Akcie výrobce sportovních automobilů Porsche, ikonické značky drtivé většiny fanoušků aut, byly uvedeny na burzu v září 2022. Jeho akcie rychle stoupaly až k úrovni 120 EUR, ale pro mě překvapivě veškeré zisky během druhé půlky letošního roku ztratily. Má smysl tedy nad nimi uvažovat?
Můj názor zní, že ano! Po vozech Porsche roste setrvale poptávka, u ikonického modelu jako je 911, jsou čekací doby dlouhé a některé modely téměř vyprodané. A to přes rekordní výrobu modelu 911. Letos došlo k zásadní modernizaci modelové řady, když byla představena nová Panamera (označována jako třetí generace) a zároveň Cayenne prošel výrazným faceliftem. Ten přinesl zpět do Cayennu osmiválec, silnější plug-in hybridy s dojezdem na elektřinu ke 100 km a výrazněji prokoukl i interiér. V roce 2024 přijde na trh nový Macan v elektrickém provedení a vypadá to, že jeho parametry budou opravdu impozantní. V závěru roku zřejmě přijde nový model 718 také v elektrice a zároveň modernizace modelu 911.
Z pohledu produktů tedy Porsche má co nabídnout, ale to samé platí i pro výsledky hospodaření. Prodeje rostou, tržby také, provozní zisk řádově o 10 % ročně, EBITDA marže přesáhne letos 25 % (více než dvojnásobek klasických značek), net cash flow margin bude letos 10–12 %. Očekávám i navýšení dividendy v 2024 z jednoho eura na 2,5 EUR na akcii.
Ano, valuačně se Porsche obchoduje s prémií oproti klasickým výrobcům, ale ukazatele EV/Ebitda okolo 5, P/E na úrovni 13násobku ročních zisků jsou z mého pohledu zajímavé – pro srovnání Ferrari (RACE) se pohybuje na úrovních P/E nad 40 a Ev/Ebitda nad 25. Porsche má také záporný čistý dluh, když cash přesahuje dluhové instrumenty o více než 11 mld. EUR (cca 12 EUR na akcii).
Růst na akciích od listopadu letošního roku je opravdu silný, akciím Porsche se vyhnul. Můžeme spekulovat proč, když ostatní automobilky rostly. Zřejmě obava, že rok 2024 bude pro Porsche těžší než letošní rok, ale dle mého názoru díky obměně modelové řady Cayenne i Panamera budou marže Porsche ještě vyšší a budou kompenzovat určitý výpadek prodejů benzínového Macanu. Jeho prodej bude z regulačních důvodů v zemích EU od března 2024 zastaven. Navíc nový elektrický Macan bude z mého pohledu bestsellerem, tak jako jeho benzínový předchůdce, který je na trhu již od roku 2014! Ze všech výše uvedených důvodů mě akcie Porsche přijdou zajímavé a trhem trochu opomíjené, proto o nich uvažuji v rámci rozšíření portfolia.