá sedadla pro bezpečný sestup a přistání.

Velkou výhodou tohoto komerčního letu je, že nemusíte absolvovat žádnou předchozí přípravu. Stačí jen dobrý zdravotní stav. Organizátoři na webu uvádějí, že byste měli být schopni ujít dvě patra schodů bez zadýchání. „Sám jsem byl překvapený, jak jednoduché to oproti konkurenčním projektům bylo,“ říká Boris Procík, předseda představenstva RMS Mezzanine, který let absolvoval v roce 2021, tedy ještě v čase covidových restrikcí. Lékařská prohlídka je však přece jen nezbytná. Organizátoři účastníkům předem zasílají formulář, který musí potvrdit praktický lékař.

Možná budete trochu překvapeni, že nejde o tak úplně exkluzivní zážitek. Skupinu tvoří několik desítek účastníků. Dolní věková hranice bývá omezena na 18 let, některé lety jsou však přístupné už pro juniory od 14 let, ovšem v doprovodu rodiče nebo rodinného příslušníka. Horní hranice věku není stanovena, letů se úspěšně zúčastnili i sedmdesátníci. Nejdůležitějším rozhodujícím faktorem je tedy opravdu zdravotní stav.

I když představa parabolického letu může v někom vyvolávat obavy, podle Borise Procíka samotný „pád“ ani neucítíte. Přibližně 10 procent účastníků však přepadnou žaludeční nevolnosti. „Dopředu ale nikdo neodhadne, koho to postihne. Viděl jsem zvracet i zkušené mariňáky,“ popisuje a dodává, že instruktoři s tím počítají a jsou na tyto situace připraveni. Velkou výhodou pak podle něj u tohoto typu letu je, že stav beztíže zažijete opakovaně. Víte tak už, co vás čeká, a celý pobyt ve vzduchu si daleko více užijete.

Co Čech, to astronaut?

Lety Airbusem A310 Zero G bývají označovány jako výzkumné, Boris Procík si proto chtěl vzít do letadla Horalku, aby zjistil, zda se ve stavu beztíže nějak změní její chuť. Organizátoři mu to však nedovolili, protože se obávali poletování drobků v kabině. „Je prokázáno, že v letadle nemíváte chuť na jídlo. Odborníci to vysvětlují tím, že hluk potlačuje chuť na jídlo,“ popisuje.

A jestli by tento zážitek ostatním doporučil? „Jednoznačně. Proč jezdit někam driftovat do Finska na ledové jezero, buďme vesmírný národ. Češi mají ve vesmírném výzkumu dobré jméno, pokračujme v tom. Zaplaťte tento zážitek dětem, dá jim to mnohem víc než večeře v michelinské restauraci,“ dodává. Pokud máte k letu nějaké dotazy nebo chcete získat praktické tipy, můžete Borise Procíka kontaktovat.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.