Nike úspěšně snižuje zásoby na úkor marží a opatrně vzhlíží k lepším zítřkům

3-minutové čtení
J&T specialista

Nike úspěšně snižuje zásoby na úkor marží a opatrně vzhlíží k lepším zítřkům
#Akcie#Trendy

Společnost Nike reportovala výsledky hospodaření za své třetí fiskální čtvrtletí v úterý 21. 3. I když vykazované období obsahuje určité anomálie, jedná se totiž o třetí kvartál fiskálního roku 2023, který začíná v listopadu a končí v únoru, ukazuje nám celkem jasně aktuální sentiment a trendy ve spotřebitelském sektoru, který je nejcitlivější na ekonomické cykly.

Společnost Nike si před zveřejněním svých hospodářských výsledků od svých říjnových minim připisovala přes 50 %. Na první pohled dobrá čísla však nakonec byla pro investory zklamáním a titul v následující seanci odepsal téměř 5 %.

Tržby za třetí kvartál, který v sobě zahrnuje předvánoční nákupy a lednové výprodeje, nakonec vzrostly o 14 % na 12,39 mld. USD oproti očekávaným 11,47 mld. USD. Nejvíce se dařilo Severní Americe, kde se prodeje meziročně zvýšily o 27 %. Celkový upravený čistý zisk na akcii se propadl jen o 9,2 % na 0,79 USD oproti očekávaným 0,55 USD na akcii. Hrubá marže, díky větším slevám a propagačním akcím, které mají za cíl snížit nahromaděné zásoby, jež jsou pozůstatkem nestandardního covidového období, pak klesla o 3,3 procentního bodu na 43,3 %.

Zklamáním je však pro investory vývoj v Číně, která je pro společnost třetím největším trhem. Oživení spotřebitelských výdajů po zrušení přísných proticovidových opatření se nevyvíjelo dle očekávání, když se poptávka začala znatelněji zvedat až na konci února. Za třetí čtvrtletí region zaznamenal propad prodejů o 8 %.

Ne příliš uspokojivě také působí i přes výrazné snížení zásob jejich absolutní hodnota, která je meziročně vyšší o 16 %, což společnost odůvodňuje vyššími výrobními náklady a náklady na dopravu. V redukci zásob pomohli výrazně společnosti její velkoobchodní partneři. Zatímco v posledních letech Nike měnil strategii a posiloval přímý prodej a vlastní e-shopy na úkor svých velkoobchodních partnerů, k redukci zásob použil všechny kanály. Tržby přes takové zprostředkovatele, jako je například Foot Locker, souhrnně vzrostly za druhý kvartál o 19 % a za třetí o 12 %. 

Pozitivním překvapením je, že společnost čeká za celý fiskální rok nárůst prodejů vyššími jednocifernými čísly. Hrubá marže by však díky slevovým akcím měla klesnout o 2,5 %, což je spodní hranice pásma očekávání.

Management je v plánování kvůli nejistému vývoji ekonomiky a spotřebitelského sentimentu opatrný. Výhled na fiskální rok 2024 oznámí až po konci současného čtvrtletí.

Nicméně z konferenčního hovoru vyplývá, že vedení očekává návrat zásob do konce fiskálního roku na běžnou úroveň, když jejich redukce probíhá rychleji, než původně předpokládalo. Pozitivní vývoj také očekává u čínské poptávky, neboť tamní obyvatelé sledují wellness a sportovní trendy. 

Otázkou ovšem zůstává, zda ke skutečnému výraznějšímu oživení spotřebitelské poptávky v nejbližších čtvrtletích dojde a zda se její potenciál krátkodobě slevovými akcemi nevyčerpá. S nahromaděnými zásobami a výprodeji skladů totiž bojuje valná většina prodejců nezbytného zboží a všichni doufají v lepší zítřky. Vysoké úrokové sazby, inflace a problémy bankovního sektoru neustále představují hrozbu recese, která by mohla koupěschopnost spotřebitelů omezovat.


Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.